Dakkoffer

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mar 2019, 10:40 0 x

Hallo A2-rijders,

Ik ben van plan om dit jaar met mijn gezin naar Frankrijk te gaan om daar vakantie te vieren. Gezien ik in april als alles goed gaat een 2e kind er bij krijg. (Mijn vriendin is namelijk zwanger) Zal het flink puzzelen worden met de ruimte in de auto. Ik ben daarom op zoek naar een set dakdragers en een dakkoffer. Althans dat lijkt me de meest voordelige optie. Hebben jullie nog tips waar ik daar het best voor kan kijken en waar ik vooral op moet letten?

Heeft er hier op het forum nog iemand wat in de schuur staan?

Of is een kleine aanhanger een betere optie? Ik twijfel hier een beetje over. Ik denk alleen dat het verschil in aanschaf flink is..

Groeten,

Kasper
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2019, 12:22 1 x

Audi_A2_2000.pdf
(24.98 MiB) 222 keer gedownload
Hoi kasper,

Beter misschien voor te kiezen je een grotere wagen gaat lenen of huren of dus eventueel je schoonouders ,ouders :P
Gezien er een tweede bij komt zou ik voor die oplossing kiezen je vast ook een kinderwagen mee wilt en alle attributen die je nodig hebt.

Indien je Audi A2 al voorzien is van een trekhaak dan zou ik kiezen voor de aanhanger,zoals deze echt een fijne aanhangwagen die zeer goed achter de auto hangt hij leeg weinig weegt en mooie gestroomlijnde kap met 2 gasdempers.

En als je de van A2 jaren wilt genieten is dit de allerbeste keuze..

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... ousPage=lr

maximaal totaal gewicht 500 kg en de aanhanger weegt slechts leeg 125 kg dus 375 kg maximaal te laden ,maar vaak gaat het om volume ruimte he in ons geval met de A2.

ja of Audi A2 dakdragers scoren en 2e handse via marktplaats een goede dakkoffer die niet te lang is dus zo'n 1.40 cm en circa 80 breed en circa 45 hoog max en die over de lengte open deze dus aan beide kanten kunt vullen en gaat dus handiger dan die aan 1 zijkant open gaat ..

Let wel indien je oss hebt deze netjes niet op het glas gaat monteren bij eventuele niet originele Audi dak dragers en opletten niet je glazen dak bij openen vooraf te meten de vrije ruimte is tegen de dakdragers die eventueel belemmeren het volledig te openen..of deze te uit te schakelen je bij warm weer het misschien vergeet het niet kan geopend worden..
en opletten wat de totale daklast mag (dus incl je gewicht koffer he ) hebben zie je gebruiksaanwijzing A2

succes met de keuze..

grt
Rolf

daklast uit de A2 handleiding Bron : download via https://handleidingkwijt.com/audi-a2-2000/ :

Dakbelasting
De toelaatbare dakbelasting bedraagt 40 kg.
• Bij het gebruik van imperiaals met een
geringer draagvermogen mag de maximaal
toelaatbare dakbelasting niet worden benut De imperiaal mag maar tot de in de
montage-instructie aangegeven gewichtsgrens worden beladen.
• Lading gelijkmatig verdelen. De toelaatbare dakbelasting, inclusief het imperiaalsysteem, en het toelaatbare totaalgewicht
van de wagen mogen echter niet worden
overschreden; zie bladzijde 222.
• Bij het vervoer van zware, resp. volumineuze voorwerpen op het wagendak dient
erop te worden gelet, dat de rij-eigenschappen door het veranderde zwaartepunt, resp .
door de grotere luchtweerstand wijzigen.
Rijstijl en snelheid moeten derhalve daaraan
worden aangepast
• Let erop dat tijdens het omhoogklappen
de achterklep niet tegen de lading op het
dak stoot
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mar 2019, 17:49 1 x

AudiFanSedert1971 schreef:
16 mar 2019, 12:22
Audi_A2_2000.pdfHoi kasper,

Beter misschien voor te kiezen je een grotere wagen gaat lenen of huren of dus eventueel je schoonouders ,ouders :P
Gezien er een tweede bij komt zou ik voor die oplossing kiezen je vast ook een kinderwagen mee wilt en alle attributen die je nodig hebt.

Indien je Audi A2 al voorzien is van een trekhaak dan zou ik kiezen voor de aanhanger,zoals deze echt een fijne aanhangwagen die zeer goed achter de auto hangt hij leeg weinig weegt en mooie gestroomlijnde kap met 2 gasdempers.

En als je de van A2 jaren wilt genieten is dit de allerbeste keuze..

https://www.marktplaats.nl/a/auto-diver ... ousPage=lr

maximaal totaal gewicht 500 kg en de aanhanger weegt slechts leeg 125 kg dus 375 kg maximaal te laden ,maar vaak gaat het om volume ruimte he in ons geval met de A2.

ja of Audi A2 dakdragers scoren en 2e handse via marktplaats een goede dakkoffer die niet te lang is dus zo'n 1.40 cm en circa 80 breed en circa 45 hoog max en die over de lengte open deze dus aan beide kanten kunt vullen en gaat dus handiger dan die aan 1 zijkant open gaat ..

