Aankooptips: lees dit eerst!

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gesloten
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

01 jul 2011, 16:33 4 x

Wat je moet weten voor aankoop van een Audi A2
De A2 is een bovengemiddeld goede auto. Er zijn geen specifieke grote valkuilen. Let op zoals je ook zou doen bij het kopen van elke andere occasion. Met dank aan onze oosterburen hebben we een lijstje opgemaakt met vaker voorkomende typische euvels. Neem dit lijstje ter harte als je gaat winkelen. Goede tips voegen we graag toe, reageer dan in dit topic of per PM. We zullen deze lijst daarmee actueel houden en het topic schoon.

Modelgeschiedenis A2
De A2 heeft nooit een echte facelift gekregen. Gedurende de productie zijn enkele aanpassingen doorgevoerd. Een kort overzicht van de voornaamste wijzigingen, met dank aan o.a. het Audi A2 museum:
  • Juni 2001: zwarte kunststof bedieningselementen in interieur vervangen door Softlack. Mooier maar slijtagegevoelig. Herkenbaar door lichtere kleur.
  • Juni 2001: vervanging traditioneel ruitenwisserblad door Aerotwin wisser.
  • Modeljaar 2002: de wijzers van het instrumentenpaneel zijn altijd verlicht (bij eerdere versies zijn de wijzers alleen verlicht wanneer stadslicht of dimlicht aan).
  • Mei 2002 (alleen TDI): vervanging dieselbijverwarming (Webasto) door elektrische bijverwarming.
  • Mei 2002 (alleen 1.4 benzine): vervanging motortype AUA (losse bobine en verdeler) door motortype BBY (penbobines per cilinder).
  • Mei 2002: introductie 1.6 FSI (motortype BAD).
  • Juli 2002: vergroting brandstoftank van 34 liter naar 42 liter. (3L vanaf dit moment optioneel met 34 liter tank i.p.v. 21 liter tank.)
  • December 2002: introductie color.storm modellen.
  • September 2003 (alleen TDI): vervanging motortype AMF (Euro 3, gele milieusticker) door motortype BHC (Euro 4, groene milieusticker).
  • Oktober 2003: vervanging gladde serviceklep (grille) door geribbelde versie.
  • Oktober 2003: introductie 66 kW TDI (motortype ATL, Euro 4, groene milieusticker).
Algemene aandachtspunten:
  • Rij met een grote boog om Apeldoorn en haar autohandelaren heen. Die hebben geen beste reputatie
  • De meeste als S-line aangeboden A2's hebben alleen S-line-stickertjes op de achterportieren; een echte S-line heeft een donkere hemel, zwart stof/leder interieur en geperforeerd leer op stuur en pookknop
  • Maak duidelijke afspraken en zet deze zwart op wit
  • Distributieriem/spanrollen/waterpomp
  • Alle sleutels (2x + reserve + kunststof label met sleutelnummer) aanwezig
  • Onderhoudsboekjes aanwezig en kloppend (onderhoud bij Audi, ook in het buitenland, is te checken bij elke dealer a.d.h.v. chassisnummer; bel een dealer bij twijfel)
  • Plausibel verloop km-stand (bijv. NAP). Bij sommige modellen kan de km-stand ook met VCDS in de motorcomputer worden opgevraagd, deze moet ongeveer stroken met de tellerstand.
  • Doe eventueel een aankoopkeuring bij ANWB of vergelijkbaar
  • Schadevrij?
  • Voer de RDW kentekencheck uit
  • Rookvrij?
Technische aandachtspunten / proefrit:
  • Controleer de productiedatum van de accu. Indien het een originele (de eerste) betreft dan moet deze preventief vervangen worden. Ook als de auto lang stilgestaan heeft. De productiedatum staat ingestanst op de pool.
  • Bij lang stilstaan wordt accu zwak. Kans op weergave storingen op het display van het tellerhuis is dan groot. Accucheck dan van groot belang! Snelle visuele controle: controleer of de lampjes van het interieur fel branden. Indien zwak of gelig, dan is accu slecht/leeg.
  • De auto moet gevoelsmatig lekker rijden. Bijgeluiden uit het onderstel horen niet! Kies een slecht wegdek en rijd over hobbels/bulten om bijgeluiden vast te stellen.
  • Motor moet goed door zijn toerengebied lopen bij vol accelereren in z'n 3
  • Bij stevig remmen mag de auto niet naar links of rechts trekken
  • Op een mooi vlak stuk weg moet de auto zonder handjes aan het stuur mooi rechtdoor blijven rollen
  • Controleer het profiel van de banden en of ze niet scheef afgesleten zijn
  • Controleer alle elektrische knoppen op werking
  • Controleer of de airco goed en snel koud wordt na het inschakelen, controleer de motor van de aanjager op bijgeluiden
  • Trek de peilstok eruit (werking serviceklep ook gecontroleerd) en controleer de olie. Is deze pikzwart dan zegt dit wat over het onderhoud
  • Motorkap even eraf en naar het motortje gluren of er niets lekt of los hangt en geen overmatig geratel hoorbaar is. Controleer gelijk niveau en kleur koel- en remvloeistof.
  • Is de motor 1 vette smerige bende, dan ben je klaar...........
  • Handrem aantrekken, in z'n 2 en je koppeling op laten komen. Slaat hij direct af dan is de koppelingsplaat ok (en de handrem werkt ook)
  • Controleer de ruitensproeiers
  • Controleer de claxon
  • De wokkel voor de stadslichten bruin/verbrande uitstraling; verkeerde lampjes geplaatst. Moet zijn W3W en geen W5W!
  • Remschijven voor moeten geen slijtage vertonen, dwz geen flinke rand aan de omtrek. De remschijf zelf mag op het remvlak roesten, inwendig (de ventilatie) moet vrij zijn van roest.
Per model specifiek:

