Gisteren heb ik de A2 van mijn dochter (zij rijdt nu de gele CS) voorzien van nieuwe distributie en waterpomp, rollen, spanners en multiriem.

- unnamed.jpg (2.35 MiB) 4120 keer bekeken
Eerst een heftig gevecht met de krukasbout: accu slagmoersleutel (300Nm): geen schijn van kans, pneumatische slagmoersleutel (660Nm): geen enkele beweging, dus over naar het edele handwerk: een wringijzer van 60 cm en tegenhouder in de poelie.
Echtgenote kon de poelie niet tegenhouden en mijn kracht op het wringijzer leidde tot verbogen blokkeerpennen (in de nokkenastandwielen gestoken) en twee tanden verspringen van de distributieriem (de spanners waren er al af).
Nu was ik nog verder van huis, want de motor starten (om naar een plaatselijke garage te rijden om de bout te laten losmaken) zou mogelijk tot schade leiden. Toen heb ik de terughouder tegen de binnenkant van de voorbumper laten vastlopen en de bumper bleek sterker dan mijn wederhelft: er kwam beweging in de krukasbout en toen ging alles weer volgens plan.
De riemen waren 9 jaar en 80.000 km oud, maar zagen er nog prima uit.
Bij het verwijderen van de waterpomp komen enkele liters koelvloeistof uit de motor. Het meeste kwam in de daarvoor bestemde opvangbak. Ik gebruik een ouderwets koffiefilter (voor opschenkkoffie) om de opgevangen koelvloeistof weer in de motor terug te gieten. Er hoefde nog geen halve liter bij...
Tip voor het monteren van de kleine riem die de nokkenassen koppelt: leg de riem een paar minuten in goed warm water. Daar wordt ie wat soepeler en meegaand van...