Let wel indien je oss hebt deze netjes niet op het glas gaat monteren bij eventuele niet originele Audi dak dragers en opletten niet je glazen dak bij openen vooraf te meten de vrije ruimte is tegen de dakdragers die eventueel belemmeren het volledig te openen..of deze te uit te schakelen je bij warm weer het misschien vergeet het niet kan geopend worden..
en opletten wat de totale daklast mag (dus incl je gewicht koffer he ) hebben zie je gebruiksaanwijzing A2

succes met de keuze..

grt
Rolf

daklast uit de A2 handleiding Bron : download via https://handleidingkwijt.com/audi-a2-2000/ :

Dakbelasting
De toelaatbare dakbelasting bedraagt 40 kg.
• Bij het gebruik van imperiaals met een
geringer draagvermogen mag de maximaal
toelaatbare dakbelasting niet worden benut De imperiaal mag maar tot de in de
montage-instructie aangegeven gewichtsgrens worden beladen.
• Lading gelijkmatig verdelen. De toelaatbare dakbelasting, inclusief het imperiaalsysteem, en het toelaatbare totaalgewicht
van de wagen mogen echter niet worden
overschreden; zie bladzijde 222.
• Bij het vervoer van zware, resp. volumineuze voorwerpen op het wagendak dient
erop te worden gelet, dat de rij-eigenschappen door het veranderde zwaartepunt, resp .
door de grotere luchtweerstand wijzigen.
Rijstijl en snelheid moeten derhalve daaraan
worden aangepast
• Let erop dat tijdens het omhoogklappen
de achterklep niet tegen de lading op het
dak stoot
Hallo Rolf! Bedankt voor je uitgebreide tips! Gezien het beperkte gewicht wat er op het dak mag dan schiet een koffer niet heel erg op. Ik dnek dat de optie van een aanhanger gezien de winst inderdaad een betere optie is. Een andere auto is voor mij geen optie... Ik moet en zal met de Audi gaan. Het is zo'n heerlijke auto!! Ik ga nog even op onderzoek uit op Marktplaats.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

16 mar 2019, 19:17 0 x

Trekhaak €292,60 ex porto en montage....
https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... 14489.html

De aanhanger zelf is ook niet gratis en soms is weekje huren voordeliger.
Ook de aanhanger mag niet op openbare weg blijven en heb je er plek voor?
Een aanhanger huren is soms voordeliger dan hele jaar stalling en je kunt wisselen tussen open/dicht en formaat.

Eerst goed kijken of het wel rendabel is , of had je al een trekhaak?
En heb je ervaring in achteruit rijden, vaak zie ik mensen zware kar omdat
anders er een leuk flimpje op You Tube zou kunnen komen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2019, 20:08 2 x

Mocht je nog denken aan een koffer,dan is hier 1 incl. Dakdragers te koop.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-19171?
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mar 2019, 20:15 2 x

eekhoorntje schreef:
16 mar 2019, 19:17
Trekhaak €292,60 ex porto en montage....
https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... 14489.html

De aanhanger zelf is ook niet gratis en soms is weekje huren voordeliger.
Ook de aanhanger mag niet op openbare weg blijven en heb je er plek voor?
Een aanhanger huren is soms voordeliger dan hele jaar stalling en je kunt wisselen tussen open/dicht en formaat.

Eerst goed kijken of het wel rendabel is , of had je al een trekhaak?
En heb je ervaring in achteruit rijden, vaak zie ik mensen zware kar omdat
anders er een leuk flimpje op You Tube zou kunnen komen.
Bedankt voor je tip! Ik heb al een trekhaak. Huren is ook een optie. Verhuren ook na de aanschaf.. Als ik een kleine aanhanger koop dan kan ik hem prima in de tuin kwijt. Achteruitrijden gaat wel goed komen. You-tube maak ik me niet druk om.
Gebruikersavatar
Kasper
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jun 2018, 06:54
Locatie: Duiven
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 mar 2019, 20:16 0 x

edje13 schreef:
16 mar 2019, 20:08
Mocht je nog denken aan een koffer,dan is hier 1 incl. Dakdragers te koop.

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -223-19171?
Thanks! Nu weet ik ook wat beter waar ik qua prijs rekening mee moet houden!
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mar 2019, 20:34 1 x

Met zo'n klein gezinslid er bij zou ik deze zomer lekker thuis blijven... Veel beter voor de baby en veel minder stress voor pa en ma :)
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
Jeroen1.2
Berichten: 380
Lid geworden op: 09 aug 2014, 00:40

16 mar 2019, 21:23 1 x

Met dat laatste ben ik het eigenlijk helemaal eens, maar is niet mijn beslissing.
Onze A2 proppen we helemaal vol, met daarbij slechts een kind. Zo vol, er paste geen doosje champoppel meer bij!

Wij camperen met een zeer degelijk katoenen tent, ik denk zo'n 40 kilo. In z'n geheel in de dakkoffer. Ik kocht een kort model. Mijn tip zou zijn een langere aan te schaffen, zoals in de ebay ad hierboven.
We rijden er keurig hele stukken 130 - 140 mee.

2 kinderen in een A2, lijkt me passen en meten, zeker wanneer je met een tent reist.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 mar 2019, 23:02 3 x

Wat een opsomming van mogelijke problemen..... gewoon gaan!
Plaats reactie