1.2 TDI:
  • Schakelrobot versnellingsbak
  • Schoepenverstelling variabele turbo zit vast
1.4 Benzine:
  • Olieverbruik
  • Penbobines (BBY) - controleer op bobbeltjes - indicatie van aanstaande storing(en)!
1.4 TDI (55 kW):
  • Tussenkoeler (motorcode AMF)
1.4 TDI (66 kW):
  • Schoepenverstelling variabele turbo zit vast
  • Roest aan de remschijven achter
1.6 FSI:
  • Penbobines
  • Onregelmatig lopen bij stationair
  • Roest aan de remschijven achter
Vaker voorkomend bij alle modellen: (sortering willekeurig, oplossingen verlinkt)
  • Draagarmen doorgeroest - goed controleren! Dit betreft de plaatstalen versie, gegoten draagarmen hebben hier geen last van.
  • EGR gescheurd (geur uitlaatgassen in motorruimte)
  • Expansievaatje koelvloeistof lek
  • Vocht in koplampen
  • Kentekenverlichting lek of defect (schroeven roesten, glaasjes worden bros)
  • Ruimte op koppelstangen voorwielophanging ("klonk" op oneffenheden met ingestuurde wielen)
  • Stabilisatorstangrubbers gescheurd/verschoven (nakijken achter het voorwiel)
  • Gebroken veren - stuur draaien bij stilstaande auto. Pas op bij metalige geluiden. Controleer ook toplager van de schokdemper.
  • Scheurtjes in de deuren boven de bovenste deurschanieren.
  • Knakkende deurvangers.
  • Defekte volumeknop origineel Audi Concert I radio
  • Defekt comfortregelapparaat (fouten bij openen tankdop, centr. vergrendeling, elektr. ramen; vooral eerste bouwjaren)
  • Water onder klep in kofferruimte door kapotte ontluchtingskleppen achter achterbumper
  • Microswitch kofferklep (opent/sluit onregelmatig)
  • Microswitch portierslot (doet niet altijd mee met centrale vergrendeling)
  • Softwareproblemen in BNS4.2 (TravelPilot DX) -> Update naar SW0060
  • Klapperende leuningen van gedeelde achterbank door uitgesleten rubbers
  • Temperatuurmeter dashboard valt uit of leidt eigen leven (sensor vernieuwen)
  • Softlack o.a. ruitbediening, lichtschakelaar, airco beschadigt snel (m.u.v. allereerste modellen)
  • Kunststof dorpels beschadigd door onkundig plaatsen van krik of hefbrug
  • Zwaar bewegend ruitenwissermechanisme (roest)
  • Uiteinde ruitenwisserarm kantelt - kans op krassen in de ruit! Ruitenwisserarm vervangen.
  • Inspectie draagarmen - vanaf MY2004 wil het blik (door)roesten.
  • Glazen panoramadak (OSS) opent/sluit niet, niet volledig of onregelmatig. Dure reparatie, zeer weinig dealers hebben benodigde expertise, coulance mogelijk tot 10 jaar!
De Pur rubbers onder de achterste veren zijn vaak ook versleten na zo,n 10 jaar, bijna alle A2,s die voor het eerst bij een Schraubertreffen in Duitsland komen waar ik meestal aanwezig bij ben, hebben deze versleten. Verwisseling hiervan kan eigenlijk iedereen. Achterkant aan beide kanten omhoog. De schokbrekers aan de onderkant losdraaien, bouten eruit, waardoor de as zakt. De veer komt nu ook vrij zodat je nu het PUR element kunt vervangen.

Om het draadje overzichtelijk te houden worden aanpassingen enkel door forum beheerders gemaakt. Dan graag een PB aan @Peter_Maathuis, @Spinazie of @HansJan.
Gebruikersavatar
Blinq#4
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 apr 2018, 13:49
Locatie: Waalwijk
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

14 feb 2019, 21:36 1 x

Aankooptip auto ( algemeen)

De aankoop van een gebruikte auto brengt altijd risico’s met zich mee.
De kunt en mag niet vertrouwen op iemands goede intensie bij een verkoop.
Daarmee wil ik niet suggereren dat iedere verkoper niet te vertrouwen is !
Onwetendheid of goedgelovigheid van beide kanten zijn menselijke factoren die bij ons allen voorkomen..niet dan!
Mijn advies en ervaring luidt: laat een aankoopkeuring doen!
Nu de ANWB deze keuring niet meer doet is daarvoor gekomen:
De Vakgarage. Met een landelijke dekking dus altijd wel bij de koper in de buurt.
Ikzelf heb daar een zeer goede ervaring aan over gehouden: mijn A2.
De wagen heeft veel “ gebreken” die uiteraard gerepareerd moeten worden.
Maar ik heb nu een duidelijk beeld wat ik koop .
Geen impuls aankoop ..dus...niet doen!
🎭🎭
Gesloten