Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Tijdens mijn recente vakantie begon er een (geleidelijk toenemend) sis-geluid bij enige motorbelasting hoorbaar te worden. Daarbij leek het motorvermogen wat minder dan gebruikelijk en de turbodruk haalde niet meer de maximale 1,3 bar (overdruk).
Ik vreesde voor de turbo en hoopte op een lekke slang. Dat laatste was door @Spinazie al gesuggereerd. Voorzichtig naar huis gereden (met caravan er achter door de Ardennen - iets vaker de 3e versnelling gebruikt).
Thuis gekomen de slangen vanaf de turbo bekeken en de eerste zag er beroerd uit. Ik dacht, dat is 'm, dus goed ingepakt in ducttape en een rondje gereden: geen verschil, nog steeds luid sissen.
De volgende slang (onderaan naar intercooler) zag er prima uit. Dus maar eens verder onder de motorkap...
En daar was de boosdoener: de slang van de intercooler naar de buis met druk/temp-sensor was tegen de poelie van de dynamo gezakt en doorgesleten. Provisorisch gerepareerd met een stuk fiets-binnenband en ingepakt in ducttape - gesis weg!
Dus bij de dealer nieuwe drukslangen besteld (ruim € 100 per slang, moesten uit Kassel komen) en vandaag beide slangen vervangen en ook maar meteen het beugeltje waarmee de alu buis onderaan motorblok zit (was gesneuveld bij distributie vervanging).
Met een extra tiewrapje heb ik de nieuwe slang bij de dynamo vandaan getrokken, zodat dit niet weer gebeurt.
Ik vreesde voor de turbo en hoopte op een lekke slang. Dat laatste was door @Spinazie al gesuggereerd. Voorzichtig naar huis gereden (met caravan er achter door de Ardennen - iets vaker de 3e versnelling gebruikt).
Thuis gekomen de slangen vanaf de turbo bekeken en de eerste zag er beroerd uit. Ik dacht, dat is 'm, dus goed ingepakt in ducttape en een rondje gereden: geen verschil, nog steeds luid sissen.
De volgende slang (onderaan naar intercooler) zag er prima uit. Dus maar eens verder onder de motorkap...
En daar was de boosdoener: de slang van de intercooler naar de buis met druk/temp-sensor was tegen de poelie van de dynamo gezakt en doorgesleten. Provisorisch gerepareerd met een stuk fiets-binnenband en ingepakt in ducttape - gesis weg!
Dus bij de dealer nieuwe drukslangen besteld (ruim € 100 per slang, moesten uit Kassel komen) en vandaag beide slangen vervangen en ook maar meteen het beugeltje waarmee de alu buis onderaan motorblok zit (was gesneuveld bij distributie vervanging).
Met een extra tiewrapje heb ik de nieuwe slang bij de dynamo vandaan getrokken, zodat dit niet weer gebeurt.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hi @Peter_Maathuis , bedankt voor deze post
. We hebben dezelfde A2, dus altijd goed om te weten en top dat hij weer probleemloos rijdt 
Heb je de onderdeelnummers toevallig nog. Altijd handig om te weten

Heb je de onderdeelnummers toevallig nog. Altijd handig om te weten
- Peter_Maathuis
- Moderator
Jazeker: de slang direct onder de turbo is 8Z0 145 828 E en de slang van de intercooler (via de dynamopoelie als het tegenzit) naar de sensor-pijp is 8Z1 145 834 A. Bij mij waren de nummers op de slangen zelfs nog leesbaar en kwamen netjes overeen met het onderdelenboek.
- Peter_Maathuis
- Moderator
De slangen waren gemonteerd met normale slangklemmen (een strip die je rondom aantrekt met 7mm boutje met sleuf voor schroevendraaier) en die heb ik weer gebruikt.
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Jullie zijn goed bezig geweest! Flink wat issues van de lijst

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- ronald.bos
- Motortype: (nog) geen Audi A2
- deurvanger linker deur vervangen, knakt nu niet meer 
- aluminium plaat linkerdeur van nieuwe kitrand voorzien (is losgeweest, dus moest opnieuw gezet worden). Bison siliconenkit auto marine gebruikt.
- G263 sensor vervangen, instructies gevolgd (afwijkend op details) van deze link. Dat was best wel een... rotklus, maar de nieuwe zit er in. Oude sensor heeft oneindige weerstand, dus dat was inderdaad het probleem. Vooral het loshalen van de connector van de oude sensor was een lastige stap; ik heb uiteindelijk een touwtje (van tie ribs
) aan de draad gebonden vlak achter de stekker, zodat ik met een hand kon trekken en met de andere de palletjes op de connector indrukken. Ik vond 'm zelf heel inventief en het werkte!
Het lijkt momenteel echter wel of ik voor elk ding wat ik oplos twee problemen terug krijg... om maar wat te noemen:
- zowel ASR als ABS lampje branden en er knippert een groot rood rem symbool in het midden. Hopelijk alleen connectors die even vastgezet moeten worden...
- motorlampje toch weer teruggekomen, vermoedelijk nog steeds 'system too lean'. Ik ga 'm binnenkort uitlezen (heb een kabel besteld), dus eens kijken wat dat is
- vocht onder het tapijt aan zowel bestuurderszijde als passagierszijde!
- bij sterk naar links of rechts sturen een duidelijk hoorbaar tikkend geluid. Dit heb ik nog nooit gehoord.
Zucht...

- aluminium plaat linkerdeur van nieuwe kitrand voorzien (is losgeweest, dus moest opnieuw gezet worden). Bison siliconenkit auto marine gebruikt.
- G263 sensor vervangen, instructies gevolgd (afwijkend op details) van deze link. Dat was best wel een... rotklus, maar de nieuwe zit er in. Oude sensor heeft oneindige weerstand, dus dat was inderdaad het probleem. Vooral het loshalen van de connector van de oude sensor was een lastige stap; ik heb uiteindelijk een touwtje (van tie ribs

Het lijkt momenteel echter wel of ik voor elk ding wat ik oplos twee problemen terug krijg... om maar wat te noemen:
- zowel ASR als ABS lampje branden en er knippert een groot rood rem symbool in het midden. Hopelijk alleen connectors die even vastgezet moeten worden...
- motorlampje toch weer teruggekomen, vermoedelijk nog steeds 'system too lean'. Ik ga 'm binnenkort uitlezen (heb een kabel besteld), dus eens kijken wat dat is
- vocht onder het tapijt aan zowel bestuurderszijde als passagierszijde!
- bij sterk naar links of rechts sturen een duidelijk hoorbaar tikkend geluid. Dit heb ik nog nooit gehoord.
Zucht...
- Bijlagen
-
- IMG_20180525_170116_resized.jpg (82.55 KiB) 4189 keer bekeken
-
- IMG_20180525_161506_resized.jpg (90.28 KiB) 4189 keer bekeken
-
- IMG_20180525_161502_resized.jpg (96.32 KiB) 4189 keer bekeken
-
- IMG_20180525_161455_resized.jpg (139.92 KiB) 4189 keer bekeken
- ronald.bos
- Motortype: (nog) geen Audi A2
- trebbor77
- Audi A2 clublid
Gisteravond eerst mijn Concert 2 radio en km teller met zilveren ringen bij @HansJan opgehaald en daarna wat easy fixes en upgrades uitgevoerd: dop benzinetank vervangen waarvan kabel gebroken was, led verlichting kofferbakverlichting geplaatst en "smoke" knipperlichten voor vervangen. Maandag avond wordt de km teller, concert 2 en carkit ingebouwd. Dan nog binnenkort de koplampen voor vervangen en dan ook gelijk led er in.
- Bijlagen
-
- 20180525_203846.jpg (281.5 KiB) 4136 keer bekeken
-
- 20180525_203550.jpg (247.6 KiB) 4136 keer bekeken