A2 youngtimer benzine kopen?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 sep 2020, 10:20 0 x

Miskoop Advies?

Ja, in 2019 is er bij Duitse VAG specialist een 1.6 Fsi verkocht met 309.000 km met 6 maanden
volledige garantie.... voor €3995,- en dat is complete auto met vele extra's.

Na 5½ maand brak de in 2016 bij 278.000 km vervangen tandriem!
Deze werd terug genomen en voor sloop aangeboden... motor in puin.
Ik was als hoogste bieder met €230,- de nieuwe eigenaar!

Omdat ik eerst ging kijken wat er fout was zag ik Ina spanrol van 17.04 dus week 17 in 2004 gemaakte.... na de Dealer ging onderhoud in 2009 over op een soort van Kwit Fit garage daar!
Riem vervangen zonder de rest!
Ook de zwaar schakelende bak, oude olie afgetapt en kwam maar 0,6 liter uit.. dus ook dat is verklaard.

Deze erg mooie Piemondrod dus donker rode en vele extra's zoals werkende OSS en leder/alcantara stoelen is nog steeds mooie, maar waar vind je goede 1.6 motor op de sloop?
De garage die deze voor €3995,- verkocht en terug nam heeft bepaald geen winst gemaakt...
wel erg veel kosten... en ik betaalde maar €230,- na maanden zoeken naar goede motor!

Dit als waarschuwing voor allen, koop een dure mooie met goede garantie want €3765,- verlies maken wil niemand.... duur uurloon en vele uren zoeken en dan heb ik een koopje!
Ophalen in ex DDR en dus veel Diesel verstookt en ga nu een 1.2 Tfsi proberen of dit paste...
Die zijn wel volop leverbaar en jongere... maar de 1.6 Fsi, duur en geen garantie bij de sloperijen!

Dus kijk ook waar deze is onderhouden, en de terug gedraaide teller bij Hoge... import bij Newton uit Zwolle en die draaide teller terug... maar wat is daarna gedaan?
Denk dat de https://audi-a2.nl/viewtopic.php?f=16&t=9082 gezien de prijs mits goed onderhouden bij goede garages vermoedelijk de betere aankoop...

Goedkoper is dubieuze zooi meestal, duurdere niet altijd betere....
en houd altijd €1000,- voor een grote beurt die bij deze leeftijd kan komen klaar... want een kale beurt van €240,- is erg zeldzaam, altijd wat erbij helaas maar goedkoper dan nieuwere die ook vaak problemen hebben...zoals mijn 1.2 Tfsi de distributie ketting heeft die niet goedkoopste is als die ging rammelen!

En onderhoud: Emmen Waalwijk is flinke rit, onze A2 Dokter, maar Jos is ook erg goed en voor jou dichterbij... http://www.jbautoservice.nl/
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
JohnM
Audi A2 clublid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 10:29 1 x

Ik zou aanraden de auto van Pimoso te kopen. Het is met liefde behandeld, heeft een bewezen onderhoud historie. en is continue in gebruik geweest wat ook het best is voor een auto. Zoiets vind je zelden. Van Eekhoorn hoor je dat je niet naar de kilometers moet letten. Het draait om onderhoud. Als je een beetje door de kleur kan kijken en niet op de afstand let zou je een auto voor jaren gebruik kunnen kopen. Trouwens ik ken Pimoso niet. .
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 sep 2020, 12:01 0 x

Waalwijk is inderdaad wel wat te ver vanuit Emmen ;-)

Dieverbrug lijkt me dan beter..

Ik vond ook nog een adresje nog dichterbij, iets minder gespecialiseerd maar wel vag specialist, goed genoeg voor het gangbare onderhoud lijkt me
http://www.jeroenwelsink.nl/uploads/ditisemmen_jw.pdf

op een ander forum werden deze adresjes ook nog aangeraden:
Ommen: https://www.kelder-vag-specialist-ommen.nl/default.htm
Tynaarlo: https://www.autotechniekriksten.nl/
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 sep 2020, 12:13 1 x

Zulke TT's, https://www.autodealers.nl/occasions.as ... rkomst=gpl of deze https://www.autowereld.nl/audi/tt/1-8-5 ... tails.html doen het overigens echt goed, km's maken zijn deze motoren goed in, en de TT zit bijzonder degelijk in elkaar.

Jos.
Laatst gewijzigd door jos_br op 08 sep 2020, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 12:16 1 x

Nette TT, maar moest hij ook van binnen gewassen worden?? :flushed:

En onze hoofdsponsor @jos_br weet ook nog wel een goed adres voor het onderhoud :mrgreen: :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 sep 2020, 12:39 1 x

die TT's zijn ook leuk! Toen ik net mijn rijbewijs had was dat toch wel mijn droomauto :blush:

Maak me nou niet aan het twijfelen ;)
Voor nu lijkt een A2 mij wat praktischer en voordeliger...
Misschien over een tijdje een TT cabrio voor erbij :cool:

ik hou wel van mooie auto's hoor, maar heb er niet zoveel geld voor over..
Dit soort bijna klassiekers vind ik daarom erg interessant... als je niet bezuinigt op onderhoud kan het uiteindelijk zelfs nog een goede investering blijken
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 sep 2020, 13:18 0 x

Jos toch? Een A2 liefhebster naar A2 sturen waarbij de APK al is verlopen?

