A2 youngtimer benzine kopen?

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 15:56 1 x

Welkom op het forum en succes met de zoektocht naar een mooie A2.

Technisch/motorisch is een A2 vergelijkbaar met een VW Polo/Skoda Fabia/Seat Ibiza met dezelfde motor.
Daar zou een een goede BOVAG-garage mee uit de voeten moeten kunnen.

Houdt wel in het achterhoofd dat het een youngtimer is (ouder dan 15 jaar). Bij oudere auto's heb je nu eenmaal meer kans op storingen/slijtage/achterstallig onderhoud.

Een goede onderhoudshistorie kan dit voor een deel ondervangen, maar het is verstandig om een redelijk bedrag achter de hand te houden voor
(on)voorzien onderhoud.

Ik zou zelf eerst op zoek gaan naar een goede garage in de buurt, en daarna (met hulp/advies van die garage) naar een passende A2.
Vooral ook omdat je aangeeft zelf niet te sleutelen aan de auto.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 16:07 1 x

Hoi en welkom hier! Altijd gezellig om wat vrouwelijke energie in ons midden de ontvangen ;)

Voor de weinige kilometers die je gaat rijden is het naar mijn idee wel prettig dat je start met een A2 die een bekend verleden heeft. Alles wat je bij handelaren aantreft kan potentieel iets onder de leden hebben. De één lost dit netjes op terwijl het geen BOVAG garage is, de ander laat je in de kou staan. Dat heeft niets met A2's te maken, maar met handelaren in het algemeen.

Misschien is het eerst van belang om te bepalen wat het budget is. Geen enkele auto vindt het fijn om lang stil te staan, dus met enige regelmaat een wat langere rit om de motor goed op te warmen is wel raadzaam. Het helpt tevens de accu in conditie te houden. We hebben hier al heel wat oude accu's voorbij zien komen, niet onverstandig om die extra te controleren zodat je niet bij die keer dat je op pad wilt met een lege accu staat.

Een A2 importeren is mogelijk, maar dan moet je zelf bij het importproces aanwezig zijn of het laten uitvoeren door iemand die je kunt vertrouwen. Tellerstanden terugdraaien wordt in Dld bijv. zwaarder bestraft dan in Nederland. Kans dat je daar een teruggedraaide teller aantreft is dus relatief klein. Maar wordt de auto ingekocht en naar NL gehaald dan kan iedereen de teller voor de RDW keuring terugdraaien zonder dat deze bij RDW door de mand zal vallen. Door het ontbreken van een centraal systeem in de EU is dat nog steeds mogelijk.

Zoek je een goede A2 dan is de auto van @Pimoso in mijn optiek zeker een goede start, niet in de laatste plaats om de mooie samenstelling en nette staat waarin deze zowel technisch als uiterlijk verkeert. Zoek je toch iets anders en wil je eventueel importeren, dan zou ik Eenink auto's kunnen aanbevelen. In beide gevallen geen enkel belang ;)

Heb je nog vragen, schroom dan niet deze hier te stellen. En er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden :mrgreen:

Heel veel succes met de zoektocht en overwegingen!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2020, 20:02 0 x

Fijn forum is dit.. iedereen is zo behulpzaam en geen betweters.. :-)

Ik ben van plan om een paar A2-tjes die hier in de buurt staan in het echt te gaan bekijken...
misschien zit er een geschikte auto tussen en anders krijg ik toch een wat betere indruk van de auto en wat ik wel/niet zou willen

die van van @Pimoso hier op t forum komt me to nu toen toch het meest betrouwbaar over.. maar de kleur daar ben ik het nog niet over uit :blush:

naast de allereerste die ik in de openingspost plaatste, wil ik deze twee nog gaan bekijken:

https://voorraad.autodatawheelerdelta.n ... 4-a880f216

en https://www.autohoge.nl/occasions/audi/ ... k-22220545

Hoge heeft er nog een staan maar dat is er een met onlogische km stand
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 sep 2020, 21:56 0 x

A28 schreef:
07 sep 2020, 20:02
Fijn forum is dit.. iedereen is zo behulpzaam en geen betweters.. :-)

Ik ben van plan om een paar A2-tjes die hier in de buurt staan in het echt te gaan bekijken...
misschien zit er een geschikte auto tussen en anders krijg ik toch een wat betere indruk van de auto en wat ik wel/niet zou willen

die van van @Pimoso hier op t forum komt me to nu toen toch het meest betrouwbaar over.. maar de kleur daar ben ik het nog niet over uit :blush:

naast de allereerste die ik in de openingspost plaatste, wil ik deze twee nog gaan bekijken:

https://voorraad.autodatawheelerdelta.n ... 4-a880f216

en https://www.autohoge.nl/occasions/audi/ ... k-22220545

Hoge heeft er nog een staan maar dat is er een met onlogische km stand
De eerste zou ik eerder zien als kandidaat goede prijs kilometerstand redelijk en zo op de foto's in goede staat.

Als er onderhoud bij zit en het is geen olieverbruiker zou dat een hele leuke optie zijn.

De 2de mwah geïmporteerd model waarvan je ook niet met zekerheid kan vaststellen wat nu eigenlijk de kilometerstand is, voor mij zijn importjes buiten de bekende kanalen om per definitie shady omdat het simpelweg een verschil is van 1000 tot 1500 euro en daarom de moeite is om mee te sjoemelen.

En 3 ton Duitser kost 1500,- euro door deze terug te draaien naar 1,5/2 ton kost deze in Nederland weer 2500 tot 3000 euro.

Dus tenzij je gegarandeerd weet dat het klopt word je gewoon opgelicht om het zo maar te zeggen.

En bij de auto van het forum lid weet je wel waar je aan toe bent, aantoonbaar onderhoud en geen olieboot.
Dat was persoonlijk mijn grootste angst na het lezen van de 1.4 16v motoren als olie verbruikende motoren en kantelende zuigers.
Gebruikersavatar
jensvos
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 aug 2019, 21:48
Locatie: Hoogeveen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

08 sep 2020, 01:00 0 x

A28 schreef:
07 sep 2020, 20:02
Fijn forum is dit.. iedereen is zo behulpzaam en geen betweters.. :-)

Ik ben van plan om een paar A2-tjes die hier in de buurt staan in het echt te gaan bekijken...
misschien zit er een geschikte auto tussen en anders krijg ik toch een wat betere indruk van de auto en wat ik wel/niet zou willen

die van van @Pimoso hier op t forum komt me to nu toen toch het meest betrouwbaar over.. maar de kleur daar ben ik het nog niet over uit :blush:

naast de allereerste die ik in de openingspost plaatste, wil ik deze twee nog gaan bekijken:

https://voorraad.autodatawheelerdelta.n ... 4-a880f216

en https://www.autohoge.nl/occasions/audi/ ... k-22220545

Hoge heeft er nog een staan maar dat is er een met onlogische km stand
Naar Hoge zou ik dan dus weer niet gaan... just my 2 cents.

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehic ... 2-5-5-1-19

Zoiets dan?
1.4 TDI | 75pk | 2003 | AMF | S-Line | Kobaltblauw Metallic | FIS | Trekhaak
Gebruikersavatar
DennisD
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2020, 23:36
Locatie: Wil ik liever niet zeggen
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

08 sep 2020, 01:20 1 x

Die 2 A2's bij Auto Hoge heb ik bekeken. De ene met onlogische km-stand vertellen ze er eerlijk bij. Die van 1950 euro is gewoon geen nette auto, lullen ze ook niet omheen overigens.

Twee auto's om niet voor om te rijden.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 06:41 1 x

Degene met de onlogische kilometerstand is hier al diverse malen voorbij gekomen, oa in dit draadje. Na een zwerftocht langs diverse (louche) handelaren heeft deze handelaar er kennelijk wel fiducie in. De andere bij Hoge heeft een wel heel bijzondere ondergrille (herstel schade?).

Er wordt veel aangeboden maar ik krijg sterk de indruk dat de voorkeur uitgaat naar een donkere of grijze versie. Houdt in het budget ook wat ruimte voor reparaties.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
A28
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 sep 2020, 07:17
Locatie: Emmen
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 sep 2020, 09:55 1 x

Een lichte voorkeur inderdaad, maar die kleuren zie je ook het meest en de genoemde auto's staan hier dichtbij.. dus handig om daar eerst eens te gaan kijken.
Ik ken de A2 wel eigenlijk alleen maar van zien langs rijden.

Ben ook geen fan van auto hoge.. die hebben er echt een enorme hoeveelheid oude barrels staan.. moeten het vooral hebben van volume, dus grotere kans op een miskoop. Ik heb ook het idee dat dit soort handelaren om de zoveel tijd een gedeelte van de voorraad met elkaar rouleren.
Maar ik neem 'm als het even lukt wel mee in de bezichtiging om een betere indruk te krijgen.

Wat is zo'n beetje een gemiddel bedrag wat je gemiddeld jaarlijks kwijt bent aan onderhoud?
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 10:06 0 x

A28 schreef:
08 sep 2020, 09:55
Een lichte voorkeur inderdaad, maar die kleuren zie je ook het meest en de genoemde auto's staan hier dichtbij.. dus handig om daar eerst eens te gaan kijken.
Ik ken de A2 wel eigenlijk alleen maar van zien langs rijden.

Ben ook geen fan van auto hoge.. die hebben er echt een enorme hoeveelheid oude barrels staan.. moeten het vooral hebben van volume, dus grotere kans op een miskoop. Ik heb ook het idee dat dit soort handelaren om de zoveel tijd een gedeelte van de voorraad met elkaar rouleren.
Maar ik neem 'm als het even lukt wel mee in de bezichtiging om een betere indruk te krijgen.

Wat is zo'n beetje een gemiddel bedrag wat je gemiddeld jaarlijks kwijt bent aan onderhoud?
Bij een goed onderhouden exemplaar heb je je jaarlijkse olie beurtje, bougies elke 50k iridium variant, voor de rest vervang ik zelf zodra ik iets hoor of zie aan de auto.

Onderdelen zelf zijn vrij goedkoop arbeidsloon is waar de kosten inzitten dus bij sommige reparaties is het makkelijker om een paar tientjes meer uit te geven en zaken die al vrij liggen direct mee te vervangen "rubbers/verbindingsdelen/lagers"

Voor de rest afhankelijk van de motor eens in de zoveel tijd een bougiekabeltje of een bobine eventueel een sensortje etc etc.

Maar je kan ook pech hebben maar dat is bij elke auto in deze leeftijd.
Er zijn abs modules die falen ecu's die een eigen leven gaan lijden.

Dus eigenlijk is er niets van te zeggen.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 sep 2020, 10:18 0 x

A28 schreef:
08 sep 2020, 09:55
Wat is zo'n beetje een gemiddel bedrag wat je gemiddeld jaarlijks kwijt bent aan onderhoud?
Zoals @Patrickbby al aangeeft zijn het jaarlijks terugkerende zaken en verder is het moeilijk te voorspellen. De techniek is grotendeels in lijn met die van de Polo en Fabia uit dezelfde periode. Daar kan elke monteur mee overweg mits ze snappen hoe ze de motorkap moeten verwijderen. Heb je dat al gezien? :mrgreen:

De A2 heeft wel een uitgebreide elektronische installaatie, daar kunnen merkwaardige storingen ontstaan die soms worden herleid naar onverwachte oorzaken. Maar hier is al heel veel voorbij gekomen en altijd wel een oplossing gevonden. Allergisch zijn we voor monteurs die van alles gaan vervangen zonder dat ze goed onderzoek verrichten. Dan kan de meter gaan lopen, maar dat geldt voor alle auto's.

En zelf doen was in jouw geval niet van toepassing, dus ben je afhankelijk van een goede monteur die bij voorkeur iets meer weet van de A2. In Nederland zijn een paar heel goede adressen verdeeld over alle regio's, soms moet je er iets voor omrijden. Maar dan weet je wel dat je serieus geholpen wordt.

Eerst maar eens gaan voelen, ruiken en beleven.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie