Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- jos_br
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Mijn idee is dat de zomerbanden eigenlijk altijd beter zijn dan winterbanden, zelfs bij vorst. Winterbanden hebben een groot voordeel wanneer er sneeuw ligt dat ze de sneeuw kunnen "lossen", iets dat niet onderschat moet worden waardoor ze het dus altijd beter doen in de sneeuw. Zomerbanden zijn van huis uit ook zacht en blijven dat ook, ook wanneer het onder het vriespunt komt.Ook de waterafvoer is van goede zomerbanden zeer goed.
Begrijp me goed, ben een voorstander van winterbanden maar ga ze er met dit weer niet onder schroeven.
Overigens gelden er in Duitsland wel aparte regels, verplicht ben je ze niet meteen te monteren, alles hangt van de (weers)omstandigheden af.
Jos.
Begrijp me goed, ben een voorstander van winterbanden maar ga ze er met dit weer niet onder schroeven.
Overigens gelden er in Duitsland wel aparte regels, verplicht ben je ze niet meteen te monteren, alles hangt van de (weers)omstandigheden af.
Jos.
JBAutoservice BV
- Audi_gekkie
Dat is dus precies de reden dat ik al 3 jaar niet meer op winterbanden rijd in Nederland. Geen sneeuw!
De eerste keer dat ik op winterbanden reed lag er een laag sneeuw. Wat een verschil was dat met de zomerbanden.
Als ik naar Duitsland ga, wat voor mij ca. 20 km verderop ligt, wissel ik even naar winterbanden vanwege de regels.
De eerste keer dat ik op winterbanden reed lag er een laag sneeuw. Wat een verschil was dat met de zomerbanden.
Als ik naar Duitsland ga, wat voor mij ca. 20 km verderop ligt, wissel ik even naar winterbanden vanwege de regels.
- Audi_gekkie
Oke!! nou laat de winter dan maar komen, ik ben er klaar voor en op de duitse site meerdere met mij .

Klopt niet !! Je bent verplicht ze eronder te hebben bij winterse omstandigheden; mocht je ze er niet onder hebben en er gebeurd iets: altijd de Sjaak. :</div></blockquote><a title="Link: http://www.audi-a2.nl/index.php?p=/profile/71/chipsoer" href="http://www.audi-a2.nl/index.php?p=/prof ... hipsoer</a> schreef:
<blockquote class="Quote">
<div class="QuoteAuthor">pocoloco schreef:
Duitsland is het verplicht deze tijd.![]()
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nog even dit:
Omdat men tegenwoordig abs tractie control etc heeft merkt men tegenwoordig niet snel dat winterbanden toch beter grip hebben in winterse omstandigheden!
Maar degene die oudere auto's hebben die het niet allemaal hebben :
Met winterbanden dit wel zeker merken bij het remmen of snel genomen bochten bij winterse omstandigheden.
Vooral in winterse periode en de bijbehorende zeer lage temperaturen + 4 celsius en lager vooral met veel wind.
De samenstelling van de moderne zomerband is wel verbeterd maar tipt echt niet aan de Winterband in winterse omstandigheden die echt soepeler.
Omgekeerd tipt de Winterband in zomerse omstandigheden niet die dan veel te zacht wordt en dan zijn grip verliest dan een zomerband.
Als je op die grens gaat rijden merk je natuurlijk minder qua verschillen in dit kikkerlandje.
Even dit...
Iemand als Jos br is een zeer ervaren circuittrijder en heeft meer ervaring dan de gemiddelde autobezitter heeft.
Mocht hij in kritieke omstandiheden verkeren zou hij vast juist zijn auto corrigeren om vervolgens fluitend verder te rijden.
Ach tenslotte zie je mij niet lopen op het strand met 30 graden celsius met mijn moonboots .
Omdat men tegenwoordig abs tractie control etc heeft merkt men tegenwoordig niet snel dat winterbanden toch beter grip hebben in winterse omstandigheden!
Maar degene die oudere auto's hebben die het niet allemaal hebben :
Met winterbanden dit wel zeker merken bij het remmen of snel genomen bochten bij winterse omstandigheden.
Vooral in winterse periode en de bijbehorende zeer lage temperaturen + 4 celsius en lager vooral met veel wind.
De samenstelling van de moderne zomerband is wel verbeterd maar tipt echt niet aan de Winterband in winterse omstandigheden die echt soepeler.
Omgekeerd tipt de Winterband in zomerse omstandigheden niet die dan veel te zacht wordt en dan zijn grip verliest dan een zomerband.
Als je op die grens gaat rijden merk je natuurlijk minder qua verschillen in dit kikkerlandje.
Even dit...
Iemand als Jos br is een zeer ervaren circuittrijder en heeft meer ervaring dan de gemiddelde autobezitter heeft.
Mocht hij in kritieke omstandiheden verkeren zou hij vast juist zijn auto corrigeren om vervolgens fluitend verder te rijden.
Ach tenslotte zie je mij niet lopen op het strand met 30 graden celsius met mijn moonboots .
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Audi_gekkie
Gelukkig zaten we in oktober nog op ruim 20 graden