Zijn jaarlijkse uitje op de autobahn gehad.

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 aug 2022, 15:11 9 x

Afgelopen week is de gele weer op zijn jaarlijkse uitje geweest over de autobahn en via Tsjechië en Slowakije naar Budapest gegaan. Bij elkaar zo'n 2800km. Busje Wynns injectorreiniger meegenomen en in Duitsland bij ongeveer 35 liter Eur 102 gedaan. Verder zo premium mogelijk getankt.
Wat hebben we geleerd?
- Tanken in Hongarije is als buitenlander behoorlijk veel kostbaarder dan met HU platen dankzij vriend Orban die Russische peut mag importeren, maar niet exporteren. Tanken doen we dus voor de grens.
- De benodigde tolvignetten koop je aan elke respectievelijke grens. Dus niet in Tsjechië alvast het vignet van Slowakije en Hongarije kopen als je daar niet de dubbele hoofdprijs voor wilt betalen.
- Als je met de auto naar Budapest wilt adviseer ik om aan de rand in een van de randgemeenten te boeken. Veel goedkoper en zo is je auto ook beschikbaar want om uit Budapest te komen heb je al snel een uur nodig. Busdiensten en openbaar vervoer zijn uitstekend en taxi's spotgoedkoop. Wij waren per bus binnen 20 minuten in het centrum vanuit Budakeszi. Autorijden in Budapest centrum (lees Pest) is geen pretje, zeker nu de kettingbrug dicht is. Geloof me, ik kom er al 22 jaar. Autorijden in de heuvels van Buda daarentegen is een groot plezier. De wegen zijn beroerd (hitte is zeer schadelijk voor asfalt) maar krioelen door de heuvels met scherpe bochten en steile klimtochten.

Geeltje is weer een perfecte companion geweest. Voor de trip is hij vlekkeloos door de keuring gekomen en zijn er nieuwe Michelins gemonteerd. Olieverbruik nogsteeds nul. Verder heeft 'ie wederom geen kik gegeven onderweg. Het was een trip met verjaardagen, eentje onderweg van mijn meisje, eentje in Budapest bij vrienden en eentje de dag na terugkomst van het monstertje zelf. Hij is 18 geworden. De dag voor zijn verjaardag brak hij zijn autobahn-record. Dat we op dat moment een klein beetje bergaf gingen zien we, gezien zijn leeftijd, over het hoofd :innocent:
Bijlagen
A2 bud.jpg
A2 bud.jpg (550.77 KiB) 624 keer bekeken
A2 190.jpg
A2 190.jpg (63.34 KiB) 624 keer bekeken
A2 suus.jpg
A2 suus.jpg (367.14 KiB) 624 keer bekeken
Plaats reactie