De FSD’s hebben / hadden ook niet echt een goede reputatie voor wat betreft het lekgaan…
Wel matig voor dat geld eigenlijk.
Wat hebben we gisteren of vandaag gedaan?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6322
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De slechte reputatie lag, voor zover ik dat weet, aan de zeer slechte lakkwaliteit. Heb nog niet eerder vernomen dat lekgaan een kwaal is van de FSD. Maar daar zou ik me dan in moeten verdiepen. Koni heeft wel een naam hoog te houden ...
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2669
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
De club heeft sinds enkele jaren de speciale (de)montage-set voor de voorwiellagers (72 mm in- en uitperstools).
Omdat mijn zilvergrijze wel erg bromde (en iets meer in bocht naar rechts en iets minder in bocht naar links) heb ik die set maar eens in gebruik genomen om mijn lager linksvoor te vervangen.
De klus is niet heel ingewikkeld, maar onderdelen van de wielophanging willen wel eens erg vast zitten na dik 20 jaar: bij de A2 van mijn schoonzoon kon zelfs een garage met 40-tons pers de as niet uit de fusee geperst krijgen. En ik heb maar 10 ton tot mijn beschikking...
Eerst even de instructies op Youtube bekeken https://www.youtube.com/watch?v=X5DI3nag4p4 - hier is ook de stuurstang losgemaakt; dat geeft wat meer ruimte maar is niet nodig. En i.p.v. een perstool om de as uit het lager te krijgen, gebruikt zij een trekker. En ook hier blijkt flinke kracht nodig...
De as uit het lager persen viel aardig tegen maar met 1 mm ruimte tussen mijn perstool en de naaf, perstool op maximale druk en dan de 1 mm ruimte reduceren door de wielmoeren om beurten met mijn wringijzer (70 cm lang) een kwartslag aan te draaien, kwam er beweging in...
Daarna het lager uitpersen. Ook hierbij kwam mijn wringijzer weer goed van pas om het lager in beweging te krijgen. Als ie beweegt, is hij er snel uit. Bij mij wilde de ABS-sensor er niet uit en daar moet een nieuwe voor komen...
Dan de fusee inwendig beetje schoonmaken en nieuw lager inpersen en het ziet er weer mooi uit.
En het belangrijkste: de brom is eruit
Omdat mijn zilvergrijze wel erg bromde (en iets meer in bocht naar rechts en iets minder in bocht naar links) heb ik die set maar eens in gebruik genomen om mijn lager linksvoor te vervangen.
De klus is niet heel ingewikkeld, maar onderdelen van de wielophanging willen wel eens erg vast zitten na dik 20 jaar: bij de A2 van mijn schoonzoon kon zelfs een garage met 40-tons pers de as niet uit de fusee geperst krijgen. En ik heb maar 10 ton tot mijn beschikking...
Eerst even de instructies op Youtube bekeken https://www.youtube.com/watch?v=X5DI3nag4p4 - hier is ook de stuurstang losgemaakt; dat geeft wat meer ruimte maar is niet nodig. En i.p.v. een perstool om de as uit het lager te krijgen, gebruikt zij een trekker. En ook hier blijkt flinke kracht nodig...
De as uit het lager persen viel aardig tegen maar met 1 mm ruimte tussen mijn perstool en de naaf, perstool op maximale druk en dan de 1 mm ruimte reduceren door de wielmoeren om beurten met mijn wringijzer (70 cm lang) een kwartslag aan te draaien, kwam er beweging in...
Daarna het lager uitpersen. Ook hierbij kwam mijn wringijzer weer goed van pas om het lager in beweging te krijgen. Als ie beweegt, is hij er snel uit. Bij mij wilde de ABS-sensor er niet uit en daar moet een nieuwe voor komen...
Dan de fusee inwendig beetje schoonmaken en nieuw lager inpersen en het ziet er weer mooi uit.
En het belangrijkste: de brom is eruit

