NOx eisen na 160.000Km?

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

09 nov 2018, 11:02 1 x

Vandaag 9 november 2018 in Volkskrant een stuk van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven,
Het blijkt dat je ongeacht leeftijd na 160.000 km niet meer aan de uitstoot van Benzine auto hoeft te voldoen en 10x meer mag uitstoten en dat ze bij APK geen meetapparatuur hiervoor hebben.

Ze sloten af met sensor vervangen maar ik zit met alle in mijn bezit ruim boven de 160.000Km en mag dus de EGR gewoon uitzetten?
Na de Sjoemel Diesels nu dit weer? Hieronder een iets misvormd artikel....


Bard van de Weijer
Amsterdam Maud Efting
Amsterdam
Benzineauto’s met een hoge kilo-
meterstand stoten soms extreem
veel schadelijke stikstofoxiden
(NOx) uit, een probleem dat tot nu
toe vooral wordt geassocieerd
met diesels. Een op de zes benzi-
neauto’s die recentelijk door TNO
zijn getest, overschrijdt de limiet-
waarden met ruim een factor 10.
Tijdens de testmetingen door TNO wer-
den bij twee van de twaalf auto’s waar-
den van 1.059 en 1.234 milligram NOx
per kilometer gemeten. Dat is vergelijk-
baar met de uitstoot van de vuilste die-
selauto’s en ruim 13 en 15 keer boven de
limietwaarde die gold toen deze wa-
gens nieuw waren. Het gaat niet alleen
om oude auto’s; ook voertuigen met
een hoge kilometerstand die nog maar
5 jaar oud zijn, kunnen zeer vervuilend
zijn. TNO verwacht dat de luchtkwaliteit
hierdoor tot 2030 kan verslechteren.
Het probleem lijkt vooral te spelen
bij auto’s met een kilometerstand bo-
ven de 160 duizend, de grens waarbo-
ven geen wettelijke eisen meer bestaan
voor de werking van schoonmaaktech-
nologie, aldus TNO. Daarvan rijden er
volgens de RDW 1,9 miljoen rond in
Nederland. Het gaat dus om potentieel
honderdduizenden zwaar vervuilende
voertuigen. ‘Doordat diesels steeds
schoner worden, worden benzi-
neauto’s na 2020 mogelijk de belang-
rijkste bron van stikstofoxiden in het
verkeer’, zegt Norbert Ligterink, een
van de opstellers van het rapport.
Doordat de steekproef klein is, is nog
niet zeker hoe vaak het probleem voor-
komt. ‘Het kan in de praktijk blijken
niet te bestaan of zelfs twee keer zo
groot zijn’, schrijven de onderzoekers.
Om met zekerheid uitspraken te doen,
moet het onderzoek worden uitge-
breid naar zestig auto’s. Een woord-
voerder van staatssecretaris Stientje
van Veldhoven laat donderdag weten
dat zo’n aanvullend onderzoek er
komt. Ook overweegt het ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat maat-
regelen. Welke moet blijken uit nader
onderzoek, aldus de woordvoerder.
Anders dan bij het dieselschandaal
Een extreem hoge NOx-uitstoot lijkt vooral voor te komen bij auto’s
met een kilometerstand boven de 160 duizend.
lijkt er geen sprake van bewuste mani-
pulatie, maar wordt de hoge NOx-uit-
stoot mogelijk veroorzaakt door een
defecte sensor. Deze sensor stuurt de
computer aan die het verbrandings-
mengsel in de motor regelt. Als hij ‘op
Het is kennelijk
niet belangrijk
hoeveel schadelijke
stoffen een auto na
toelating uitstoot
Suzanne Kröger
Kamerlid GroenLinks
drift raakt’, zoals de onderzoekers
schrijven, krijgt de computer ver-
keerde informatie, waardoor een hoge
verbrandingstemperatuur ontstaat en
concentraties stikstofoxiden omhoog
schieten. Deze komen ongefilterd uit
de uitlaat in de lucht terecht .
Er wordt bij de periodieke keuring
APK niet getest of de bewuste sensor
goed werkt, waardoor de vervuiling
niet wordt opgemerkt. ‘We hebben de
auto’s met een hoge uitstoot voor con-
trole naar de garage gebracht, en daar
werd de hoge NOx-uitstoot niet ont-
dekt’, zegt Ligterink. De APK-meetappa-
ratuur noch het uitlezen van de boord-
computer gaf aanwijzingen voor een
defecte sensor. Het probleem is hier-
door onzichtbaar gebleven.
Kamerlid Suzanne Kröger van
GroenLinks wil strengere regels voor
oudere auto’s. ‘Het is vreemd dat het
kennelijk niet belangrijk is hoeveel
schadelijke stoffen een auto uitstoot
nadat hij is toegelaten.’
Ligterink van TNO denkt dat een ex-
tra controle via de APK misschien niet
de effectiefste weg is om het probleem
op te lossen. ‘Dan moeten garages kost-
bare apparatuur aanschaffen en bo-
vendien vergt een verandering van de
wetgeving rond de APK veel tijd.’ Beter
is het volgens hem de eisen aan de wer-
king van emissiereductiesystemen
strenger te maken. Nu moeten fabri-
kanten garanderen dat de technologie
tot 160 duizend kilometer werkt.
Daarna is er geen enkel toezicht meer.
Ook Anne Knol van Milieudefensie
wil een aanpassing van de regels.
‘Waarom zou er een maximumaantal
kilometers moeten zijn voor de wer-
king van schoonmaaksystemen?’
Onderzoeker Ligterink oppert ver-
plichte vervanging van de sensor bij
elke 160 duizend kilometer als de fabri-
kant daarboven geen garantie geeft.
‘Net zoals je soms nieuwe bougies in de
motor draait.’
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 11:46 1 x

