Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
Kogelman

08 aug 2013, 11:40 0 x

[quote="Rinus"]Jij hebt dus, als ik het goed zie, een Polar. Maar wat doen die Ferrare paarden op je voorschermen?[/quote]

Het zijn geen Ferrari paarden, maar als knipoog naar Ferrari, een stijgerende eland. Volvo was immers oorspronkelijk een Zweeds bedrijf (nu overgenomen door een Chinees concern), met een groep A rally-(turbo)verleden.
Deze heb ik er voor de fun opzitten, net zoals er voor elke 100.000 km dat je Volvoblok gelopen heeft stickers zijn. Sommige Volvo's hebben dan wel 5 0f 6 stickers op de ramen.
[album]779[/album]

Het klopt dat ik een Polar uitvoering heb, dat waren de uitloopmodellen van de laatste jaren dat de 200 serie in productie was ('89-'93). De allerlaatste 240 kwam op 27 mei 1993 van de band af (gebouwd vanaf 1974 zo'n 2.862.413 exemplaren)en staat nu in het Volvo museum in Goteborg. De mijne is gekentekend op 3 juli 1993 en is een van de allerlaatst geproduceerde. De Polar-modellen modellen waren vaak wat rijker uitgerust. De naam Polar was trouwens niet de eerste keus, oorspronkelijk zou de 245 eerst Western gaan heten, vanwege de symboliek van avontuur en grote vlakten. Mijn 240 is een zgn. black-line uitvoering dwz alle strips, grille etc. zijn in zwart uitgevoerd. Ik heb de mijne naar eigen smaak aangepast met witte knippers, een "snelle" X-nokkenas zodat je langer kunt doortrekken in toeren, rvs eindpijp, leren pookhoes en houten strips op het dashboard. Alles origineel Volvo. Alleen voor Italie werd toen de zgn. Super-Polar geleverd, slechts in 3 kleuren (rood, zilver-grijs, blauw/groenpetrol) en voorzien van alle denkbare opties (leren bekleding, stoelverwarming, ABS, airco etc.), helaas alleen met het B200f (2 liter) blok geleverd vanwege belastingregels in Italie, welke minder koppel levert dan de B230F (2.3 liter). De zwarte lijst onder de zijramen en de beschermstrips onderaan de deuren, een plastic kap onder aan de bumper, de en de geplakte ruit zijn niet speciefiek Polar, maar maken deel uit van de wijziging vanaf modeljaar 1986. Hierdoor wou men de 240 optisch wat sportiever en slanker laten lijken. Bovendien sloten die lijsten het windsgeruis effectiever buiten.
Audi_gekkie

09 aug 2013, 12:37 0 x

@Kogelman: "De mijne is gekentekend op 3 juli 2013..."
Die is wel heel erg nieuw :lol:

Maar leuk joh die info.
Dit type heeft mij ook altijd begeerd.
Kom net terug van vakantie uit Zweden, dus heb er velen gezien.
Kogelman

09 aug 2013, 17:45 0 x

[quote="Audi-gekkie"]@Kogelman: "De mijne is gekentekend op 3 juli 2013..."
Die is wel heel erg nieuw :lol:

Maar leuk joh die info.
Dit type heeft mij ook altijd begeerd.
Kom net terug van vakantie uit Zweden, dus heb er velen gezien.[/quote]

Oeps, ik bedoel 3 juli 1993 (net 20 jaar geworden). Ik zal het direct wijzigen.

In Zweden rijden er nog best wat rond, vanwege de gemiddeld lange levensduur van deze Volvo's en het feit dat bijv. in Noord-Zweden (boven de Poolcircel) niet met zout gestrooid wordt maar met grit waardoor ze langer roestvrij blijven, maar ook in Zweden wordt de spoeling dunner. De echt mooie exemplaren zijn inmiddels naar bijv. ons land geexporteerd.
Al is mijn 240 een originele Nederlandse eerste eigenaars auto met volledige historie en heeft hij een aantal jaren in Portugal gestaan bij de tweede woning van de vorige eigenaar. Mede daardoor is hij nog steeds roestvrij en dat wil ik graag zo houden.
P.S.: Mocht je ooit zo'n machtige 240 willen aanschaffen, geef dan maar een seintje. Ik heb er veel gezien/gereden en kan je er veel over vertellen incl. aankooptips.
Audi_gekkie

10 aug 2013, 03:44 0 x

Het is zo jammer dat onze regering het bezit oldtimers zo heeft afgestraft, anders was er een 240 gekomen.
Trouwens ik vind een steigerende moose erg goed bedacht! :lol:
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 aug 2013, 14:58 0 x

nadat ik al maanden gek werd van het gebonk achterin.......
eindelijk de zin gevonden om de achterasrubbers te vervangen.
ze lagen er helemaal uit en de achteras kon van links naar rechts bewegen en dat gaf dat bonken in de koets.
leuk klusje :cry: maar na de ergste hitte van de afgelopen weken moest het er maar eens van komen en ik kon hem er ook niet mee APK afmelden.
losdraaien, persen, zagen, hakken, zweten, vloeken, persen, vastdraaien, remmen ontluchten, vegen, douchen en klaar was kees.
eindelijk van dat gebonk af :D
meteen een extra rondje over de klinkerweg..... heerlijk stil!

p.s. toen ik er bijna mee klaar was dacht ik er aan dat ik er eigenlijk foto´s van had moeten maken...... glad vergeten.
Audi_gekkie

12 aug 2013, 14:50 0 x

[quote="koop9"]
p.s. toen ik er bijna mee klaar was dacht ik er aan dat ik er eigenlijk foto´s van had moeten maken...... glad vergeten.[/quote]

Dan doe het nog maar eens over! :lol:
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 aug 2013, 10:45 0 x

Deze week druk bezig met Kadettmans. Koelsysteem afgetapt, alles eens goed doorgespoeld en schoongemaakt, overal nieuwe klemmen erop en verse koelvloeistof erin. De kachel is nog nooit zo warm geweest. :D

Nu ligt de achterbumper uit elkaar in al zijn samenstellende onderdelen. Alle stalen delen (binnenbumper, steuntjes en bevestigingsplaatjes) ontroest, in de roestwerende primer gezet, dan straks alles aflakken en weer monteren. Het viel me allemaal nog mee na 33 jaar. :D
AndersDB

16 aug 2013, 22:34 0 x

Vandaag de Yatour in onze auto ingebouwd. Geen gehannes met cd's lekker alles digitaal afspelen.
Met het demonteren van het dashboard kastje blijkt wel weer dat het een kwaliteitsauto is!
Audi_gekkie

17 aug 2013, 03:47 0 x

[quote="AndersDB"]Vandaag de Yatour in onze auto ingebouwd. Geen gehannes met cd's lekker alles digitaal afspelen.
Met het demonteren van het dashboard kastje blijkt wel weer dat het een kwaliteitsauto is![/quote]
Die heb ik vlak voor de vakantie ingebouwd.
Echt genieten zo'n apparaatje, maar helaas doet de bluetooth het niet goed.
Heb jij ook één met bluetooth-module?
AndersDB

18 aug 2013, 12:26 0 x

[quote="Audi-gekkie"][quote="AndersDB"]Vandaag de Yatour in onze auto ingebouwd. Geen gehannes met cd's lekker alles digitaal afspelen.
Met het demonteren van het dashboard kastje blijkt wel weer dat het een kwaliteitsauto is![/quote]
Die heb ik vlak voor de vakantie ingebouwd.
Echt genieten zo'n apparaatje, maar helaas doet de bluetooth het niet goed.
Heb jij ook één met bluetooth-module?[/quote]

Nee ik heb er geen bt module bij. We hebben een losse parrot aan de zonneklep, die hadden we al en werkt naar wens.

Moet alleen de usb stick even goed indelen.
Heb je er al eens een hdd aan gehad? Zo ja welk formaat?
Plaats reactie