- Mona
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 jan 2025, 19:13
- Locatie: Belgie
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hallo Blauwbaard, welke kachelweerstand (merk en art nummer) heb je gekocht aub ? Ik had op het forum in een bericht van 2012 een referentie naar een Hella 5HL 351 321-281 zien staan. Maar dat verkopen ze nergens meer. Binnenkort komt de ventilator van Hella toe, maar ik zou graag beiden tegelijkertijd vervangen.Blauwbaard schreef: ↑08 aug 2024, 15:55Kachelweerstand gewisseld en ventillator schoon gemaakt. Pfiew, het was alles wat jullie beloofd hadden maar de ontwaseming doet het weer. Daarna APK (nog zonder het handschoenenkastje er in, maar dat was geen afkeur)
Want vorige week werkte de blazer niet meer. Door de ventilatormotor eruit te nemen (zat maar met 3 schroeven vast) en een beetje rond te draaien, is het probleem terug opgelost en heb ik terug warme lucht die blaast. Maar ik kom dat liever niet terug tegen als ik wil vertrekken om te gaan werken met ijs op de voorruit.

- Gowiie80
- Audi A2 clublid
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 21 sep 2021, 20:00
- Locatie: Tytsjerksteradiel
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vandaag de 17 inch Avus wielen (imitatie) onder mijn Atwa gedaan... Staat echt super! 🥰
Audi 80 B3 1.6 1990 Young Edition
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6322
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wow, dat staat heul dik!!



Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Rein
- Audi A2 clublid
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
- Locatie: Leidschendam-Voorburg
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Het zonnetje scheen dus de emmers gevuld en mijn A2’tje verlost van vuiligheid.
Daarnaast (eindelijk…) de wieldoppen gemonteerd, dikke vooruitgang tov de stalen 15 inch’ers
Daarnaast (eindelijk…) de wieldoppen gemonteerd, dikke vooruitgang tov de stalen 15 inch’ers

- Bijlagen
-
- IMG_8937.jpeg (4.46 MiB) 753 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
vandaag zonneklep ""gerestaureerd"" . aan 1 kant van mijn zonneklep was de stof los aan het laten , het zag er niet uit.
(het gedeelte wat achter de vooruit komt als je hem wegklapt.) dus vanaf de buitenkant ook een rot gezicht.
onder de stof laag plakrootzooi/foam/lijm wat aan het verteren was. alle stof en lijm weggehaald.
toen bleef er een dunne aluminium achterplaat over. tja wat nu eigenlijk..weer beplakken met stof is mogelijk maar of dat netjes had gelukt betwijfel ik. ook door de zon/hitte zal het dan wellicht weer gaan loslaten op termijn.dus iets blijvends bedenken !
testje gedaan met 2 mm pvc trapbekleding , niet echt een succes. net te dik ook om het achter de profielen te laten weglopen.
eigenlijk ook net een tikkeltje te zwaar. de klep moet lichtgewicht blijven. (mogelijk door eigen gewicht naar beneden zakken)
toen wist ik het, formica !
strook 1mm dik grijze formica bij de buurman gescoord , soort van malletjes geknipt uit dun plastic, en maat overgenomen op het formica.
met een dremel uitgevreesd, net iets breder zodat het formica net achter de klep valt.
best een hoop werk, maar het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf. ik vind het mooi !
ook niet gelijmd, alleen maar geklemd.
niks meer aan doen,vooral houden zo !
voordelen:
-het laat nooit meer los door hitte of zon,dus blijvend mooi,
-makkelijk afneembaar
-keihard en sterk
-kleurvast
de passagiers-zonneklep is de stof nog netjes,maar daar ga ik dit ook doen voor een strak geheel.
(de stof aan de spiegelkanten is direct op aluminium ondergrond verlijmd, dat zit nog bunkervast, dus dat hou ik zo.)
ik dacht ik post het hier maar even, mocht ik anderen op een idee hebben gebracht.. 1 mm formica lichtgrijs.
p.s denk nou niet dat het bij mij in 1 keer goed ging, paar keer gebroken door te veel moeten buigen bij monteren., dus bestel maar gerust 5 keer zoveel formica als wat je daadwerkelijk nodig hebt. en een beetje deduld..
(het gedeelte wat achter de vooruit komt als je hem wegklapt.) dus vanaf de buitenkant ook een rot gezicht.
onder de stof laag plakrootzooi/foam/lijm wat aan het verteren was. alle stof en lijm weggehaald.
toen bleef er een dunne aluminium achterplaat over. tja wat nu eigenlijk..weer beplakken met stof is mogelijk maar of dat netjes had gelukt betwijfel ik. ook door de zon/hitte zal het dan wellicht weer gaan loslaten op termijn.dus iets blijvends bedenken !
testje gedaan met 2 mm pvc trapbekleding , niet echt een succes. net te dik ook om het achter de profielen te laten weglopen.
eigenlijk ook net een tikkeltje te zwaar. de klep moet lichtgewicht blijven. (mogelijk door eigen gewicht naar beneden zakken)
toen wist ik het, formica !
strook 1mm dik grijze formica bij de buurman gescoord , soort van malletjes geknipt uit dun plastic, en maat overgenomen op het formica.
met een dremel uitgevreesd, net iets breder zodat het formica net achter de klep valt.
best een hoop werk, maar het resultaat mag er wezen al zeg ik het zelf. ik vind het mooi !
ook niet gelijmd, alleen maar geklemd.
niks meer aan doen,vooral houden zo !
voordelen:
-het laat nooit meer los door hitte of zon,dus blijvend mooi,
-makkelijk afneembaar
-keihard en sterk
-kleurvast
de passagiers-zonneklep is de stof nog netjes,maar daar ga ik dit ook doen voor een strak geheel.
(de stof aan de spiegelkanten is direct op aluminium ondergrond verlijmd, dat zit nog bunkervast, dus dat hou ik zo.)
ik dacht ik post het hier maar even, mocht ik anderen op een idee hebben gebracht.. 1 mm formica lichtgrijs.
p.s denk nou niet dat het bij mij in 1 keer goed ging, paar keer gebroken door te veel moeten buigen bij monteren., dus bestel maar gerust 5 keer zoveel formica als wat je daadwerkelijk nodig hebt. en een beetje deduld..

- Bijlagen
-
- IMG_1766[2].JPG (3.74 MiB) 522 keer bekeken
-
- IMG_1768[1].JPG (3 MiB) 522 keer bekeken
-
- IMG_1764[1].JPG (2.69 MiB) 522 keer bekeken
-
- IMG_1763[2].JPG (2.77 MiB) 522 keer bekeken
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2669
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Vandaag ook het voorwiellager rechtsvoor vervangen... hij was niet heel rumoerig zoals de linker die ik een paar weken geleden verving, maar ik had toen meteen twee lagers gekocht. En een nieuw lager kan beter gemonteerd zijn dan in de weg te liggen en stof verzamelen...
Dit keer de ABS-sensor (die net als links zo vast zat, dat ie niet te verwijderen was; links heb ik uitgeboord) heel gehouden doorbij het verwijderen niet met de aandrukplaat aan de buitenring te trekken maar zonder die plaat aan de binnenring... dat ging prima.
De as (die links door roest erg vast zat) kwam er rechts zonder enige moeite uit. Bij plaatsen van het nieuwe lager moest ik wel een keer opnieuw beginnen, omdat het lager er scheef in dreigde te gaan.
Dit keer de ABS-sensor (die net als links zo vast zat, dat ie niet te verwijderen was; links heb ik uitgeboord) heel gehouden doorbij het verwijderen niet met de aandrukplaat aan de buitenring te trekken maar zonder die plaat aan de binnenring... dat ging prima.

De as (die links door roest erg vast zat) kwam er rechts zonder enige moeite uit. Bij plaatsen van het nieuwe lager moest ik wel een keer opnieuw beginnen, omdat het lager er scheef in dreigde te gaan.