Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
De nieuwe wieldoppen die binnen kwamen meteen gemonteerd!
Auto gekocht zonder (waren een keer gejat volgens de vorige eigenaresse..) doppen, dus het verschil in aanblik was groot.
Me very happy
Auto gekocht zonder (waren een keer gejat volgens de vorige eigenaresse..) doppen, dus het verschil in aanblik was groot.
Me very happy
- Bijlagen
-
- D5DA1378-913A-432C-97F4-EF9549602C37.jpeg (2.26 MiB) 7920 keer bekeken
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- bart.de-waard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 17 nov 2017, 21:17
- Locatie: Wormerland
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Misschien in de wax zetten aan de randen.
Een paar jaar geleden had ik ook nieuwe gekocht, en ze beginnen nu al weer te oxideren.
In de winter zet ik nu de oude er op.
Een paar jaar geleden had ik ook nieuwe gekocht, en ze beginnen nu al weer te oxideren.
In de winter zet ik nu de oude er op.
1.6 FSI 2003 Ebony black | Nappa Lederen stoelen | werkend OSS | Mistlampen | geperforeerd Sportstuur | Elektrische ramen achter | Climate Control | Cruisecontrol | Gordijnairbag | Concert II | Dubbele vloer | Alarm | Dimmende binnenspiegel | Multibox.
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Dank voor deze waardevolle tip!bart.de-waard schreef: ↑23 nov 2023, 23:18Misschien in de wax zetten aan de randen.
Een paar jaar geleden had ik ook nieuwe gekocht, en ze beginnen nu al weer te oxideren.
In de winter zet ik nu de oude er op.
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 453
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Was...een goede tip, want mijn nieuwe (niet goedkope) beginnen nu al aan de randen te oxideren.bart.de-waard schreef: ↑23 nov 2023, 23:18Misschien in de wax zetten aan de randen.
Een paar jaar geleden had ik ook nieuwe gekocht, en ze beginnen nu al weer te oxideren.
In de winter zet ik nu de oude er op.
Helaas was het ook echt insmeren met wax er helemaal bij ingeschoten...
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 sep 2013, 22:27
Mag ik vragen waar je die gekocht hebt en wat ze kosten?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2639
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Gisteren heb ik de A2 van mijn dochter (zij rijdt nu de gele CS) voorzien van nieuwe distributie en waterpomp, rollen, spanners en multiriem.
Eerst een heftig gevecht met de krukasbout: accu slagmoersleutel (300Nm): geen schijn van kans, pneumatische slagmoersleutel (660Nm): geen enkele beweging, dus over naar het edele handwerk: een wringijzer van 60 cm en tegenhouder in de poelie.
Echtgenote kon de poelie niet tegenhouden en mijn kracht op het wringijzer leidde tot verbogen blokkeerpennen (in de nokkenastandwielen gestoken) en twee tanden verspringen van de distributieriem (de spanners waren er al af).
Nu was ik nog verder van huis, want de motor starten (om naar een plaatselijke garage te rijden om de bout te laten losmaken) zou mogelijk tot schade leiden. Toen heb ik de terughouder tegen de binnenkant van de voorbumper laten vastlopen en de bumper bleek sterker dan mijn wederhelft: er kwam beweging in de krukasbout en toen ging alles weer volgens plan.
De riemen waren 9 jaar en 80.000 km oud, maar zagen er nog prima uit.
Bij het verwijderen van de waterpomp komen enkele liters koelvloeistof uit de motor. Het meeste kwam in de daarvoor bestemde opvangbak. Ik gebruik een ouderwets koffiefilter (voor opschenkkoffie) om de opgevangen koelvloeistof weer in de motor terug te gieten. Er hoefde nog geen halve liter bij...
Tip voor het monteren van de kleine riem die de nokkenassen koppelt: leg de riem een paar minuten in goed warm water. Daar wordt ie wat soepeler en meegaand van...
Eerst een heftig gevecht met de krukasbout: accu slagmoersleutel (300Nm): geen schijn van kans, pneumatische slagmoersleutel (660Nm): geen enkele beweging, dus over naar het edele handwerk: een wringijzer van 60 cm en tegenhouder in de poelie.
Echtgenote kon de poelie niet tegenhouden en mijn kracht op het wringijzer leidde tot verbogen blokkeerpennen (in de nokkenastandwielen gestoken) en twee tanden verspringen van de distributieriem (de spanners waren er al af).
Nu was ik nog verder van huis, want de motor starten (om naar een plaatselijke garage te rijden om de bout te laten losmaken) zou mogelijk tot schade leiden. Toen heb ik de terughouder tegen de binnenkant van de voorbumper laten vastlopen en de bumper bleek sterker dan mijn wederhelft: er kwam beweging in de krukasbout en toen ging alles weer volgens plan.
