NOx eisen na 160.000Km?

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 22:18 1 x

AudiFanSedert1971 schreef:
09 nov 2018, 19:40
Kijk onze A2 is wel benzine is oud maar ver voorruit voor die tijd zeg maar,en onze Egr was echt bijzonder schoon..na 325.000 km ters.. nog gecheckt bij lukas.. Alleen de gasklep was vervuild ja dat mag ook wel bij deze kmstand...
Motorisch is de A2 niet zo bijzonder, de benzinemotor werd vanaf 1998
al in de Golf bij het instapmodel toegepast. De motor was wel op zuinigheid afgesteld, vooral door de toegepaste zuigerveren in combinatie met lichte/korte zuigers en motorolie met lage viscositeit voor zo min mogelijk wrijving. Wat vervolgens kantelende zuigers/olieverbruik kon opleveren ....
De techniek van uitlaatgasrecirculatie werkt vooral goed als de motor regelmatig goed belast wordt en goed warm kan worden. Lange afstanden rijden is wat dat betreft ideaal.
Ook een sprintje trekken bij het invoegen op de snelweg en daarbij de hogere toerentallen benutten
is goed voor de motor. Wat dat betreft is het niet zo vreemd dat bij @AudiFanSedert1971 zijn A2 de EGR-klep nauwelijks is vervuild.

Helaas worden vele auto's niet op deze wijze gebruikt (veel korte ritjes), en wordt ook het beschikbare motorvermogen (wat eigenlijk veel te veel is voor het normale spits/file rijden) nauwelijks echt benut.
Gevolg is dat de motor langzaam maar zeker vervuilt, en daarmee op termijn (mede) de emissiewaarden niet meer kan halen. Je ziet dat niet alleen bij de NOx, maar ook bij de CO-test moet de auto soms een "handje" worden geholpen door een motorreiniging en/of een keer goed warmrijden/schoonbranden op de snelweg.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 22:50 0 x

Ja dat is mij bekend ,maar wellicht de naderen forum leden niet mooi door jou omschreven...

De vorige eigenaren hebben namelijk de eerste 160.000 gereden tot juni 2013 dus er 11 jaren over gedaan ik minder dan 6..

De egr heeft 1 x een hikje gehad foutmelding na 5 maanden bezit ,gereset en waarschijnlijk door onze rijstijl schoon gebrand combi brandstof ..en niet meer voorgekomen,de dealer toen zei ik mazzel had ..

De egr zorgt ervoor dat de onverbrande gassen nogmaals in volgende verbranding proces komt en dit is juist het probleem bij de lager km standen wagens of boodschappen wagens elk merk wagen veel vaker gebeurde.

Het probleem is ook men denkt als het koelwater temperatuur circa 90 graden wijst ook de olie op temperatuur is en de olie dus zeker tiental minuten later pas op goed temperatuur is,zo ook de zuiger , drijfstanng lagers,de hydrolische klepjes ,de kleppen veel te lijden hebben , zo ook versnellingsbakolie nog veel langer gaat duren voordat die opwarmd.

En de kleiner carter inhoud bij de benzine versie 1.4 zorgt ook voor snellere opwarming en de pech dat in de eerste jaren van de introductie van de A2 men kampte met de stabiliteit levensduur longlife olie niet zo slimme keuze was voor merendeel van de bezitters met deze longlife olie van de A2 mee rondreden..

dus om de 2 jaar of langer slechts de olie eruit ging bij een 30.000 km beurt

Deze wagens zelden goed worden schoon branden zeg maar en al te vaak ook te snel in een te hogere versnelling gebruikt dus te zwaar belast.

eenmaal een vuile Egr, verkoolde bougies ,kleppen of andere rommel in carter ontluchting slangen etc. is al funest voor de volgende korte ritten...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 nov 2018, 09:05 0 x

De EV, schone auto maar als je voor garantie gratis nieuwe accu pack kreeg?
Dan is dat meer productie en vervuiling en die hoor je niet.
Ook is de opgave van enkele merken 8 jaren wat goed klinkt, maar nog niet uitontwikkeld.

Onze A2 heeft een in 1998 ontwikkeld blok dat voorheen 10W40 gebruikte en met aanpassen met de toenmalige 5W30 moest overleven.
Ik ging al snel naar 5W40 en vele doen er 10W40 weer in, als je geen olie verdamp hoef je het niet te verbranden en houd je de motor ook schoner!

De EGR, leuk voor enkele maar ik maak nu ook de kortere stukken en stekkertje los, nu heb ik de EGR waarde in ECU aangepast en kijk of een weer aangesloten ook de dagelijkse storing van Arm mengsel bij afremmen niet meer geeft... ja, een arm mengsel melding bij gas dicht bij plotseling afremmen op motor noemt mijn groene een storing? Wie is hier nu gestoord... gewoon ECU aanpassen.

Als je geen vervuilde uitlaat gassen laat circuleren of veel minder zou de motor schoner blijven, dat je soms onverbrande gassen laat ontsnappen, maar een vuile motor is nog erger dus met EGR verplaats je het probleem van nu schoon naar later extra vuil krijg ik de indruk.


Nu weer even vervuilen van Delft naar Den Haag...!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2018, 10:33 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
09 nov 2018, 22:15
rolf schreef:
09 nov 2018, 13:11
Je ziet dat EV's een hoop problemen ivm luchtkwaliteit oplossen. :mrgreen:

Dus in een aantal jaren zal het probleem zich vanzelf oplossen.
Nou voorlopig is het niet zover dat gaat jaren duren nederland Schoon is en het is nog de vraag in hoeverre je het schoon kunt noemen (de accupacks niet te vergeten hebben ook niet een heel autoleven lang uithouden zo ook de electro motoren ) .

Voor elke EV die aan de laadpaal hangt ergens anders een schoorsteen die rookt... zoveel windmolens of capaciteiten energie uit zonnepanelen hebben wij in nederland nog niet..


Want als er 500 EV 's bij kantoor parken 3 fase snellader's willen hebben zo'n een klein gebied dan kunnen de energie netbeheerders wel alvast de wijk groepen gaan upgraden bij die kantoor parken ....

Laat staan als al die mensen naar huis gaan en vervolgens thuis ook vast een paal hebben staan...zo ook in de woonwijken de wijktrafo verdeel blokjes behoorlijk ge upgrade moeten worden.

In onze wijk al inmiddels 2 van zulke verdeel blokjes in vlammen op gegaan zeg maar in Almere buiten,die pas sinds 1995 er stonden... .

En de laatste jaren steeds meer leasebakken in de omgeving aan de laadpaal hangen ... ja zolang de subsidie kraan open blijft staan...
Als je nu eens wat realistischere denkbeelden aanneemt zijn die scenario's die jij beschrijft schromelijk overdreven.
Op een kantoorparkeerplaats van 500 plaatsen hebben EV's helemaal geen 3 fase lader nodig, aan een 16A aansluiting heb je dan meer dan genoeg.
Die auto's staan daar gemiddeld 8 tot 10 uur per dag stil, dus waarom zou je in vredesnaam moeten snel laden?
Tevens zijn al die EV accu's niet helemaal leeg dus wordt de maximale laadstroom niet of nauwelijks gehaald.

En die trafo's die bij jou in de omgeving in rook opgingen komen niet door die paar " leasebakken" die aan een paaltje hingen.
Als heel NL een EV zou rijden is er tussen de 10 en 15% meer elektriciteit nodig om dat te faciliteren.
Je hebt dan geen pernis meer nodig........
Je staat er misschien niet bij stil, maar in principe gebruikt een ICE ook enorme hoeveelheden stroom:

https://youtu.be/BQpX-9OyEr4

Maar het net zal inderdaad aangepast moeten worden en omgebouwd naar een smartgrid.
Dan is het mogelijk dat aangekoppelde EV's enkele kW's kunnen terug leveren aan het net en daardoor piekbelasting kunnen opvangen.
Dat gaat prima met een paar miljoen EV's aan de paal hangen.......
De laatste generatie Leaf is daar al op voorbereid en zou dat al kunnen als het net er mee uitgerust is.

De kijk op volledig elektrische auto's hebben hier een hele negatieve lading, maar in de echte wereld zijn ze al een stuk verder dan jullie denken.
Accu's die "versleten" zijn worden niet weggegooid maar in stationaire energie opslag gebruikt.
De Johan Cruiff Arena heeft dat bijvoorbeeld, en Renault gebruikt ze als buffer bij weerstations.
Als die na 25 jaar helemaal uitgewerkt zijn kunnen ze prima gerecycled worden.

