De vuilnisbak!

Offtopic & overig
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2020, 17:17 2 x

Ik zit even achter de computer met een pilsje wat te surfen en lees net Audi A2 forum en kreeg zin om lekker even off topic te klieren.
Maar ik leer snel en kan me inhouden.

Waar zou ik over kunnen klieren? Ik weet het even niet.

Wèl schiet me een serieuze vraag te binnen. Ik rij dagelijks met een A2. Om de motor zo rustig mogelijk warm te laten lopen zet ik de verwarming de eerste 10 minuten zelfs uit.

Maar ik bedenk me dat dat verwarming een eigen werkelijkheid heeft. Zonder dat ik er aan zit staat de blower hoger of zijn de klepjes boven, midden of onder dicht.. Temperatuur is soms ook anders da ik instelde. Helemaal die knop: "auto" is vreemd. Waar is die eigenlijk voor?

Kijk.... dat soort dingen houden mij nou bezig als ik met een pilsje op zit te surfen. Net zoals de opmerking: "de duurste manier om goedkoop te rijden". Die klopt ook niet maar daar kom ik nog wel op terug.
betutteling is zinloos; passie is Goud
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 jan 2020, 18:39 2 x

Ik vermoed dat deze A2 zich aan de berijder aanpast; een beetje eigenzinnig en bijzonder. :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

25 jan 2020, 18:48 0 x

HansJan schreef:
25 jan 2020, 18:39
Ik vermoed dat deze A2 zich aan de berijder aanpast; een beetje eigenzinnig en bijzonder. :mrgreen:
tssss... ja, zet mij maar weer als dorpsgek te kakken...

Waar is die knop "auto" voor bij verwarming, dan? Hè? Hè???
betutteling is zinloos; passie is Goud
HansJan
Moderator

25 jan 2020, 20:36 0 x

Veertienmeizeventien schreef:
25 jan 2020, 18:48
Waar is die knop "auto" voor bij verwarming, dan? Hè? Hè???
Om jou voor de gek te houden :joy: Denk je nou echt dat alles vanzelf gaat? Voor niks stroom het water langs jouw huis :joy:

Maar alle gekheid: ik denk dat het een goed idee is om efkes uit te lezen. Maar je wilt vast niet wachten op de volgende sleutelmeeting ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

25 jan 2020, 22:41 0 x

25 jan 2020, 17:17
Ik zit even achter de computer met een pilsje wat te surfen en lees net Audi A2 forum en kreeg zin om lekker even off topic te klieren.
Maar ik leer snel en kan me inhouden.

Waar zou ik over kunnen klieren? Ik weet het even niet.

Wèl schiet me een serieuze vraag te binnen. Ik rij dagelijks met een A2. Om de motor zo rustig mogelijk warm te laten lopen zet ik de verwarming de eerste 10 minuten zelfs uit.

Maar ik bedenk me dat dat verwarming een eigen werkelijkheid heeft. Zonder dat ik er aan zit staat de blower hoger of zijn de klepjes boven, midden of onder dicht.. Temperatuur is soms ook anders da ik instelde. Helemaal die knop: "auto" is vreemd. Waar is die eigenlijk voor?

Kijk.... dat soort dingen houden mij nou bezig als ik met een pilsje op zit te surfen. Net zoals de opmerking: "de duurste manier om goedkoop te rijden". Die klopt ook niet maar daar kom ik nog wel op terug.
Het zelf regelen van de climate control is ongeveer hetzelfde als het handmatig
schakelen van een automatische versnellingsbak: het reageert net even anders/trager/sneller als de bedoeling is.

Mijn ervaring: gewoon op automatisch zetten en verder zo min mogelijk aanzitten.
Wat ik wel eens gebruik bij wat kouder weer na het wegrijden is de toets linksboven voor het ontwasemen van de ramen,
waarbij ook de ventilator wat harder gaat draaien. Na het ontwasemen zet ik hem weer op automatisch.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

26 jan 2020, 10:35 0 x

De Automaat hoorde de laatste stand van vorige keer met dezelfde sleutel uit te voeren!

Dus als ik 28 graden instelde en jou de auto terug geef, weet je dat ik in de Sauna op wielen zat!
Bij meerdere sleutels dus meerdere temperaturen tenzij de geheugenchip is overleden
Echter, de voertuigen zonder Airco met 3 ronde knoppen blijft gewoon wel staan, vele willen daar vanaf dus zoek die eens om hier van verlost te zijn.
Ook niet elke 4~5 jaren bijvullen met Aircogas + reinigen.

De Chip, op schema gevonden maar in de auto spoorloos verstopt!
Mijn A2 Inca heeft nu als bijnaam ; " De Flipperkast¨
De sensor al vervangen maar blijkt toch de Chip te zijn.
2 Klap sleutels doen vreemd, de 3e Ali Expres Knal sleutel met zware veer werkte als enige goed!

Ouderdom komt met gebreken, en als je het met een Ali Express Knal Sleutel kunt oplossen?
Helaas gaat deze soms in je broekzak open en dat geeft vreemd gevoel! :@@
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie

07 feb 2020, 20:39 1 x

Mag dit in de vuilnisbak? :blush:
Bijlagen
IMG-20200207-WA0030.jpg
IMG-20200207-WA0030.jpg (36.72 KiB) 3116 keer bekeken
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 feb 2020, 23:08 0 x

25 jan 2020, 17:17

Waarom moet een motor zo rustig mogelijk warm worden? Hij moet juist snel warm worden...
Met een koude motor mag je best met een hoog toerental rijden, maar je moet niet te snel optrekken. Juist het te snel accelereren maakt dat de te smeren onderdelen droog kunnen komen te staan. Onbelast met een hoger toerental rijden mag best. Ik rij de eerste kilometers juist in een lagere versnelling, in ieder geval boven de 2.000 tpm. Met een koude diesel in de vijf op 1.600 tpm rijden en daarmee snel optrekken is slecht.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

08 feb 2020, 08:29 0 x

Met welke toerentalbereik je de auto warm rijdt, hangt voor een groot deel af van de motorkarakteristiek. Hoe verloopt het koppel door het toerentalbereik heen?
Is er bij een laag toerental (rond de 2000 toeren) al veel koppel, of komt die pas bij een hoger toerental vrij (boven de 3500 toeren)?

Een diesel met een turbo die bij lage toerentallen al zijn vuldruk levert, kun je met lagere toerentallen warm rijden.

Bij een 16 kleps benzine zonder turbo met een kleine cilinderinhoud zul je wat hogere toerentallen aan moeten houden om de auto vlot warm te kunnen rijden.

Ik heb zelf een simpele vuistregel, ik trek bij koude motor tot ca. 3/4 van het toerentalbereik op (ca. 3500 toeren bij de 14. 16V) voor het overschakelen.
Bij warme motor gaat het (indien nodig) tot aan het rode gebied voor het aan het werk zetten van de 75 paarden ... ;)
Verder is het een kwestie van aanvoelen.
Wanneer de motor bij het optrekken traag reageert op het intrappen van het gaspedaal,
dan zit je blijkbaar in een te laag toerental en moet er worden teruggeschakeld.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

08 feb 2020, 09:15 1 x

Deze Discussie opspitsen in 4 groepen?

Nr1 Diesel; heeft vaak standkachel, de motor is zelf ontbranding dus veel warmte zelf nodig,
dan is een kachel erbij die bij stookte vaak noodzaak.

Nr2 Benzine; geeft meer warmte en houd daarmee voldoende de ramen schoon.

Nr3 LPG: geeft na overgaan op LPG of zoals ik gelijk LPG omdat benzine ontbreekt veel meer warmte af, en heeft in hete zomers eerder koeling problemen.

Nr4 EV: die hebben een kachel op de accu of een brandstof als stand kachel.
Dus een vieze EV is mogelijk als dat een ex Diesel kacheltje is die de passagiers en voorruit moet verwarmen...

Toerental, de diesel geeft tot 4000 op teller aan, benzine tot 5500 of bij 100pk zelfs 6500 toeren.
Laten we daarom voor elke brandstof dit gescheiden houden want een diesel advies in benzine Audi of andersom lijkt me niet goed te gaan!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie