A2 youngtimer benzine kopen?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2020, 08:56 0 x

Goedemorgen,
Sinds een paar maanden ben ik autoloos (lease liep af in april, wilde contract verlengen maar moest meer gaan betalen voor de zelfde auto van 3 jaar oud :flushed: , door corona kelderde de tijdelijke omzet van mijn bedrijf dus ik heb besloten voorlopig te gaan fietsen)
Tot nu toe heb ik de auto amper gemist maar in de herfst/winter wordt dat wel een ander verhaal denk ik ;-)

Omdat ik weinig km rijd (ca. 4000 km/jaar) wil ik niet veel geld in een auto steken. Leasen is nog een optie maar heb ik eigenlijk geen zin meer in omdat het relatief duur is.

Daarom ben ik nu aan het kijken naar een leuke wat luxere youngtimer die nog een paar jaar zonder al te veel problemen mee kan. Een A2 was niet de eerste keuze, maar door o.a. dit forum ben ik nu toch enthousiast over dit model.Ik ben een vrouw dus ik kijk eerst naar het uiterlijk van de auto en dan pas naar de rest :joy:
Japanners schijnen technisch erg goed te zijn maar daar heb ik het niet zo mee. Voordat ik de A2 ontdekte keek ik vooral naar mini's en een mooie bmw z3 of audi tt cabrio vind ik ook leuk :cool: Voor die laatste auto's wil ik wel iets meer uitgeven maar dan zit je volgens mij nog aan de onderkant van de markt met meer risico lijkt me?

Ik heb mijn ogen laten op deze:
https://emmen.vanleeuwenauto.nl/audi-a2 ... 80468.html

Op het forum kwam ik een paar wat louche praktijken uit Emmen tegen, heb er helaas zelf ook ervaring mee met een geïmporteerde fiat die ik kocht in Emmen. Ik ben benieuwd of er bij de advertentie al alarmbellen gaan rinkelen bij jullie?

https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=16&t=9082
Deze staat ook al een tijdje te koop hier op het forum. Een aantal jaren ouder, meer km's op de teller.

importeren uit duitsland is ook nog een optie... klinkt heel ingewikkeld, maar daar kan ik vast wel hulp bij vinden.

Inmiddels ben ik er dus achter dat de km-stand niet heel veel uit maakt mits betrouwbaar.
Geldt dat ook voor de leeftijd van een A2? Is bijv een 2004 sowieso beter dan een 2001? Of zijn andere factoren belangrijker?

Onderhoud, moet je daarvoor naar een audi-garage of kan de garage om de hoek het net zo goed? Of is goedkoop duurkoop?
Ik kan of beter gezegd wil zelf niet klussen, dus zal alles moeten uitbesteden.

Ik heb een paar andere aankoopadvies-berichten gelezen, staan al veel bruikbare tips in, maar meer meningen en tips zijn altijd welkom :-)
Gebruikersavatar
Caspeer
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 dec 2019, 18:20
Locatie: Lelystad
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 sep 2020, 09:20 2 x

Een goede maandag morgen, A28. Welkom op het forum. Dat is een heel verstandige keuze vóór de aankoop van een A2. Toen ik die van mij kocht was ik hier nog niet actief, maar had ik dat maar gedaan.
Ik zal proberen in te gaan op zo veel mogelijk punten uit je post, maar er zijn hier forumleden met veel meer ervaring.
Goed dat je lekker de fiets naar het werk pakt nu. Dan kom je 's ochtends fris aan en je hebt meteen je beweging weer te pakken. Maar als het je enige vervoersmiddel is, wordt het toch wel minder leuk.

De keuze voor een A2 is vaak financieel gezien erg interessant. Je betaalt weinig wegenbelasting en is nog zuinig ook. Zeker als je voor een 1.4 gaat kan het onderhoud ook nog meevallen. TT of zeker een Z3 is ook leuk, maar in al deze opzichten duurder. Niet alleen in aanschaf.
Zelf zou ik niet te veel kijken naar bouwjaar. Een goed onderhouden 5 serie uit 2001 reed nog beter dan mijn moeders auto uit '07 die al 4 jaar geen oliewissel had meegemaakt, en van APK naar APK reed. Bij hoge km stand komen natuurlijk wel andere zaken kijken als koppeling, distr riem en andere slijtage onderdelen. Natuurlijk liever hoge km stand, dan stads autootje geweest van grootmoeder. Het gaat allemaal om onderhoud.
Importeren uit Duitsland is mogelijk, maar dan geen garantie over kmstand. Als jij (nog) niet naar een specifiek type en uitrusting op zoek bent, lijkt de Nederlandse markt wel toereikend.

Over onderhoud: de standaard dingen als oliewissel en remmen kan elke garage, no big deal. Aan jou om dat regelmatig te laten doen natuurlijk. Voor de meer A2 gebonden zaken en "vreemde" problemen hebben we de A2 dokter in Waalwijk, en nog een aantal andere specialisten.
Met 4k km per jaar kun je prima een lage km stand kopen zonder dat je deze veel minder waard maakt met hogere stand bij verkoop, er van uitgaande dat het een tijdelijke auto voor je is. Het hangt een beetje af van je wensen.

De auto die je doorstuurde ziet er OK uit. Knoppen van klima zijn al niet meer netjes en de bumper is volgens mij ook met iets anders dan lucht in contact geweest. De lagere kmstand zal de prijs wel omhoog drijven, maar ik vind het toch wel pittig aan de prijs voor deze uitvoering. Geen open dak, mistlampen.

Hopelijk je hiermee te kunnen assisteren in je zoektocht. Veel plezier!
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 10:25 2 x

Tevens een goede morgen, wat hierboven staat is wel ongeveer hetzelfde wat ik zou typen.

Kwa imports lijkt er vaak aan de kilometerstand gesjoemeld te zijn zelfs NL modellen zie je met terug gedraaide standen.
Nou is een auto met 500k op de teller nog steeds een auto maar delen onderhevig aan slijtage gaan toch slijten.
Als je in de mogelijkheid bent kan je altijd een tellerrapport vragen aan de verkopende partij, deze is gratis op te vragen via rdw.nl.

In mijn zoektocht kwam ik enkele modellen tegen die een ton extra of meer hadden gereden.

Heb uiteindelijk zelf mazzel gehad met een goed onderhouden particulier welke de auto reeds 12 jaar in bezit had.

Kwa onderhoud blijft het wezenlijk een vag auto "volkswagen audi groep" die eigenlijk elke vakgarage die een polo kan onderhouden kan ook deze wel onderhouden enkel elektrische systemen zijn iets anders.

Daarnaast zijn er ook delen van de a2 waar je liever een specialist bij haalt, maar dat is niet anders dan bij andere auto's.
Maar het standaard werk denk aan aandrijflijn, klein onderhoud, uitlaat banden etc kan gewoon bij een vakgarage.

Eventueel distributie/koppeling zou ik wel naar een specialist brengen omdat deze veel sneller klaar met een aanzienlijk kleinere kans dat het fout gaat en mocht er iets fout gaan hebben deze over het algemeen nog genoeg reserve onderdelen op de plank.
Gebruikersavatar
bjmeengs
Audi A2 clublid
Berichten: 441
Lid geworden op: 28 mei 2016, 14:18
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 12:26 1 x

Dag A28,

Heb je een Pb gestuurd.

Succes met de zoektocht.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 sep 2020, 13:10 1 x

1e link lijkt me een Belg, import en geen idee waarom.....

Weinig km zal wel kloppen maar kijk op RDW voor gewicht 946 kg en geen 1000 geremd aan trekhaak... slordig overgenomen...

en hoe is hun garantie en hebben ze werkplaats of poetsruimte...

Denk dat de 2e hier bekende voordeliger en gunstiger is.
Die heeft naast KM opgave van Belg meer info van onderhoud... en met bekerhouder achterin ietsje meer luxe en betrouwbare particulier...

En die €1000,- verschil bouwjaar en km stand maken minder uit en er kan altijd iets stuk gaan...
De blauwe zou ik adviseren.... leuk een nieuw kenteken maar waarom export?
Belgen moeten van Diesels af en willen deze ook vaak erg graag....

En als je niet zelf sleutelde, JB Autoservice in Dieverbrug is goede ervaren vakman met A2 ervaring, zoals we daar met zeer grote groep in 2015 waren... vooraf de afwijkende dingen weet hij beter dan een VAG specialist die alleen de motor leerde....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

07 sep 2020, 13:18 2 x

Is de A2 van forumlid @Pimoso niet een optie. Weliswaar ruime ervaring onderweg, maar goed onderhouden. Dat zal een probleemloze ervaring zijn.

Ik heb geen aandelen. Op het forum zitten veelal liefhebbers die hun a2 koesteren of gekoesterd hebben.

Succes met de zoektocht, want dat is stiekem ook wel leuk. 👍
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2020, 13:49 1 x

Bedankt voor de reacties!
Meeste bevestigen mijn ideeën dus dat is altijd fijn ;-)

De auto van Pimoso is zeker interessant :-)
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2020, 13:52 1 x

en waarom importeren? liever niet.. maar bij occasion dealers in de omgeving worden veel auto's uit duitsland gehaald.. misschien dan beter om het zelf te doen zodat je beter beeld hebt waar de auto vandaan komt
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 15:32 1 x

A28 schreef:
07 sep 2020, 13:49
Bedankt voor de reacties!
Meeste bevestigen mijn ideeën dus dat is altijd fijn ;-)

De auto van Pimoso is zeker interessant :-)
Deze wagen ziet er op de foto's piekfijn uit en zolang goed onderhouden met lange ritten heeft zo een motortje ook niets te lijden.
Beter een auto die 2x per dag 120 kilometer rijdt dan een boodschappen karretje waarvan de deuren 30x open en dicht gaan op een dag en de wagen nooit op temperatuur komt.

En wat de andere leden al aangeven iemand hier op het forum heeft meestal een andere band met een A2 dan de gemiddelde automobilist, ik bespaar zelf ook geen duppie op onderhoud omdat ik deze auto nog langere tijd wil rijden en gezien zo een beetje de hele carrosserie alumium is kan je deze blijven rijden zonder je zorgen te maken over kokerbalken rotte bodem platen of wielkasten die uit elkaar rotten.
De rest is allemaal vervangbaar met een paar bouten :)
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 15:42 1 x

A28 schreef:
07 sep 2020, 13:52
en waarom importeren? liever niet.. maar bij occasion dealers in de omgeving worden veel auto's uit duitsland gehaald.. misschien dan beter om het zelf te doen zodat je beter beeld hebt waar de auto vandaan komt
veel import autos kloppen van geen kant kwa kilometerstand, dus tenzij je deze zelf gaat importeren of via een bekend kanaal welke weet hoe je informatie uit bvb de abs kan halen om de echte kilometerstand te zien zou ik daar niet op gokken.

Een hoge kilometerstand hoeft dus geen probleem te zijn maar lagers slijten goed onderhoud beperkt dit maar ontkomen doe je er niet aan.
Dus bij een bepaalde kilometerstand komen er zaken als motor, bak, wiellagers homokineten etc aan.
Maar ook rubbers en vering.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -verdacht/

Als je zelf handig bent of een monteur hebt die voor weinig kan sleutelen is het allemaal geen probleem maar arbeidsloon is killing 30% is onderdeel en 70% arbeidsloon en dan kunnen kleine dingetjes heel snel optellen tot rekeningen in de duizenden euro's welke je dan beter bij aanschaf had kunnen besteden en een jongere met minder kilometers had kunnen aanschaffen en of een model met aantoonbaar onderhoud waarbij je kan inschatten wanneer volgend groot onderhoud weer terug komt.
Plaats reactie