Controleren kilometerstand / tellerstand

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2018, 12:05 0 x

Hoi Spinazie,
Waarschijnlijk een van de meest gestelde vragen, gezien het aantal import A2's op des vaderlands wegen, is: Wat kan ik er aan doen om te controleren of de tellerstanden kloppen?. Een overzicht van de mogelijkheden (chassisnummer, VAG kabel, aankoopkeuring waar?) zou erg handig zijn. Oh, en bij de aankooptips staat dat je bij sommige modellen de motorcomputer kan uitlezen ("Plausibel verloop km-stand (bijv. NAP). Bij sommige modellen kan de km-stand ook in motorcomputer worden opgevraagd, deze moet ongeveer stroken met de tellerstand."). Is dat de VAG-kabel optie of kan dat in de boordcomputer?

Voor mij allemaal relevant, er gaat er eentje komen deze maand. Benzine, liefst de fsi.

Groet,
Blauwbaard
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2018, 14:57 2 x

Wanneer iemand wil frauderen met de km-stand van een auto, is het vaststellen van het werkelijk aantal gereden km's lastig tot onmogelijk. De "deskundigheid" van de fraudeur speelt daarbij een grote rol.

Er zijn technische maatregelen (software in de auto) en procedures (de registratie van datum en km-stand bij garagebezoek) bedacht om het de fraudeurs moeilijker te maken.

Het terugzetten van de huidige digitale km-tellers is lastiger dan de mechanische telwerkjes van vroeger, waar je met een boormachine op de kabel vanaf de versnellingsbak een heel eind kon komen. En "even" een ander instrumentenpaneel (met aanzienlijk lagere km-stand) plaatsen, werkt ook niet meer. De contactsleutels moeten bekend zijn bij het instrumentenpaneel, dat bovendien is gekoppeld aan de ECU. Het instrumentenpaneel instrueert de ECU het starten te blokkeren als hij de ECU niet herkent. Maar als je weet hoe het moet, kun je een instrumentenpaneel voorzien van elke gewenste km-stand en koppelen aan de in de auto aanwezige ECU (en aan de contactsleutel(s)).
In veel VAG-modellen houdt de ECU (motorbesturing) ook een tellerstand bij, berekend aan de hand van snelheid en tijd. Die km-teller werkt dus onafhankelijk van het instrumentenpaneel. Met VCDS (VAGcom) is de ECU km-stand uit te lezen en die behoort niet meer dan enkele procenten af te wijken van de km-stand in het instrumentenpaneel.
BIj een proefrit in een VW of Audi heb ik een VCDS-laptopje bij me - dan weet ik meteen wat er verder aan fouten in de diverse computers zijn opgeslagen.

Als procedure hebben we de Nationale Auto Pas, beter bekend als NAP, en daarmee minstens eenmaal per jaar een registratie van datum en km-stand per kenteken. Bij een geïmporteerde auto heb je daar echter niet zo veel aan.
De registratie door de VAG-dealer is ook zo'n procedure (datum. km-stand, verrichte werkzaamheden per chassisnummer) en die geeft inzicht in het onderhoud tot nu toe. Deze registratie werkt wel over de grens en de dealer kan deze gegevens opvragen (en doet dat vaak gratis, zeker als je al klant bent). Een mailtje met je chassisnummer naar @koop9 werkt ook.
Echter, de VAG-registratie mist werkzaamheden door andere garages, maar als de verkoper een factuur met datum en km-stand kan overleggen, heb je weer een (datum, km-stand)-gegeven.

Verder kan de auto wel wat indicaties over zijn verleden bevatten: bijv. de slijtage aan bekleding en pedaalrubbers. Bereken wat de auto gemiddeld per jaar heeft gereden.

Redelijke zekerheid over de km-stand krijg je dus alleen door een combinatie van documentatie (NAP, VAG, facturen), de auto (VCDS, slijtage) en de verkoper (particulier met goed verhaal of spreekwoordelijke autoverkoper).
Steefa2
Audi A2 clublid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2023, 11:08
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 okt 2023, 19:48 0 x

Beste kenners,
Nog steeds op zoek naar een nette A2.
Budget ligt ongeveer tussen 2000 en 3000 euro afhankelijk van wat er aan moet gebeuren.
Nu ben ik er een tegengekomen die er netjes uitziet, maar waarvan de distributieset moet worden vervangen en met een logische tellerstand van 275000. vraagprijs 2500..
Nou had ik een lagere km stand in gedachten maar hoe denken jullie daarover, liever lagere km's?
En distributie riem en waterpomp zal toch ook gauw 500-600 euro kosten verwacht ik.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... sent=false

Benieuwd naar jullie meningen!

Alvast bedankt!
Groet
Stefan
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 okt 2023, 00:36 2 x

Beste Stefan,

Het is altijd spannend en soms ongemakkelijk om een onbekende auto te kopen. Het is geen brood bij de bakker.
De BBY motor is een robuuste bij goed onderhoud en kan dus hoge kmst aan. Belangrijk is dus om aantoonbaar onderhoud in te kunnen zien. Daarnaast heeft hij penbobines ipv een bobine met bougiekabels. Deze willen nog wel eens kapot gaan.
Voor zover ik weet moet de distributie om de 120dkm of binnen 5 jaar vervangen worden, dat wat eerste komt. Anderen zullen corrigeren als ik ernaast zit.
Maar dan is de 2e distributie al een tijdje aan de beurt, iet te lang mee wachten. Vanaf de foto’s ziet de lak er netjes uit en het interieur niet meer gebruikt dan normaal te verwachten is bij de kmst en leeftijd.
Als je kunt, maak een scan met VCDS . Alle
Problemen komen dan wel aan het licht.


Distributie kost idd rond de 600€+ inclusief materialen arbeid. Als je het zelf kan doen rond de 200€ inclusief vloeistoffen enz.

Ik zou zeggen, maak een proefrit en overtuig jezelf.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Steefa2
Audi A2 clublid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 okt 2023, 11:08
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2023, 09:27 0 x

Hoi,

Bedankt voor je antwoord!
Goed om te weten dat de bby motor zo'n degelijke is.
Ik begrijp dat er dus ook andere motortypes zijn. Is er een bepaald jaartal vanaf welke de bby motor er is gekomen?
Kwam ook een A2 tegen waarvan de distributieriem bij 166000 is vervangen en 200000 op de teller voor dezelfde vraagprijs. Daar ga ik ook maar eens kijken maandag. Ben benieuwd.
Helaas geen vcds tot mijn beschikking.

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 okt 2023, 11:25 0 x

De eerste jaren is de AUA-motor geleverd. Vanaf medio 2002 is de BBY-motor geleverd. Beide motoren halen probleemloos hoge km-standen.
Zie viewtopic.php?f=7&t=1154&p=103297#p103297
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

29 okt 2023, 19:17 0 x

Bijna goed;
Na vakantie in juli 2002 gingen ze van AUA naar BBY maar de laatste voorraden zijn vaak nog in 2003 en zelfs 2004 nog enkele AUA geleverd.
voor Juli 2002 is dus altijd AUA maar andersom niet altijd.

Dus kijk ook of je verse kreeg of een die lang zonder kenteken in Showroom stond.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie