Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vandaag de thermostaat (en het stukje buis waar ie in zit) vervangen - mijn motortemperatuur kwam nauwelijks boven de 80 graden uit (vastgesteld met VCDS en via OBD; de meter op het dashboard laat dat niet zien).
De dynamo zit nogal in de weg om bij het onderste boutje te komen. Maar met een 10 mm dop (een paar mm korter geslepen) kun je de onderste bout bereiken en iets lossen. Daarna met inbus 5 en twee vingers de rest gedaan. Wel draadje om de bout gemaakt zodat ie niet kon vallen. Ook handig bij inzetten (en dan het boutje in een tangetje klemmen, zit ie er zo weer in).
Twee liter G12 bijgevuld. Proefrit: temperatuur loopt netjes op naar 90..92 graden (G62 sensor via OBD). Nog halve liter G12 erbij en nu zal de koelvloeistof wel op peil blijven.
De dynamo zit nogal in de weg om bij het onderste boutje te komen. Maar met een 10 mm dop (een paar mm korter geslepen) kun je de onderste bout bereiken en iets lossen. Daarna met inbus 5 en twee vingers de rest gedaan. Wel draadje om de bout gemaakt zodat ie niet kon vallen. Ook handig bij inzetten (en dan het boutje in een tangetje klemmen, zit ie er zo weer in).
Twee liter G12 bijgevuld. Proefrit: temperatuur loopt netjes op naar 90..92 graden (G62 sensor via OBD). Nog halve liter G12 erbij en nu zal de koelvloeistof wel op peil blijven.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- WHM
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Vandaag de S-line velgen vervangen voor winterbanden (165/65/15).
Het was wel even gokken waar ik mijn krik onder de auto moest zetten. De kleppen aan de zijkant gaven de plek wel aan, maar hoe diep de krik plaatsen was lastig. Ik zag een soort ronde schotel en daar heb ik mijn krik maar tegen aangezet. Is aandraaimoment voor de schroeven 140 nM okay?
Verder viel me op na het oppompen van de banden dat ze redelijk plat waren. Voor heb ik 2.4 en achter 2.6 en nog waren de banden erg plat. Het rijdt wel een stuk comfortabeler dan die S-line velgen. Zeker bij het optrekken merk ik grote verschillen tussen 17' en 15'.
Het was wel even gokken waar ik mijn krik onder de auto moest zetten. De kleppen aan de zijkant gaven de plek wel aan, maar hoe diep de krik plaatsen was lastig. Ik zag een soort ronde schotel en daar heb ik mijn krik maar tegen aangezet. Is aandraaimoment voor de schroeven 140 nM okay?
Verder viel me op na het oppompen van de banden dat ze redelijk plat waren. Voor heb ik 2.4 en achter 2.6 en nog waren de banden erg plat. Het rijdt wel een stuk comfortabeler dan die S-line velgen. Zeker bij het optrekken merk ik grote verschillen tussen 17' en 15'.
- Audi_gekkie
Aandraaimoment is officieel 120Nm.
Wat is het verschil in optrekken ?
Wat is het verschil in optrekken ?
- WHM
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
120 Nm is best weinig, het viel me al op bij het losdraaien, dat ik amper kracht hoeft te zetten. 20
Nm meer dan officieel kan geen kwaad toch?
Het verschil in s-line en 15' stalen velgen merk ik bij optrekken, omdat het iets rapper gaat en het lijkt wel of de A2 lichter is geworden.
Ik zal nog een foto maken van die relatief platte band ondanks 2,4 en 2,6 bar bij de afmetingen 165/65/15.
Het verschil in s-line en 15' stalen velgen merk ik bij optrekken, omdat het iets rapper gaat en het lijkt wel of de A2 lichter is geworden.
Ik zal nog een foto maken van die relatief platte band ondanks 2,4 en 2,6 bar bij de afmetingen 165/65/15.
- Audi_gekkie
Dat is ook de bedoeling dat je weinig kracht hoeft te zetten. Vast is vast.
Je kunt het zo laten, maar ik zou volgende keer gewoon 120Nm aanhouden.
Je kunt het zo laten, maar ik zou volgende keer gewoon 120Nm aanhouden.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Verbaast me niet (meer), je hebt een paar grote (vlieg)wielen vervangen voor een paar kleinere ...<a rel="nofollow" target="_blank">WHM</a> schreef:
120 Nm is best weinig, het viel me al op bij het losdraaien, dat ik amper kracht hoeft te zetten. 20

Mijn stalen winterwielen 155/65/15 wegen 12 kg per stuk, mijn lichtmetalen wielen 185/50/16 wegen 17 kg per
stuk. Ik verbaasde me zelf over het grote verschil ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zaterdag de A2 maar eens lekker vertroeteld met een klein reinigingsbeurtje.
Afgespoten met hd, daarna spray en wipe.
Ben alleen ff vergeten een foto vooraf te maken.............maar hij was erg viessssssss.

Afgespoten met hd, daarna spray en wipe.
Ben alleen ff vergeten een foto vooraf te maken.............maar hij was erg viessssssss.

Voor de vorst de rubbers goed behandeld met silloconenspray en sloten e.d. goed gesmeerd. Veel plezier van tot nu toe. Bij het schoonmaken de asbak eruit gehaald, waarbij het kleine rode lampje loskwam. Op die manier per ongeluk wat ambient light gecreëerd ;-)
Gisteren de distributieriem vervangen. Zat er 90k op, durf het niet op de 120k interval aan te laten komen. De waterpomp was van 08 en heeft er waarschijnlijk 200k opgezeten, dus die is niet voor niets vervangen. Daarnaast heb ik de thermostaat vervangen, naar aanleiding van de recente discussie hier. Ik zag dat mijn thermometer kwam niet meer netjes op 90 graden kwam. Nu wel weer 

- Audi_gekkie
Je hebt een mooiere ruimte gevonden dan ik je kon aanbieden om de klus te klaren.
Ik zie dat je de wielkast hebt verwijderd. Lijkt mij ook logisch, maar wat mij op viel (ga het nog navragen) dat de garage het onlangs bij Tweety niet had gedaan. Is er dan nog een andere manier?
Hoe lang ben je ermee bezig geweest?
Ik zie dat je de wielkast hebt verwijderd. Lijkt mij ook logisch, maar wat mij op viel (ga het nog navragen) dat de garage het onlangs bij Tweety niet had gedaan. Is er dan nog een andere manier?
Hoe lang ben je ermee bezig geweest?