Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6311
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb de A2.de afgelopen periode een beetje verwaarloosd. We reden zelfs nog rond op de winterset en de regelmatige wasbeurten bleven uit.
Gisteren ben ik begonnen met het volledig reinigen van het interieur. De bekleding had diverse water/vochtvlekken, het regelmatige transport van het hockeyteam van mijn zoon had ook de nodige sporen achtergelaten, modder, zand, papiertjes, zo bont is het nog nooit geweest. Maar na bijna een dag ploeteren ziet alles er weer uit als nieuw.
Vandaag was de buitenkant aan de beurt. Inmiddels heb ik de nodige investering gedaan in detailing benodigdheden en zo kon ik starten met een pre-wash om al het vuil los te weken. Daarna een reguliere wasbehandeling maar moest dit gefaseerd uitvoeren daar de zon te sterk scheen. Het viel me op hoe sterk vervuild de rubbers waren, maar ook weer veel vuilaanslag tussen de achterruit en het frame van de achterklep.
Na de wasbeurt heb ik de lak volledig gekleid, nog eens gewassen en daarna voorzien van een tegenwoordig populatie ceramic wetcoat. Alle kunststof delen daarna behandeld met een dressing waardoor de A2 stap voor stap weer toonbaar werd.
Tenslotte de wielen verwijderd en de wielkasten onder handen genomen. De remtrommels heb ik zo'n 7 jaar geleden opgeknapt, die konden wel weer wat aandacht gebruiken. Van alle voorgaande stappen heb ik geen foto's gemaakt, in deze fase heb ik dat toch maar even gedaan.
Ik heb dit alles niet voor niets gedaan, morgen heb ik een afspraak met de A2. Daar zal ik binnenkort meer over vertellen en laten zien!
Wordt vervolgd ...
Gisteren ben ik begonnen met het volledig reinigen van het interieur. De bekleding had diverse water/vochtvlekken, het regelmatige transport van het hockeyteam van mijn zoon had ook de nodige sporen achtergelaten, modder, zand, papiertjes, zo bont is het nog nooit geweest. Maar na bijna een dag ploeteren ziet alles er weer uit als nieuw.
Vandaag was de buitenkant aan de beurt. Inmiddels heb ik de nodige investering gedaan in detailing benodigdheden en zo kon ik starten met een pre-wash om al het vuil los te weken. Daarna een reguliere wasbehandeling maar moest dit gefaseerd uitvoeren daar de zon te sterk scheen. Het viel me op hoe sterk vervuild de rubbers waren, maar ook weer veel vuilaanslag tussen de achterruit en het frame van de achterklep.
Na de wasbeurt heb ik de lak volledig gekleid, nog eens gewassen en daarna voorzien van een tegenwoordig populatie ceramic wetcoat. Alle kunststof delen daarna behandeld met een dressing waardoor de A2 stap voor stap weer toonbaar werd.
Tenslotte de wielen verwijderd en de wielkasten onder handen genomen. De remtrommels heb ik zo'n 7 jaar geleden opgeknapt, die konden wel weer wat aandacht gebruiken. Van alle voorgaande stappen heb ik geen foto's gemaakt, in deze fase heb ik dat toch maar even gedaan.
Ik heb dit alles niet voor niets gedaan, morgen heb ik een afspraak met de A2. Daar zal ik binnenkort meer over vertellen en laten zien!
Wordt vervolgd ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Gisteren de A2-collectie uitgebreid met een tweede (!) 1.2TDI (aka 3L)
Wat voorafging...
Na diverse A2's met 1.4 benzine motor en één diesel ATL (om de caravan met te kunnen trekken) werd het naar mijn mening tijd voor een 1.2 TDI met robot-automaat. Dat wilde ik ook wel eens meemaken.
Begin september een mooi exemplaar gevonden, met 283.000 km ervaring en toe aan nieuwe APK dus niet al te duur (€ 900). Meteen geschorst en na een maand verse APK (veer gebroken, stuurkogel versleten, aandrijfashoes, remverschil vooras gerepareerd) erop, schorsing beëindigd en de eerste km's gereden. Dat was wel genieten, de solide diesel-brom, extreem lage toerentallen en 2,5 ltr / 100km op de boordcomputer bij 70 km/u op de cruise control. En eindelijk eens niet zilver...
Op het lijstje staat nog wel: airco condensor vervangen (lek volgens vorige eigenaar), mistlampen als DRL geschakeld en LED dimlicht.
Wat voorafging...
Na diverse A2's met 1.4 benzine motor en één diesel ATL (om de caravan met te kunnen trekken) werd het naar mijn mening tijd voor een 1.2 TDI met robot-automaat. Dat wilde ik ook wel eens meemaken.
Begin september een mooi exemplaar gevonden, met 283.000 km ervaring en toe aan nieuwe APK dus niet al te duur (€ 900). Meteen geschorst en na een maand verse APK (veer gebroken, stuurkogel versleten, aandrijfashoes, remverschil vooras gerepareerd) erop, schorsing beëindigd en de eerste km's gereden. Dat was wel genieten, de solide diesel-brom, extreem lage toerentallen en 2,5 ltr / 100km op de boordcomputer bij 70 km/u op de cruise control. En eindelijk eens niet zilver...
Op het lijstje staat nog wel: airco condensor vervangen (lek volgens vorige eigenaar), mistlampen als DRL geschakeld en LED dimlicht.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
En toen werd er een 1.2TDI aangeboden "voor weinig"... ...maar wel met werkende airco en mistlampen (en trekhaak), net uit de APK, met soms problemen met de versnellingsbak.
De vorige eigenaresse kocht de auto met 540.000 km op de teller en reed er vrolijk 75.000 bij!
Snel deal gemaakt en opgehaald voor nog geen € 600 (inclusief trailerhuur, benzine en schorsen).
Bij het laden gisteravond was het even tobben omdat de accu leeg was - dan kun je een 1.2TDI dus niet verplaatsen (learned that the hard way). Thuis gekomen beetje laat om te lossen, dus 's nachts de accu opgeladen en vanmorgen met volle accu probleemloos op eigen kracht van de ambulance afgereden.
Vandaag de auto eens iets beter bekeken en beetje schoon gemaakt (auto stond al maand stil) en toen kwam de gedachte op dat ie misschien wel te goed is om te slopen...
En zo heb ik dus de A2 die de lijst met km-standen aanvoert (ik zal hem zo in de lijst zetten). En mijn dochter heeft al aangegeven er graag in te gaan rijden - op naar de 700.000... Dus nu moet ik elders op zoek naar onderdelen voor de lichtblauwe en zorgen dat de zwarte veilig (APK) en betrouwbaar wordt.
De vorige eigenaresse kocht de auto met 540.000 km op de teller en reed er vrolijk 75.000 bij!
Snel deal gemaakt en opgehaald voor nog geen € 600 (inclusief trailerhuur, benzine en schorsen).
Bij het laden gisteravond was het even tobben omdat de accu leeg was - dan kun je een 1.2TDI dus niet verplaatsen (learned that the hard way). Thuis gekomen beetje laat om te lossen, dus 's nachts de accu opgeladen en vanmorgen met volle accu probleemloos op eigen kracht van de ambulance afgereden.
Vandaag de auto eens iets beter bekeken en beetje schoon gemaakt (auto stond al maand stil) en toen kwam de gedachte op dat ie misschien wel te goed is om te slopen...
En zo heb ik dus de A2 die de lijst met km-standen aanvoert (ik zal hem zo in de lijst zetten). En mijn dochter heeft al aangegeven er graag in te gaan rijden - op naar de 700.000... Dus nu moet ik elders op zoek naar onderdelen voor de lichtblauwe en zorgen dat de zwarte veilig (APK) en betrouwbaar wordt.
- Blauwbaard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
- Locatie: Winsum
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Peter_Maathuis kan inmiddels bijna kwartetten. "Heb jij voor mij die met de 14" lichtmetalen Fuchs velgen?" Daar heb je er nu 8 van, ga je die wisselen om een mooi setje te maken of is dat niet nodig? Toch wel gaaf Peter, hoop dat je die 1.2 veilig kan krijgen. Als het voor je dochter is voelt dat vast anders, no pressure.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2660
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Eerst maar eens kijken wat er sowieso niet goed is qua veiligheid - de boordcomputer meldt defecte lampen. De remmen en rubber hoesjes (kogels en assen) heb ik nog niet bekeken.
Ik denk erover om een paar stalen velgen (14 inch 4x100) te scoren om als reservewielen in de 3ellen te leggen. Banden heb ik nog liggen (iets te breed voor 3L maar als reserve is dat niet erg en zelf monteren kan ik ook).
En ik ben op zoek naar een sleuteltje voor de (nu nog niet) afneembare trekhaak (iemand ook een verticaal afneembare ACS-trekhaak met sleuteltje ACS04 toevallig?). Edit: gewoon te bestellen en dus besteld bij acs-systems.nl)
Wordt vervolgd!
Ik denk erover om een paar stalen velgen (14 inch 4x100) te scoren om als reservewielen in de 3ellen te leggen. Banden heb ik nog liggen (iets te breed voor 3L maar als reserve is dat niet erg en zelf monteren kan ik ook).
En ik ben op zoek naar een sleuteltje voor de (nu nog niet) afneembare trekhaak (iemand ook een verticaal afneembare ACS-trekhaak met sleuteltje ACS04 toevallig?). Edit: gewoon te bestellen en dus besteld bij acs-systems.nl)
Wordt vervolgd!
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Airspeed
- Audi A2 clublid
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Nu de veerpoten er toch onderuit moesten vanwege defecte toplagers, bleken ook de stofplaten (achter de remschijven) bijna vanzelf eraf te vallen vanwege roestschade.
Bijna bij alle A2’s zullen deze inmiddels behoorlijk crosty zijn is mijn inschatting.
Deze zijn echter gewoon aftermarket in perfecte kwaliteit te koop voor slechts 8,90 per stuk!
Ik was aangenaam verrast, dus als je schijven er toch af moeten, bestel ze gewoon mee zou ik zeggen. Mijne zijn van Febi-Bilstein via Winparts.nl
En ik heb ook meteen de nog originele dempers vervangen voor setje ‘standaard’ Bilsteins. Omdat veerpoten eruit halen zo’n rotklus is, leek het me goed meteen nwe dempers (en toplagers, de aanleiding) te monteren.
Stabi drop-links uiteraard ook meteen meegenomen (ook een APK puntje) en idd bleek één hoesje gescheurd. Van die dingen die je zelf pas ziet als het los en er vanaf is
Bijna bij alle A2’s zullen deze inmiddels behoorlijk crosty zijn is mijn inschatting.
Deze zijn echter gewoon aftermarket in perfecte kwaliteit te koop voor slechts 8,90 per stuk!
Ik was aangenaam verrast, dus als je schijven er toch af moeten, bestel ze gewoon mee zou ik zeggen. Mijne zijn van Febi-Bilstein via Winparts.nl
En ik heb ook meteen de nog originele dempers vervangen voor setje ‘standaard’ Bilsteins. Omdat veerpoten eruit halen zo’n rotklus is, leek het me goed meteen nwe dempers (en toplagers, de aanleiding) te monteren.
Stabi drop-links uiteraard ook meteen meegenomen (ook een APK puntje) en idd bleek één hoesje gescheurd. Van die dingen die je zelf pas ziet als het los en er vanaf is
- Bijlagen
-
- IMG_0732.jpeg (3.94 MiB) 2426 keer bekeken