Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jul 2014, 00:13 0 x

Auto poetsen mag niet meer, dat heet tegenwoordig detailen en vereist een zeer uitgebreide aanpak. Dus wat doen je dan met die fles autowas die in de schuur staat? Juist, de hoogglans kastdeurtjes van de keuken poetsen. Want dat mag wel :lol: En degenen die bij mij thuis zijn geweest, kunnen zich vast de keuken en kleur nog wel herinneren. Die glimt weer als de welbekende keutel in de maneschijn! :D

En voor wat betreft het detailen en de auto... Die is vorige week vrijdag compleet onder handen genomen door een professioneel autopoetsbedrijf. Tijdens onze vakantie is de benedenetage namelijk volledig geschilderd en daarnaast het plafond gestuct en geheel gespoten.

De schilder vond het tijdens het spuiten wel zinvol om alle deuren open te gooien zodat het lekker kon doorwaaien. Goed plan zou je denken. Echter, de A2 stond op het parkeerplaats naast het huis en die zat daarna compleet onder de witte nevel ... Geluk bij een ongeluk, want de A2 staat er na de uitgebreide 'detailbeurt' weer spik en span bij! :mrgreen:

Het genot is maar van korte duur, de regen en modderwegen in onze vinexwijk hebben zijn sporen alweer achtergelaten. :(
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Johan 3L

09 jul 2014, 00:29 0 x

Poetsen en detailen zijn 2 verschillende zaken.
Poetsen is een kwestie van tijdelijk even glimmend maken.
Bij detailen komt heel wat meer kijken. Speciale shampoo, speciale microfiber doeken, oneindig veel keuze in polish (polijstmiddelen),kleien polijst-pads in verschillende kleuren (hardheden voor elk een eigen toepassing), sealen (dichten van de nog overgebleven kleinste krasjes) en waxen.

toegevoegd: kleien, was ik even vergeten op te sommen.
HansJan
Moderator

09 jul 2014, 00:39 0 x

[quote="Johan 3L"]Poetsen en detailen zijn 2 verschillende zaken.
Poetsen is een kwestie van tijdelijk even glimmend maken.
Bij detailen komt heel wat meer kijken. Speciale shampoo, speciale microfiber doeken, oneindig veel keuze in polish (polijstmiddelen), polijst-pads in verschillende kleuren (hardheden voor elk een eigen toepassing), sealen (dichten van de nog overgebleven kleinste krasjes) en waxen.[/quote]
Mooie site Johan, veel informatie en zeker interessant voor de toekomst!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
rolf

09 jul 2014, 02:42 0 x

[quote="HansJan"]En voor wat betreft het detailen en de auto... Die is vorige week vrijdag compleet onder handen genomen door een professioneel autopoetsbedrijf. [/quote]

AutoPOETSbedrijf, dat is dus niet detailen maar poetsen................ :lol:
Als je hem wil laten detailen moet je hem hier heen brengen: https://plus.google.com/+DiventabellaNl/posts

Heb nog ff naar de link gekeken, daar moeten ze toch wel wat text aanpassen mijnsinziens, sommige passages zijn wat ver gezocht en de dingen wat vreemd voorgesteld...........

Te beginnen met wassen. Hiervoor gebruiken we speciale shampoo (bijvoorbeeld nano-shampoo), die is zacht voor de lak en reinigt bijzonder goed. Samen met speciale washandschoen of spons en 2 emmers, een voor de spons uit te spoelen en de andere met sop. Afspuiten doen we niet met een hoge druk, nee zelfs niet met de sproeier, maar met de tuinslang zonder eindstuk. Het water rolt er gewoon af en je spuit niet gelijk alle conservering, die in de shampoo zit, er gelijk weer vanaf.

Oke, als je dan zo pietje precies wilt zijn geef dan eerst een foam beurt, druipt het grove vuil er zo vanaf.
Dan kan je gerust de spuit erop zetten. (Neem de binnenkanten van de wielkasten ook ff mee, anders komen er tijdens het polijsten van die lekkere stofwolken uit je wielkasten vandaan met ongewenste slijpmiddelen)
Na het wassen kan dat ook, maar het is slim om na het schoonspuiten een los stuk tuinslang te nemen en daarme de auto dmv een dikke staal af te drogen.
Klinkt gek, maar door het naspoelen met een dikke waterstaal evenwijdig aan het opervlak dat je afspoelt blijven er geen duizenden kleinedruppels liggen. Dit werkt het beste met een gepolijst en gewaxed oppervlak.
Dat is de enige reden om een auto op die manier na te spoelen.
Scheelt je een hoop droogwerk omdat de auto simpelweg minder nat is.
Ik zelf spray nog wat detailer (poorboys spray & wipe) op de natte auto voor het afdrogen, gaat het nog makkelijker en een mooier droog resultaat,

Ga je na het wassen kleien, dan maakt de manier van afspoelen geen bal uit en enerlij conservering wordt dan ook verwijderd.

Ga je daarna polijsten, dan is al dat wasgeneuzel uberhaupt ver gezocht, waskrasje meer of minder maakt dan ook niet meer uit. Afspuiten met de karcher, wassen met 1 grote emmer met extra veel shampoo en een scheut APC, afspoelen, kleien, afspoelen, drogen, anders blijft je afplaktape niet zitten, en dan polijsten die hap.

"Een completen behandeling heeft een levensduur van zeker 5 jaar. Daarna is bijhouden noodzakelijk."
No way, er is geen wax of sealant en zelf geen ceramic coating die zo lang blijft zitten, en al gebruik je microfiber washandschoenen, 2 emmer methode etc, 5 jaar swirlvrij houden: No way.
Ik ben een zeikert en pietje precies, maar mij lukt dat niet.
Dat willen ze bij autodealers met hun dure lakpansers van waxoyl ed je ook laten geloven............
Klinklare onzin, die lakpansers zijn gewone sealants die ze bij de "controle" beurt gewoon opnieuw aangebracht wordt.
En dan wordt je auto echt niet van te voren gekleid, trap er niet in!
Veeeeel te duur, overdreven dure shampoo die je verplicht bent te gebruiken, etc.
Voor het geld dat zo een behandeling kost koop je een prachtige detail set om zelf aan de gang te gaan met vaak een mooier resultaat.

Zo, nu ga ik naar m'n mandje...........
DonGaspar
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

09 jul 2014, 03:16 0 x

Vandaag deurvanger linksvoor vervangen. Met behulp van uitleg op dit forum was het gemakkelijk te doen. Hoewel mijn vriendin nog even moest assisteren om de deurbekleding vast te houden terwijl die los hing en ik de deurvanger zelf verving. Dit om de draden van speakers en deurklink niet kapot te trekken.

Deurvanger zelf besteld bij een SEAT dealer en was er binnen een dag voor slechts 26,40 euro (plus 97 cent voor een nieuw pinnetje voor bevestiging), ex BTW.

Nu mooi geen geknak meer :)

Portiervanger 8Z0837249
Pen 8Z0837257

Heb meteen ook een temperatuursensor verdamper (G263 foutmelding op computer) aangeschaft 6Q0907543D voor 25,45 ex BTW. Die ga ik er binnenkort ook eens proberen in te frommelen bij de airco.

En heb ook maar eens een "VAG-COM KKL 409.1 OBD2" USB kabel bij de Chinees op Ebay besteld (7 dollar, gratis shipping). Mijn garage vraagt wel erg veel voor simpel uitlezen, dus doe ik dan liever zelf (is zowiezo leuk). De kabel zal als het goed is werken met VCDS-Lite van http://www.ross-tech.com/vcds-lite/download/index.html. Je krijgt er ook een CD bij de kabel, maar die software installeer ik bij voorkeur liever niet (is niet echt een betrouwbare bron voor software natuurlijk...).

'K heb d'r zin an :)
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
rolf

09 jul 2014, 03:27 0 x

Zou die bijgeleverde software maar wel gebruiken anders werkt het niet.
Never nooit die laptop met internet verbinding laten maken en zeker geen updates laten uitvoeren van VCDS.
Kan je 1 keer doen en daarna is je kabel onbruikbaar.

Hoop het niet voor je, maar hoogst waarschijnlijk heb je er niet heel lang plezier van, 99.99% is bagger.

Ik zie de vragen straks wel voorbij komen................. :mrgreen:
DonGaspar
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

09 jul 2014, 15:37 0 x

Uiteraard verwacht ik geen heel goede bouw kwaliteit van de kabel voor dat geld. Maar er is niks illegaals of oneerlijks aan hoor. VCDS-Lite van Ross-Tech is juist bedoeld om te gebruiken met 3rd party kabels, dus niet de originele Ross-Tech kabel. Je hebt alleen minder functionaliteit als met de volledige VCDS. Je kan optioneel VCDS-Light dan nog registreren voor $99 en dan krijg je meer functies.
De volledige VCDS werkt uiteraard alleen met de Ross-Tech kabel die een speciale dongel heeft om de software te unlocken.

Hier kun je zien welke functionaliteit je krijgt met VCDS-Lite (wel/niet geregistreerd) tov VCDS: http://www.ross-tech.com/vag-com/vag-functions.html.
De prijzen staan er ook bij. Als je weet wat je ermee wilt, dan kun je bepalen wat de goedkoopste oplossing voor je is.

Wat ik wil is: incidenteel uitlezen en resetten van foutcodes van de Audi A2.

Nu maar hopen dat de kabel het een beetje doet... het is maar een experiment (voor 5 euro kan ik me geen buil vallen). Misschien koop ik later wel zo'n coole OBD2 bluetooth connector voor aan de smartphone Torque app.

De volledige VCDS vind ik een beetje duur voor het incidentele gebruik dat ik ervan wil maken. Maar wie weet als ik me goed gedraag komt Sinterklaas er tzt wel ineens mee aanzetten... ;)
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Pocoloco

09 jul 2014, 20:38 0 x

Vandaag kreeg ik een speciale opdracht om te repareren :mrgreen:
Ging deze demonteren en het viel me op dat er veel audi A2 techniek is gebruikt , kijk eens naar de deur plaat !!
Eigenlijk is het ook een product van VAG groep ,maar kost iets meer. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
rolf

09 jul 2014, 20:48 0 x

Olala, lekker decadent..............rijdt wel erug lekker denk ik zo. :mrgreen: en hij zuipt nog meer. :lol:
Johan 3L

09 jul 2014, 21:55 0 x

Nog even over de opmerking van Rolf.
De site is nog steeds voor verbetering vatbaar en opmerkingen zullen serieus genomen worden.

Je verwijst naar een bedrijf wat m.i. niet is te vergelijken. Zij zijn speciaal voor exclusieve auto´s en de site kom ik niet verder dan de voorpagina.
Ik kan dan ook geen prijzen van opvragen, maar ik vrees geen complete behandeling onder de € 100,00.

In mijn eerdere post heb ik nog een stap toegevoegd: kleien.
Plaats reactie