Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
ArcSissy
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

30 mar 2020, 22:40 0 x

Spits schreef:
30 mar 2020, 19:00
@ArcSissy vet Aart! Zit dit in of op je dorpel, of op een andere plek?
Die zitten idd. op de dorpels en haben auch schön die Schwarze Sauce bekommen.
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 mar 2020, 23:15 0 x

ArcSissy schreef:
30 mar 2020, 22:38
Sommige forum leden betichten mij van een noestig stukje huisvlijt, but you really take that biscuit @Peter_Maathuis! Dat zijn pas resultaten!
Ja, zo inspireert de A2 velen tot huisvlijt! Leuke projectjes in deze dagen van "verplicht" huisarrest...
Het begint met een Arduino die opvangt wat het Battery Management System verstuurt (was even klussen om de informatie te vinden en netjes in twee kolommen op een 3,5" schermpje te krijgen). Dan weet ik genoeg om een andere Arduino te programmeren als fake-BMS. Nu kan ik op mijn bureau de display-Arduino programmeren om correct de berichten van het BMS op te vangen en te interpreteren. Zo kan ik de getallen van het BMS op een wijzerplaat (Ampere en Volt) of statusbalk (percentage capaciteit) zetten.
IMAG1717.jpg
IMAG1717.jpg (379.35 KiB) 4260 keer bekeken
ArcSissy
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

30 mar 2020, 23:34 1 x

Poe hé @Peter_Maathuis,
Daar waar ik een computer slechts gebruik om het leven wat te veraangenamen, gebruik jij de computer voor het creëren van nieuw leven. Dat vind ik pas stoer :thumbmin:!
Einzigartigen Schwarz Ausgabe
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

31 mar 2020, 08:15 0 x

Dit is wel erg veel werk van Peter Maathuis, gelukkig een schade E Up gekocht en die accu was ook nog prima, helaas de vorige generatie dus geen 260 km mogelijk!
Alles overzetten is toch makkelijker, dus ook de A2 Dashboard kreeg dan straks een E Up date!

Alleen past er niets en alles aanpassen en passende maken is nog hele klus, zowel Accu als regelaars en kabels wegwerken, maar dan wel de eerste A2 die de Mistlampen ook als Bocht verlichting gaat gebruiken, dus niet roepen als ik straks met maar 1 mistlamp de parkeerplaats op kom!

Het is ietsje meer werk dan ik dacht..... :@@
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

31 mar 2020, 09:04 0 x

Dat vind ik toch ook wel een heel knappe klus eekhoorntje! Ben benieuwd naar het resultaat. Het bereik van zo'n eerste generatie e-Up! is erg gering. In de winter op de snelweg 80 km. Dat is me echt te weinig. De tweede generatie zou ik graag als tweede autootje willen.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
eekhoorntje

01 apr 2020, 10:56 0 x

Naast mijn & Peter Maathuis ook blijkbaar omgebouwde en moet nu bij Fastnet lossen wegens lege accu!

Daar lijkt dit met deze achtergrond wel op!
:mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Peter_Maathuis
Moderator

01 apr 2020, 14:15 1 x

eekhoorntje schreef:
31 mar 2020, 08:15
Dit is wel erg veel werk van Peter Maathuis, gelukkig een schade E Up gekocht en die accu was ook nog prima, helaas de vorige generatie dus geen 260 km mogelijk!
Alles overzetten is toch makkelijker, dus ook de A2 Dashboard kreeg dan straks een E Up date!

Alleen past er niets en alles aanpassen en passende maken is nog hele klus, zowel Accu als regelaars en kabels wegwerken, maar dan wel de eerste A2 die de Mistlampen ook als Bocht verlichting gaat gebruiken, dus niet roepen als ik straks met maar 1 mistlamp de parkeerplaats op kom!

Het is ietsje meer werk dan ik dacht..... :@@
Ach Dirck, dat is heel betrekkelijk: het overzetten van de rapportage van het BMS van "achteruitrijdcamera op scherm van aftermarket radio" naar "apart schermpje" (en een Audi Concert II als radio) was snel gepiept. Wanneer je weet, hoe de informatie naar het scherm wordt gestuurd, is het niet zo moeilijk om "(1,0)284.8V" te herkennen als de batterijspanning. Die waarde op een wijzerplaatje zetten is eenvoudig. Om de 2 seconden komt er nieuwe informatie uit het BMS, dus de Arduino heeft alle tijd... (en ik ook om het paneeltje te perfectioneren).

