Mededeling 79-LHD-1 !!

Helaas begeven zich in de autohandel ook oplichters.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 aug 2012, 13:19 0 x

Gisteren plotseling weer een mailtje ontvangen van Autocentre Hillegom! Zij geven aan helemaal niets te kunnen vaststellenv an hetgeen ik in mijn 1e email aan ze heb doorgegeven over de onjuiste km-stand en fake stempels in het boekje!!!
Je kunt je nu dus echt gaan afvragen wat het z.g. zorgvuldig onderzoek en de gegarandeerde km-standen bij dat bedrijf voorstellen!

Ik heb een mailtje teruggestuurd en nog maar eens aangegeven dat het echt niet zo moeilijk kan zijn indien je een klein beetje moeite doet om e.e.a. vast te stellen, maar mijn indruk is dat ze er niet zoveel zin in hebben en niet met de waarheid geconfronteerd willen worden.

Ik speel nu wel met de gedachte om de beheerders van de Marktplaats site waar deze A2 ook te koop op staat te informeren over het feit dat hier een auto aan wordt aangeboden met een onjuiste km-stand (die ook nog eens gegarandeerd wordt)!
Zij hebben op Marktplaats daar een speciaal linkje voor.

Theo
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

29 aug 2012, 15:02 0 x

[quote="Thck"]Ik speel nu wel met de gedachte om de beheerders van de Marktplaats site waar deze A2 ook te koop op staat te informeren over het feit dat hier een auto aan wordt aangeboden met een onjuiste km-stand (die ook nog eens gegarandeerd wordt)!
Zij hebben op Marktplaats daar een speciaal linkje voor.

Theo[/quote]

Lijkt mij een goed plan.
Maar MP zou dat niet klakkeloos aannemen lijkt me.
Je of we zullen met bewijzen moeten komen.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 aug 2012, 16:22 0 x

Ja, maar ik denk dat Autocentre Hillegom ervan uit gaat dat dit wel zal overwaaien en daarom niets onderneemt.
Ik wacht even een reactie van Drenthe af (heb hem een PBtje gestuurd), ik wil even weten hoe hij hierover denkt alvorens verder iets te ondernemen.

Ik heb nog wat zitten zoeken op internet en zag hem ook staan op Autotrack. Daar eens naar de foto's gekeken die erbij zitten en zag een foto met de onderhoudsboekjes en papieren waarop ik o.a. de dealer Zenna in Arnhem zag staan.
Dit is toevallig ook mijn dealer (voorzover ik bij een dealer kom, maar waar ik mijn A4 heb gekocht) en ben daar redelijk bekend.
Ik ben er maar eens naar toe gegaan met de NAP uitdraai die ik heb en heb hen gevraagd om in het onderhoudssysteem te kijken. De auto is daar vanaf datum invoer (24-04-2010 tot +/-maart 2012 in onderhoud geweest en daarna vermoedelijk bij een andere Audidealer ingeruild (daar waar Drenthe hem vervolgens heeft gekocht).
Hij liet mij zien dat de teller inderdaad in 2007 reeds op 133.000 km stond (dus al 3 jaar voor datum invoer!)
Indien je een gemiddelde van 15.000 per jaar rekent dan heeft hij dus op het moment van invoer minimaal 180.000 op de teller gehad, tel daar nog eens de gereden kilometers vanaf datum invoer tot heden bij (30.200 volgens NAP) dan kom je dus op een reële stand van 210.000 kilometer (i.p.v. de door Autocentre Hillegom gegarandeerde 82778!!!!).

Theo
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 aug 2012, 21:30 0 x

@Theo,

Begrijp ik het goed dat een willekeurige Nederlandse Audi-dealer rechtsstreeks de complete servicehistorie vanaf nieuw van een auto kan opvragen, ook al is deze later ingevoerd? (ervan uitgaande dat de wagen altijd bij de Audi-dealer onderhouden is en alles geregistreerd is).

Dan vind ik het vreemd dat de Audi- dealer bij inkoop van de auto niet de historie heeft gecheckt, als dit zo makkelijk is ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 aug 2012, 22:06 0 x

Ja dat klopt, iedere Audidealer heeft een eigen dealercode. Door invoer van de voertuiggevens in de computer van een willekeurige Audidealer kan hij alles wat bij welke Audidealer dan ook is gebeurd (ook indien dat een Audidealer in Duitsland is) op het scherm halen en uitprinten.
Dor die dealercode kunnen ze ook direct zien welke dealer wat aan de auto heeft gedaan en wanneer en bij welke km-stand.

Zo heb ik b.v. van mijn A2 die historie al eens door de dealer uit laten printen.

De Audidealer waar ik ben geweest (Zenna Arnhem) zegt dat de particulier die deze auto heeft ingevoerd in april 2010 op de hoogte was van de afwijkende KM-stand (waarschijnlijk niet op het moment van invoer, maar zeker toen hij bij hen werd aangeboden voor onderhoud).

Op het moment dat ik daar was vanmiddag stond er binnen een A2 1,2 diesel (ingevoerde) op de brug, daar bleek ook een fors aantal kilometers meer op te zitten dan de teller aangaf, hij zij ook dat toen dit aan de bewuste eigenaar werd medegedeeld hij daar toch wel behoorlijk misselijk van was geworden!


Theo
Gebruikersavatar
MN-NL
Berichten: 223
Lid geworden op: 21 jun 2010, 23:31

29 aug 2012, 23:00 0 x

Hallo Theo,

Ik bewonder je doorzettingsvermogen om de waarheid bij die auto-bollenboer in te prenten. Zijn reputatie overziende geef ik je weinig kans op succes. Sterker nog, ik denk dat hij de auto ingekocht heeft in volle wetenschap van de foutieve km stand. De Audi-dealer die de auto heeft terug moeten kopen zal hem mét die info erbij in de handel weggezet hebben, op handelscondities. Het verlies incasserend, en daar zit precies de winst van de bollenboer.

