Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?

Offtopic & overig
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2024, 00:27 0 x

De FSD’s hebben / hadden ook niet echt een goede reputatie voor wat betreft het lekgaan…

Wel matig voor dat geld eigenlijk.
HansJan
Moderator
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 nov 2024, 07:52 0 x

De slechte reputatie lag, voor zover ik dat weet, aan de zeer slechte lakkwaliteit. Heb nog niet eerder vernomen dat lekgaan een kwaal is van de FSD. Maar daar zou ik me dan in moeten verdiepen. Koni heeft wel een naam hoog te houden ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 dec 2024, 18:56 4 x

De club heeft sinds enkele jaren de speciale (de)montage-set voor de voorwiellagers (72 mm in- en uitperstools).

Omdat mijn zilvergrijze wel erg bromde (en iets meer in bocht naar rechts en iets minder in bocht naar links) heb ik die set maar eens in gebruik genomen om mijn lager linksvoor te vervangen.

De klus is niet heel ingewikkeld, maar onderdelen van de wielophanging willen wel eens erg vast zitten na dik 20 jaar: bij de A2 van mijn schoonzoon kon zelfs een garage met 40-tons pers de as niet uit de fusee geperst krijgen. En ik heb maar 10 ton tot mijn beschikking...

Eerst even de instructies op Youtube bekeken https://www.youtube.com/watch?v=X5DI3nag4p4 - hier is ook de stuurstang losgemaakt; dat geeft wat meer ruimte maar is niet nodig. En i.p.v. een perstool om de as uit het lager te krijgen, gebruikt zij een trekker. En ook hier blijkt flinke kracht nodig...

De as uit het lager persen viel aardig tegen maar met 1 mm ruimte tussen mijn perstool en de naaf, perstool op maximale druk en dan de 1 mm ruimte reduceren door de wielmoeren om beurten met mijn wringijzer (70 cm lang) een kwartslag aan te draaien, kwam er beweging in...

Daarna het lager uitpersen. Ook hierbij kwam mijn wringijzer weer goed van pas om het lager in beweging te krijgen. Als ie beweegt, is hij er snel uit. Bij mij wilde de ABS-sensor er niet uit en daar moet een nieuwe voor komen...
Dan de fusee inwendig beetje schoonmaken en nieuw lager inpersen en het ziet er weer mooi uit.
wiellagerLV.jpg
wiellagerLV.jpg (145.07 KiB) 2075 keer bekeken
En het belangrijkste: de brom is eruit :mrgreen:
Mona
Motortype: Weet ik niet

08 jan 2025, 20:43 0 x

Blauwbaard schreef:
08 aug 2024, 15:55
Kachelweerstand gewisseld en ventillator schoon gemaakt. Pfiew, het was alles wat jullie beloofd hadden maar de ontwaseming doet het weer. Daarna APK (nog zonder het handschoenenkastje er in, maar dat was geen afkeur)
Hallo Blauwbaard, welke kachelweerstand (merk en art nummer) heb je gekocht aub ? Ik had op het forum in een bericht van 2012 een referentie naar een Hella 5HL 351 321-281 zien staan. Maar dat verkopen ze nergens meer. Binnenkort komt de ventilator van Hella toe, maar ik zou graag beiden tegelijkertijd vervangen.

Want vorige week werkte de blazer niet meer. Door de ventilatormotor eruit te nemen (zat maar met 3 schroeven vast) en een beetje rond te draaien, is het probleem terug opgelost en heb ik terug warme lucht die blaast. Maar ik kom dat liever niet terug tegen als ik wil vertrekken om te gaan werken met ijs op de voorruit. :rolleyes:
Plaats reactie