Een Up! ombouwen naar A2 lijkt mij nogal daarentegen wel een serieuze uitdaging, vooral omdat je weinig documentatie zult kunnen vinden. Ik zou zelf de minimale verzameling noodzakelijke componenten (lader, batterijpakket, e-motor met vooras en controller en het "gas"-pedaal) uit de Up! halen en eerst eens op de garagevloer uitstallen. Als je dat werkend hebt gekregen (met de voorwielen van de vloer :mrgreen: ), kun je gaan bedenken hoe je alles in een A2 onderbrengt.
eekhoorntje

01 apr 2020, 15:09 0 x

Ik heb van deze zijkant schade Up alles verwijderd wat los kon.
Zelfs balken en steunen eraf geslepen, kabelboom en zo ook eruit geplukt.

Een kaal chassis is afgevoerd naar de sloperij, en interieur delen verkocht.

Lader en zo heb ik erbij en het Accu Pack, dat moest uit elkaar en opnieuw met extra kabels anders gemonteerd worden, ruimte is totaal anders in onze A2 bodem.

Als deze klaar is wil ik extra accu pack bouwen om voorin de gaten te vullen.
Dat worden meerdere kleine pakjes met stekkers aan elkaar te zetten en te tillen met mijn Reuma.
De techniek al getest en met los gaspedaal de kale assen laten draaien dus het werkte!

Maar nu een Puzzel van nog 487 onderdelen op de juiste plaats zetten en kabelboom eventueel aan te passen.
Alleen Wisser, lampen blijven zitten, de kachel en zo is twijfel wat ik ga plaatsen.
Ik wil alleen het Multi functionele stuur houden en de handels voor C.C. en zo.

Maar wat doe ik met een achter wisser? Bij gaatje boren kan glas barsten...!
Ook de tellers van de Up, maar hoe monteer is het passende in Dashboard?

Het stuur van passende midden voorzien is met A8 sloopdeel gelukt,
maar hoe haal ik erg veel VW weg.
Het is eerst rustig denken, en niet te snel willen, dan loop je vast en mag je dubbel werk doen.

Ook de Canbus aanpassen want de ECU denkt aan een E Up... de waardes kloppen dan niet meer!
Hoewel technisch betere, de Chinese inbouw rommel gaat veel makkelijker erin... maar betrouwbaarheid, een ramp!
Binnen 4 maanden al groen koper op de kabels, dus mag die nu vervangen!
Dan liever echte Duitser slopen als donor!
Peter_Maathuis
Moderator

01 apr 2020, 15:37 1 x

Nou, dan ben je toch al een heel eind gekomen. Respect!
Uitbreiden van accupakket met kleine blokken om "gaten te vullen" zou ik niet doen - bekabeling voor 100 Ampere is dik en stug en stekkerverbindingen zijn uit den boze. Stel dat de stekker een weerstand van 0,01 Ohm heeft (en dat is niet zo veel), dan heb je bij 100 Ampere een spanningsval van 1 Volt (dat is niet zo erg) maar ook 100 Watt warmte-ontwikkeling...

Een mix van Up!- en A2-uitrusting wordt een beetje experimenteren. Ik zou de drive-CAN-bus van de Up! aansluiten op het A2-instrumentenpaneel (aannemend dat die ook 500 kb/s is). De A2 wil een toerental zien, anders werkt de stuurbekrachtiging niet. Dat moet je misschien zelf toevoegen.
Verder zou ik denken dat je de achterruitenwisser gewoon kunt weglaten - als dat via CAN een foutmelding geeft, zet je een weerstand van een paar Ohm tussen de motoraansluitingen.

En overigens is het misschien wel een idee om deze discussie in een apart topic te plaatsen.
Spinazie
Audi A2 clublid

01 apr 2020, 16:34 2 x

Peter_Maathuis schreef:
01 apr 2020, 15:37
En overigens is het misschien wel een idee om deze discussie in een apart topic te plaatsen.
Wel graag met foto's :mrgreen:
Plaats reactie