Electro motoren slijten niet, hooguit de lagers, maar die houden het langer uit dan een paar auto levens.....en zeker vele malen langer dan welke verbrandingsmotor ook.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2018, 11:51 1 x

update zie:
https://www.audi-a2.nl/viewtopic.php?f=22&t=8130

Forum lezers ...

Ik ben net tegen elektrisch rijden,begrijp mij niet verkeerd.

Ik zag jarenlang als kind al te veel om mij hier gebeuren,en ik heb mijn ogen in niet mijn zak heb zitten of heb er bewust geen oogkleppen ervoor... Ja men onderschatten mij tot ze door hadden ik die personen corrigeerden wat ze niet inzagen het probleem is of kon zijn...die er speciaal gestudeerd hadden haha..en er keken ernaar ... :flushed: ..effin.ik dwaal af wie niet hier...op het forum. :P .

Ook Audi en zijn met hun samenwerking aziatische landen merken goed bezig... ook Mercedes zit vast niet stil..

Zolang zit je wel miljoenen op fossiele brandstoffen wagens hier en elders over de wereld nog rondrijden zijn wij daar nog lang niet van af...

Ik zeg eigenlijk dat ook nederland een sterk economisch land en kennis bezit nog flink moet gaan werken en geld moet steken in het netwerk van openbare stroomvoorzieningen.

Men is er nog niet klaar mee en ik denk al een beetje te laat ,dus achter de feiten aan sloffen ?

Vandaar de discussie ze een greep weer wilden naar een extra kernenergie centrale's..in nederland de oude aan vervanging toe is en niet alleen nederland kampt er mee.

ja wij geen waterkracht centrales hebben helaas..maar wie weet komt deze in de noordzee wie weet..eb en vloed of zo gebruik van maken?

De aankoop elektrische wagens gaat in een hoog tempo namelijk... zo ook de warmtepompen wat al niet..en wat op daken warmtewisselaars worden gemonteerd..

Net als in duistland de diesels massaal worden ontmanteld en sommige vele hier in nederland terecht komen en hier rondrijden..de voor duitsland geweerde diesels hier vrolijk rond kachelen..

Het verplaatsen van het probleem he wij leven wel op de dezelfde aardbol ...dus dan maar verplaatsen naar ver weggiestan heeft geen zin.. Ook de materialen de grondstoffen die nodig zijn beperkt en slimme vermogende gasten hebben massaal al veel eerder vele tonnen opgekocht en opgeslagen..dus de materiaal kosten gaan vast oplopen....

afrika is ook zo'n land waar alles heen gaat ,afgedankte schepen ,auto's ,oude airco's,koelkasten met" foute" gassen.. noem maar op...

Daar is de mens een kei in dit al jarenlang gebeurd,de nl regering laten het blijkbaar toe . Afgedankte amsterdamse GVB stadbusdiesels werden in eind jaren 80 geschonken aan oost bloklanden en net als de energie oude amsterdamse trams .

Zo ook de discussie nu ook wij van het gas moeten...dit ook weer het in een stroomversnelling gaat nav groningen ,ja het kan niet anders.

Men vergeet dat er gerommeld met afgedankte oude techniek,zo ook huisafval of andere chemisch bedrijfsafval uit buitenland (engeland) in nederland zou verwerkt worden ,dus sjoemelen met afval..en het gaat om tonnen chemisch afval he.... Noord Holland Spaarnwoude thv de Ja die berg zie jarenlang meters hoog opgebouwd zien worden de weg richting ijmuiden via spaarnwoude amsterdam.

Dat verdwijnt in gemaakte hoge heuvels met een groen tintje erop ja gras mat met eronder een isoleer deken tegen lekken van deze rommel die eronder zit..ja wanneer die gaat lekken heb je het probleem.

Daar ze niet meer weten wat logisch het is bewust niet bijgehouden het gaat hier om fraude gaat, wat er door elkaar zit,eens gaat dit een reactie geven.
Net of je verschillend chemische stoffen gaat mengen ,je kent het wel als je meerdere stoffen merken schoonmaak toilet middelen met mengt..en je hebt al een giftige gas in je toilet.

Ja vaak schoonmaakbedrijven hiermee kampen de gevaren niet weten of konden begrijpen wat er stond de nederlandse taal niet machtig zijn.

.zolang rij ik nog op een wagen met fossiel brandstof.. anders zaten wij niet op het Audi A2 forum he..... haha tenslotte hebben de meesten hier op het forum buiten de Audi A2 ook meerdere wagens tot hun beschikking waaronder een EV... :thumbmin:

ja ik weet het ik dwaal af....vandaar mijn onderschrift zeg maar :rolleyes:

groeten..
een andere Rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2018, 13:32 0 x

Prima verhaal verder, en je hebt ook gelijk met veel dingen die je daar opnoemt.
Maar ga dan geen dingen lopen roepen die niet waar of realistisch zijn.

Audi en Mercedes komen met een EV, die je nog steeds niet kan krijgen, met specificaties die Tesla 6 jaar geleden al had en die onderhand al weer een stuk verder zijn.
De Duitse auto industrie zet zichzelf voor schut waar ze mee voor de dag komen, nog ver weg van waar een bedrijf als Tesla mee komt.
Na zoveel jaar nog steeds geen EV die als EV ontworpen is, alleen een omgebouwde Golf die nog steeds erg beperkt is qua range.
Alleen nog maar studie modellen, en nog geen schop in de grond om een grote accu fabriek te bouwen om hun beloftes qua aantallen in 2022 - 2024 waar te maken.
Er gebeurt nog maar veel te weinig wat dat betreft.
Nee, er moet nog een hoop achterstand ingelopen worden door de Duitse 3, en in Frankrijk ook, Renault blijft ook hangen met alleen de Zoe.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2018, 14:21 0 x

Zal dit de elektrische T-Ford van de toekomst worden?

https://www.youtube.com/watch?v=jDkIu0FjTmo
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 nov 2018, 22:28 0 x

Beste Rolf & Rolf,

Vandaag hebben vele forum leden in Den Haag kunnen zien dat er eind 1800 en begin 1900 diverse elektrische auto's waren van vele landen. ik ben de tel kwijt geraakt maar ik zag er wel erg veel.

Als ik even mijn E bike pak, die begint met gelijk erg veel te laden om later het rustiger aan te doen als deze voller word.
Als op kantoor er 500 mensen op E Bike van de zaak komen en op zelfde tijd beginnen zul je piek krijgen in deze kleine fietsen... maar wat als ze die inruilen voor Auto?

Beter is een Car poort te maken met dak van panelen, en dan gelijk laden.
De stroom als je weg bent of auto vol is voor 230 Volt netwerk te leveren, maar dat is goedkoper dan eerst leveren en later weer terug halen.

Het probleem is dat mijn huidige woning niet geschikt is voor laden onder Carport dus ik moet nu kiezen, ga ik nu bij Rolf of Rolf wonen, ik hoop dit binnen enkele jaren te realiseren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 nov 2018, 23:05 1 x

Als die auto's dan theoretisch nagenoeg leeg zijn en een zogenaamde piek ontstaat is dat eenvoudig op te lossen met een powerpack, dus zo moeilijk is dat allemaal niet.
https://www.tesla.com/nl_NL/powerpack?redirect=no

TESLA heeft een groot deel van Australië op die manier gestabiliseerd.
https://electrek.co/2018/05/11/tesla-gi ... vice-cost/
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

10 nov 2018, 23:20 0 x

Gezien de prijzen van de Tesla gebruik ik liever de kruipruimte onder de woning om vol te zetten met voordelige Caravan Accu' s die je verder leeg mag trekken dan een auto accu...
Ja, gewoon oude lood accu en die kan ook jaren mee.

Verder zijn er voldoende lood accu fabrieken en goed recycle baar en de Tesla Li-ion kan gezien de vele plannen van diverse grote merken wel eens een probleem worden, meer auto's dan batterijen hiervoor!

Verder kun je wel onbeperkt fabrieken bouwen voor Li-ion accu cellen maar zijn er dan ook voldoende
grondstoffen om te verwerken?
Ik denk dat er straks voldoende auto's en accu fabrieken zijn maar waar haal je zoveel grondstoffen waar vandaan?

Vooral als je naast je Tesla Auto ook een Tesla opslag koopt dus deze vraag verdubbelde.

En om even op het Topic terug te komen; NOx uitstoot die 10x of nog hoger is waar niemand op rekende, daar gaat dit kranten artikel over!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie