Gisteren arriveerde mijn bij amazon bestelde verloopkabeltje naar RNS-E (quadlock).
De RNS-E werkte direct en grotendeels correct. Op de connectoren in mijn de auto ontbreken de draden voor GALA (V-signal, snelheidssignaal), S (sleutel in contactslot), 15 (geschakelde +12V) en dashboardverlichting, maar de laatste 3 signalen worden via CAN geregeld (nadat je met VCDS de coding van de RNS-E op A6 hebt ingesteld), dus daar heb je geen aansluiting voor nodig. De telefoonconnector (mute en line-in L+R) zit niet in de auto en de betreffende connector heb ik van de verloopkabel verwijderd.
Het snelheidssignaal ga ik nog van het instrumentenpaneel aftappen, maar ik heb de indruk dat het navigatiesysteem zelflerend is: hij weet van het GPS-signaal hoe snel ik echt rijd en hij krijgt vermoedelijk via CAN de wielomwentelingen per seconde (van de 4 ABS-sensoren) binnen. Eigenlijk zou het V-signal ook niet nodig moeten zijn...
In elk geval werken alle 4 luidsprekers, de radio en SD-kaart (MP3) werken perfect, het geluid is prima. De knoppen van de RNS-E worden netjes verlicht en dimmen mee met de dashboardverlichting. De navi gaat netjes uit als je de sleutel uit het contactslot haalt en weer aan als je de auto op contact zet.
De navigatie (antenne onder de kap boven het instrumentenpaneel) werkt al behoorlijk, maar hij volgt nog niet perfect de positie van de auto.
Even afwachten hoe snel hij bijleert
Een mooie en tamelijk eenvoudige upgrade als je al een 2-DIN opening in het dashboard hebt! En niet duur als je de navi scoort voor minder dan € 200 en een € 50 Yatour-kastje (SD, USB en AUX) uitspaart. Een AUX-ingang is onderweg uit China (€ 10).