De vuilnisbak!

Offtopic & overig
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 mar 2019, 22:46 1 x

Er zit hier wel wat Audi cabrio ervaring: ik heb twee 80 cabrio's gehad (een 1994 2.3 handgeschakeld en een 1996 2.6 V6 automaat) een 2004 A4 cabrio met 2.5 V6 TDI en CVT en nu (naast de A2) een 2010 A3 cabrio 1.8 TFSI met DSG-bak.
cabrio voor.jpg
cabrio voor.jpg (158.82 KiB) 4144 keer bekeken
Veel hangt af van je budget - een A4 cabrio is zwaar, daardoor duur in gebruik en dus goedkoop in aanschaf. Een 80 cabrio is wat krapper achterin en begint op leeftijd te komen. Een mooi exemplaar vinden, zal lastiger zijn. Een 90-er jaren auto biedt uiteraard minder veiligheid dan een moderner ontwerp.

Mijn ervaring: alle 4 modellen zijn comfortabele, degelijke auto's, zeer geschikt om ontspannen mee door Europa te toeren. De A4 was wel vrij duur in het gebruik (nogal zwaar en diesel MRB), maar 1 op 14 was goed haalbaar. De A3 cabrio haalt gemakkelijk 1 op 15 op benzine.

De A3 heeft de meeste ruimte achterin: ik ben 1,80 m lang en kan "achter mezelf" zitten, maar de A4 is ook heel bruikbaar voor 4 personen (wel met de kap dicht, want anders waaien de achterpassagiers uit de auto...). Als je maar zelden met meer dan 2 personen in de auto zit, is de ruimte achterin uiteraard minder belangrijk.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

30 mar 2019, 22:51 0 x

Audi 80 krapper?

Ja, zelf zie ik me daar niet zitten.
Maar mijn vrouw en schoonmoeder zijn 155 om 160 lang.
En ook de kleinkinderen van bijna 8 passen prima.

Voor volwassen mensen zal de A4 nodig zijn, de A3 is om erbij te hebben een iets ruimer prijskaartje maar ik heb met 5 personen in de 80 gereden. blije baby die vond het prachtig en onder de 50 Km valt de wind best mee.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

31 mar 2019, 20:15 0 x

Dank voor de info! Kan ik wat mee!

Mijn lastigste punt is een technische check.

Als het niet in de buurt is, is zoiets lastig te realiseren... Moet ik bijna geheel vrije dag nemen....
betutteling is zinloos; passie is Goud
Peter_Maathuis
Moderator

31 mar 2019, 21:10 1 x

Ja, een technische check kost altijd tijd; vooral bij oudere auto's (bij nieuwere auto's kun je de computer aansluiten). En garandeert vervolgens nog niet dat je het eerste jaar probleemloos rijdt...

Komt de auto van een liefhebber, ziet ie er netjes uit, is er onderhoudshistorie, kent de Audi-dealer de auto, heeft de verkoper een (goede) naam te verliezen, rijdt de auto lekker en zonder rammeltjes, heb je nog 500...1000 euro om een tegenvaller op te vangen, is het je dagelijkse vervoer of kun je best een paar dagen zonder, ...

Ik zou gaan voor 5 of 6 cilinders - die draaien probleemloos hoge km-standen - en bij voorkeur een automaat en met airco (voor als het te warm is om open te rijden). Elektrische kap is een pré (maar wat kwetsbaarder dan handbediend). Een losse hardtop wil ik niet - die staat alleen maar in de weg - tenzij je geen garage of carport hebt waar je de cabrio kunt stallen.

't Is allemaal wat subjectief, maar je kunt niet elke mogelijk interessante auto een halve dag op de brug zetten en (laten) doorlichten. Ik ga dus vooral op het onderbuikgevoel af...

Hier zou ik gaan kijken...
Voor minder dan 2 mille (+stof voor nieuwe kap) https://www.autowereld.nl/audi/cabriole ... tails.html
Voor ca € 3 mille: https://www.autowereld.nl/audi/cabriole ... tails.html
maar als ik € 4 mille ging uitgeven werd het een A4 met 2.4 motor, bijv. https://www.autowereld.nl/audi/a4-cabri ... tails.html
eekhoorntje

01 apr 2019, 10:52 0 x

De onderste link is bij een bedrijf die ook APK en onderhoud doet, een Ex FSO dealer die nu merkloos is geworden... het regionale Tectyl bedrijf, dus jarenlang bestaande en redelijk betrouwbaar en voor garantie zou je terug kunnen.

Zelf zou ik gezien link 2 de motor foto nooit voor de 6 cilinder gaan, de tragere 4 pitter is naast lichter in de belasting ook voordeliger in onderhoud.
Vele delen zijn bij de V6 lastig bereikbaar en daar heeft het simpele 4 pitter geen last van.
Je kunt beide voertuigen invoeren in www.mijngarage.nl en kijken wat een grote beurt gaat kosten.... dan zie je dat naast de motorrijtuigen belasting ook het onderhoud flinke verschillen geeft.

Mijn Audi 80 Cabrio word zeldzaam, maar belastingvrij en door ontbrekende Kg ook redelijk zuinig in gebruik. Wel is de kap alleen als imitatie bij 4 bedrijven te bestellen... altijd met de hand voor zover ik weet.

Maar omdat 14-5-17 ervaring heeft met een lekker elektrische dakje en de kosten daarvan????
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Veertienmeizeventien
Audi A2 clublid

10 apr 2019, 20:18 0 x

Peter_Maathuis schreef:
30 mar 2019, 22:46
Er zit hier wel wat Audi cabrio ervaring: ik heb twee 80 cabrio's gehad (een 1994 2.3 handgeschakeld en een 1996 2.6 V6 automaat) een 2004 A4 cabrio met 2.5 V6 TDI en CVT en nu (naast de A2) een 2010 A3 cabrio 1.8 TFSI met DSG-bak.

Veel hangt af van je budget - een A4 cabrio is zwaar, daardoor duur in gebruik en dus goedkoop in aanschaf. Een 80 cabrio is wat krapper achterin en begint op leeftijd te komen. Een mooi exemplaar vinden, zal lastiger zijn. Een 90-er jaren auto biedt uiteraard minder veiligheid dan een moderner ontwerp.

Mijn ervaring: alle 4 modellen zijn comfortabele, degelijke auto's, zeer geschikt om ontspannen mee door Europa te toeren. De A4 was wel vrij duur in het gebruik (nogal zwaar en diesel MRB), maar 1 op 14 was goed haalbaar. De A3 cabrio haalt gemakkelijk 1 op 15 op benzine.

De A3 heeft de meeste ruimte achterin: ik ben 1,80 m lang en kan "achter mezelf" zitten, maar de A4 is ook heel bruikbaar voor 4 personen (wel met de kap dicht, want anders waaien de achterpassagiers uit de auto...). Als je maar zelden met meer dan 2 personen in de auto zit, is de ruimte achterin uiteraard minder belangrijk.

Oke, oke.... het is een beetje vervuiling van A2 Forum, maar daarom doe ik het ook in de vuilnisbak.

Ik wil misbruik maken van de kennis van Audi-gekken..'

Als ik roep: " Audi A4 3.0 V6 162KW Quattro Cabrio 2003" met 180.000 km op teller, wat zeggen jullie dan?
betutteling is zinloos; passie is Goud
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

10 apr 2019, 20:51 0 x

Linkje?
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2019, 22:54 1 x

Ga maar vast sparen voor een ketting en aanverwante zaken......zit allemaal achter op het blok, dus ff de motor eruit......
eekhoorntje

11 apr 2019, 11:01 0 x

Een gereviseerde bij sloperij gedaan is op voorraad voor €4600,- dus die kosten vallen mee...
Montage zelf doen!
Dat zelf doen is dan Apple..tje Eikeltje...
Ik ga niet helpen.

Bekend probleem en deze motoren zijn veel geld waard.
Met andere kettingen en spanners, en vooral die laatste zijn de oorzaak dus geen
originele onderdelen meer kopen!
Peter_Maathuis
Moderator

11 apr 2019, 21:13 2 x

Veertienmeizeventien schreef:
10 apr 2019, 20:18
...
Als ik roep: " Audi A4 3.0 V6 162KW Quattro Cabrio 2003" met 180.000 km op teller, wat zeggen jullie dan?
Geinig als je van je geld af moet: als je met zo'n auto naar de dealer moet voor onderhoud/reparatie ben je de spreekwoordelijk sjaak...

Mijn insteek: een cabrio is sowieso niet de ideale auto om 200+ km/u mee te rijden en meer geschikt om te flaneren over de boulevard met 20 km/u.
Neem dan een 1.8T en pas hem desnoods met wat (originele) stickers / dikke uitlaat aan tot uiterlijk 3.0 quattro. (Een beetje zoals de meeste A2 S-lines :mrgreen: )
Plaats reactie