De riemen waren 9 jaar en 80.000 km oud, maar zagen er nog prima uit.
Bij het verwijderen van de waterpomp komen enkele liters koelvloeistof uit de motor. Het meeste kwam in de daarvoor bestemde opvangbak. Ik gebruik een ouderwets koffiefilter (voor opschenkkoffie) om de opgevangen koelvloeistof weer in de motor terug te gieten. Er hoefde nog geen halve liter bij...
Tip voor het monteren van de kleine riem die de nokkenassen koppelt: leg de riem een paar minuten in goed warm water. Daar wordt ie wat soepeler en meegaand van...
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags, cc
A2 1.2TDI 2002 - cc
A2 1.2TDI 2001 - cc, trekhaak
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 1.2TDI 2002 - cc
A2 1.2TDI 2001 - cc, trekhaak
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Goed gedaan! Ik heb alle spulletjes voor de distributie (incl ook een paar keer ringen voor de nokkenassen en de rubbers onder de klepdeksel voor de bougies ook liggen en was me net aan het inlezen. Ik hik een beetje tegen die krukasbout en de tegenhouder aan… wat heb jij precies gebruikt als tegenhouder?
Nb is dit nog iets voor als toevoeging voor de club gereedschap: de tegenhouder en de blokkeerpennen?
Nb is dit nog iets voor als toevoeging voor de club gereedschap: de tegenhouder en de blokkeerpennen?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2639
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De nokkenastandwielen maak ik nooit los, maar als je daar lekkage hebt, moet je inderdaad de keerringen aanpakken. Voor het losmaken zou ik wel een slagmoersleutel inzetten, want tegenhouden met de fixeerpennen zal waarschijnlijk slechts tot verbogen pennen leiden.
Ik heb een Force 9G0606 (https://www.automotive-line.nl/product/ ... ersleutel/) tegenhouder waarbij ik de ronde pennen aan de buitenkant iets heb afgeslepen om ze in de sleuven van onze krukaspoelie te kunnen schuiven.
Voor het fixeren van de nokkenassen gebruik ik een Neilsen CT3886 (https://www.neilsentools.com/products/c ... t-tool-vag) waarbij ik met ducttape markeringen heb aangebracht om gemakkelijk te kunnen zien of ze diep genoeg (dus in de daarvoor bedoelde uitsparing) zitten.
Dit is inderdaad gereedschap voor in de clubtoolbox.
Bij een weigerachtige krukasbout bij een Daihatsu Sirion (voor schoondochter) heb ik de plaatselijke garage de bout laten losmaken met hun zware luchtsleutel en weer "normaal" vastzetten. Kost een paar tientjes, maar daarna kon ik hem met mijn 300Nm sleutel zo losdraaien. Mijn tegenhouder past niet op de poelie van Sirion of kleine Toyota's.
Een slagmoersleutel is wel het handigst voor krukasbouten, dus ik overweeg toch om maar eens een serieus krachtige (> 2000Nm) luchtsleutel aan te schaffen. Mijn eigen A2 is ook binnenkort aan de beurt...
Ik heb een Force 9G0606 (https://www.automotive-line.nl/product/ ... ersleutel/) tegenhouder waarbij ik de ronde pennen aan de buitenkant iets heb afgeslepen om ze in de sleuven van onze krukaspoelie te kunnen schuiven.
Voor het fixeren van de nokkenassen gebruik ik een Neilsen CT3886 (https://www.neilsentools.com/products/c ... t-tool-vag) waarbij ik met ducttape markeringen heb aangebracht om gemakkelijk te kunnen zien of ze diep genoeg (dus in de daarvoor bedoelde uitsparing) zitten.
Dit is inderdaad gereedschap voor in de clubtoolbox.
Bij een weigerachtige krukasbout bij een Daihatsu Sirion (voor schoondochter) heb ik de plaatselijke garage de bout laten losmaken met hun zware luchtsleutel en weer "normaal" vastzetten. Kost een paar tientjes, maar daarna kon ik hem met mijn 300Nm sleutel zo losdraaien. Mijn tegenhouder past niet op de poelie van Sirion of kleine Toyota's.
Een slagmoersleutel is wel het handigst voor krukasbouten, dus ik overweeg toch om maar eens een serieus krachtige (> 2000Nm) luchtsleutel aan te schaffen. Mijn eigen A2 is ook binnenkort aan de beurt...
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 542
- Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
- Locatie: Bussum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Top dank! Die universele (krukas) poelie tegenhouder kende ik niet en is wel handig, die kun je dan ook prima bij andere auto’s gebruiken. En hij ziet er niet uit alsof ie heel sterk is, maar dat is hij dus blijkbaar wel