Zoals jij ook wel weet is importeren het uitgelezen moment om km's 'kwijt' te maken en in dit geval, 'particuliere' import, is de kans groot dat iemand willens en wetens voor weinig een A2 met galactische km-stand heeft ingekocht, onderweg op de trailer de display wat heeft verfraaid en vervolgens bij de RDW heeft aangeboden. En dan kan je hem makkelijk doorverkopen, nietwaar?

In die zien heeft de auto in Nederland een verifieerbare en correcte NAP. Immers het verloop van de km-standen vanaf na invoer is logisch, met inbegrip van de startwaarde van de RDW. Marktplaats zal dan ook geen reden zien de advertentie weg te halen want de NAP klopt toch.

Zo blijft deze 'lemon' gewoon in omloop. Een volgend iemand zal erin tuinen. Iemand die goed van vertrouwen is, en niet het kenteken googled. Ook dat is deel van de autohandel helaas.

Moreel gezien is het allemaal niet fraai maar met de documentatie in dit draadje ligt er voor volgende kopers een compleet dossier presenteer-klaar in het WWW. Daarmee heb je voldoende bijgedragen aan de waarheidsvinding, tezamen met Drenthe die openheid heeft willen geven van hetgeen hem overkomen is. Hij is er tenminste nog goed uitgekomen....

Ik zou het er verder bij laten als ik in jouw schoenen zou staan!

Gr. Marc
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

30 aug 2012, 10:07 0 x

[quote="Thck"]

Op het moment dat ik daar was vanmiddag stond er binnen een A2 1,2 diesel (ingevoerde) op de brug, daar bleek ook een fors aantal kilometers meer op te zitten dan de teller aangaf, hij zij ook dat toen dit aan de bewuste eigenaar werd medegedeeld hij daar toch wel behoorlijk misselijk van was geworden!


Theo[/quote]

Mijn bedenkingen tegen het invoeren van auto's uit de heimat (oh sorry, mag ik niet meer zeggen) Duitsland wordt zo langzamerhand steeds meer bewaarheid dat het schering en inslag is met het terugdraaien van de km teller uit dat land. Maar gelukkig is het nu hier op het forum bekend dat men het goed na kan gaan met VAG-COM. Een hele geruststelling voor nieuwe en bestaande leden die willen invoeren.

Sjors
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

30 aug 2012, 11:07 0 x

Ik vrees dat ik jouw mening moet delen, Marc. Eén A2'tje is het topje van de ijsberg. Met alle respect voor Don Quichotte en ieders rechtvaardigheidsgevoel...

Het beste dat we m.i. kunnen doen, is zoveel mogelijk informatie over aanbiedingen die we zien, hier verzamelen zodat een potentiële koper er zijn voordeel mee kan doen als hij zijn huiswerk wil doen.

Overigens weet ik zeker dat de km-stand bij de TDI's in de motorcomputer ook wordt teruggerekend en opgeslagen; of dit bij de benzinemotoren ook gebeurt betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Thck
Berichten: 1171
Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
Locatie: Zevenaar
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 sep 2012, 18:43 0 x

Stand van zaken op dit moment:

Ik heb na overleg met Drenthe besloten om zelf hiermee nog verder te gaan (kan het nou eenmaal niet verkroppen dat een Autohandelaar willens en weten de zaak beflikkerd).

Ik heb via een mij bekende Audidealer de onderhoudshistorie uitgedraaid van die A2 en zoals ik al had verteld een NAP uitdraai laten uitprinten.
Ook heb ik zelf na onderzoek vastgesteld dat het bewuste autobedrijf in Duitsland (van de stempels in het boekje) in Leipzig niet bestaat!
Er zit een registratiegat van 2 jaar tussen 2005 en 2007 (springt van 54365 km in 2005 naar 133.254 Km op 09-07-2007 (in die 2 jaar is er niets geregistreerd) om vervolgens op datum invoer 24-04-2010 weer op 62582 te staan!!(dat is op zijn minst merkwaardig)
Een klein rekensommetje leert dat deze auto dus tussen 2005 en 2010 8717 km gereden zou hebben!! (dat gelooft natuurlijk niemand).
Neem daarbij in aanmerking dat de stempels vervalst zijn dan is hiermee vastgesteld dat de KM-stand daadwerkelijk is teruggedraaid!
Indien je doorrekend vanaf 2007 bij een stand van 133.254 met zo,n 15.000km per jaar kom je minimaal uit op 2 ton!
Met deze wetenschap heb ik opnieuw AutoCentre Hillegom benaderd en hen alle informatie als bijlage bij de mail doen toekomen. Ik heb hen tevens verzocht om de tekst van de advertentie te wijzigen aangezien deze op basis van de voorliggende dolumenten misleidend is.

Hun reactie is nogal koel en zakelijk, "zij hebben alle verkopers hierover geïnformeerd en ik wordt bedankt voor de bewezen dienst".

Overigens heb ik wel gezegd dat ik de auto blijf volgen en na verkoop (via het bureau kenteken registratie in Veendam) de nieuwe eigenaar zal traceren en hem deze informatie zal doen toekomen zodat deze indien nodig kan aantonen dat Hillegom ervan op de hoogte was voor het geval ze het zouden verzwijgen bij de verkoop (hopenlijk zal dit ze dan doen besluiten om het toch maar te vertellen).

Meer kan ik er nu even niet aan doen.

Theo
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

07 sep 2012, 22:13 0 x

Bijtertje :mrgreen:
Plaats reactie