De prijzen vallen zo mee maar hoeveel gaat gebruik en onderhoud kosten?
Ik zoek over enige tijd nog een testbank...

De 1.6 fsi motor is niet meer.... de 1.2 Tfsi met 77kw/105Pk hoorde langzamer te zijn..
dan de 81/110 maar dat koppel en nog een DSG erbij!

Is het werkelijk meer koppel en hoe is de topsnelheid later?
En hoewel de RDW keuring nog flinke tijd kan duren... als deze op LPG staat... en dan kijken of je deze Porsche Killer zelf even wilde proberen!

Na proefrit met groene platen een 911 ontmoet, 1e stoplicht ging hij hard, maar ik sneller!
2e stoplicht stond ik links... en hij rechts met spoorvorming van vrachtwagens en het had net flink geregend.... en hij stond voor een witte Mercedes met blauwe en rode strepen!
Dat werd spinnen en autowassen... en ik was op 4x zoenen banden sneller!
Dat stoplicht sprinten mag, mits je daar onder de 80 Km bleef, en ook op de Turbo Rotonde zag ik heb tegen sturen en ik ging gewoon door....

Dus of een TT met de brede sloffen altijd sneller is?
Ja, gewoon een stoplicht sprintje en de Politie kon er om lachen, zijn vrouw zat daar namelijk
achter het stuur....

Zo, weer flink off Topic en als de plaatselijke VAG er niet uitkomt, mag je voor haar straks zweten en hard aan ' t werk...

Toch jammer dat mijn TT Cabrio al weg is....
Nu een 80 Cabrio van 1987....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 sep 2020, 14:18 2 x

eekhoorntje schreef:
08 sep 2020, 13:18
Jos toch? Een A2 liefhebster naar A2 sturen waarbij de APK al is verlopen?
Ik vind beiden een tijdloze en vooruitstrevende auto. Heb ook het idee dat met name de prijzen van de TT weer aantrekken waardoor je waarschijnlijk niet veel afschrijft. Dat laatste idee heb ik bij de A2 nu ook.

Jos.
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

09 sep 2020, 11:21 2 x

Ik zou zeggen maak een proefrit in een A2 en in een TT kijk wat je (het best) bevalt. De vaste kosten (verzekering en wegenbelasting) liggen een stuk lager bij een A2. Ik heb in het verleden ook naar een aantal TT's gekeken en de meeste die ik gezien had waren afgetrapt (boyracer!) en hadden achterstallig onderhoud.

Vanwege Corona werk ik sinds 1 maart verplicht thuis en de reiskosten vergoeding is gestopt. 58 euro allrisk verz+ wegenbelasting per maand voor mijn A2 is goed te doen. De A2 is en wordt een klassieker, ook vanwege van het geproduceerde aantal 160k (dacht ik). Mijn A2 hier blijft nog wel even.....
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

10 sep 2020, 17:09 0 x

Vanmorgen heb ik twee keer een proefrit gemaakt. Van beide auto's had ik niet al te veel verwachtingen, maar beiden zijn wel serieuze kandidaten gebleken..
Ik ben in elk geval wel overtuigd van de A2 zelf, fijne auto! :-)

Kandidaat 1 is een zilvergrijze uit 2001 met 216K kilometers
Volgens de RDW historie volledig NL auto met 2 eerdere eigenaars, de auto heeft wel de nodige gebruikssporen maar daar is de prijs ook naar... en ik wil nog wel flink onderhandelen want bij de rechter voorwiel was geluid te horen, lijkt geen serieus probleem maar zal toch het een en ander aan gedaan moeten worden.
Auto en de handelaar komen wel eerlijk over...

Kandidaat 2 is een zwarte uit 2003 met 150K km's
Een belgische import, volledige onderhoudshistorie en KM verloop is aanwezig
Een mooie nette auto maar daar is de prijs ook naar ;-)
Bij het wegrijden en parkeren begonnen wel lampjes te branden + geluidjes... handrem en ABS lampjes brandden... volgens de verkoper zaten de remblokjes wat vast omdat de auto sinds november vorig jaar nauwelijks gebruikt is en wordt dat gerepareerd voor aankoop.
Deze auto heeft mijn voorkeur, maar dan moet er ook wel wat van de prijs af.. verkoper gaf aan dat daar weinig ruimte voor was..

kortom ik ben er nog niet uit...
met van pimoso hoorde ik dat ie binnenkort kijkers heeft, dus even afwachten of dat nog een optie is
Plaats reactie