Bizar verhaal, past wel in overheidshandelen m.b.t. milieuvervuiling :mrgreen:

Ik vermoed dat met "een sensor" de O2-sensor voor en/of na de katalysator wordt bedoeld. Je kunt wel voorschrijven dat die bij 160.000 km moet worden vervangen, maar hoe ga je dat controleren? Mag ik een tweedehandsje met 100.000 km ervaring plaatsen? Meldt de sensor zich bij de ECU met zijn id en houdt de ECU bij hoelang sensor 43230184993 al onder de auto zit?
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 11:52 0 x

Verplicht je toch een NOX meting bij de APK?
Bij elke auto, ongeacht benzine of diesel.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 12:01 0 x

Terug naar vroeger (pre-EOBD)... een NOx-meting vergt (kennelijk) dure apparatuur en die wordt getuige het artikel sowieso niet (goed) gebruikt.

Als elk keuringsstation nieuwe apparatuur moet aanschaffen (alleen voor auto's met km-stand > 160.000) en daarmee moet leren omgaan en extra tijd moet besteden aan het meten tijdens de keuring, krijgen we een speciaal (hoog) tarief voor de APK van auto's met meer dan 160.000 km op de teller...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

09 nov 2018, 12:12 0 x

Beste Peter,

Het kan nog erger, als iemand zoals onze (naam forumlid verwijderd, irrelevant) gaat frauderen :mrgreen: met KM stand omdat je boven 160.000 km gaat omdat herstel soms duur is.

Ik zal daarom mijn teller dus ook zeker niet onder de 160.000 Km terug draaien omdat ik dan de EGR stekker weer moet aansluiten en het probleem oplossen....
Maar ik zal mede forum leden die de teller stand verhogen wegens de hoge kosten en niet
ervaren garage's die moeite hebben om deze weer schoon en netjes te krijgen.....

Wel maak ik me zorgen over Jos_br en Lucas die als het voor de APK verplicht zou worden na de ooit ingevoerde 3 gas test en roetuitstoot voor diesels nogmaals vele duizenden euro's zouden moeten investeren voor COx metingen....

Maar mijn bootje, een oude diesel mag in Amsterdam gewoon nog het Centrum in en de milieu zone passeren! ondanks bouwjaar van deze.... want die controleren ze niet!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

09 nov 2018, 12:14 0 x

Hoe gaat @rolf zijn stekker auto testen op COx uitstoot, die door mijn zelf gebouwde heeft geen uitlaat dus moet ik mijn eigen uitlaat meten na eten Uien of Bonen?

:mrgreen:

Alleen in Haarlem weet ik een zeer goede Audi Dealer die vele oudere A2's binnen kreeg, de andere vestiging heeft vrijwel uitsluitend nieuwere dus Dealers zullen dit niet snel doen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 13:11 1 x

Je ziet dat EV's een hoop problemen ivm luchtkwaliteit oplossen. :mrgreen:

Dus in een aantal jaren zal het probleem zich vanzelf oplossen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 14:07 2 x

Volgens het artikel gaat het nu nog om een kleine steekproef van 12 auto's.
Verder onderzoek is nodig om te bepalen of het echt een probleem is/gaat worden.

Op zich is het niet zo vreemd dat een motor die al wat km's achter de rug heeft meer
gaat uitstoten.
Al was het maar door de milieumaatregelen (EGR-klep e.d.) die ervoor
zorgen dat de motor langzaam maar zeker inwendig vervuilt en de sensoren/injectoren
e.d. die stukgaan door dezelfde vervuiling.

Kapotte sensoren lijken mij eenvoudig via een foutmelding naar het motormanagement
te constateren. Kwestie van uitlezen tijdens de keuring.
Moet er alleen niet de EGR-klep uit het systeem geschreven zijn ... ;)
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 19:40 1 x

https://www.boerderij.nl/Mechanisatie/A ... k-289551E/

Wat ik mis wat bedoelen ze met oude wagen ?

Een oude wagen van 20 jaren geleden ,en deze de km ters in al die jaren dus met korte ritjes zijn gereden?

Of een recente wagen waarmee de eigenaar bij koude motor trapt op het pedaal, korte ritjes doet etc? en af toe een beurtje overslaat ?

Zijn de wagens gechipt door eigenaren en bij Apk even op standaard waarden gezet ?

Kijk onze A2 is wel benzine is oud maar ver voorruit voor die tijd zeg maar,en onze Egr was echt bijzonder schoon..na 325.000 km ters.. nog gecheckt bij lukas.. Alleen de gasklep was vervuild ja dat mag ook wel bij deze kmstand...

De staat van de wagens is niet bekeken of er achterstallig onderhoud bij die wagens de oorzaak kon zijn met de behaalde waarden.

Was de olie op tijd ververst etc ?

Het verslag is niet volledig zeg maar...

Ben wel benieuwd of ze meer onderzoek doen...gewoon afwachten...ik ben ook wel benieuwd de nox waarden van onze wagen..
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 nov 2018, 22:15 0 x

rolf schreef:
09 nov 2018, 13:11
Je ziet dat EV's een hoop problemen ivm luchtkwaliteit oplossen. :mrgreen:

Dus in een aantal jaren zal het probleem zich vanzelf oplossen.
Nou voorlopig is het niet zover dat gaat jaren duren nederland Schoon is en het is nog de vraag in hoeverre je het schoon kunt noemen (de accupacks niet te vergeten hebben ook niet een heel autoleven lang uithouden zo ook de electro motoren ) .

Voor elke EV die aan de laadpaal hangt ergens anders een schoorsteen die rookt... zoveel windmolens of capaciteiten energie uit zonnepanelen hebben wij in nederland nog niet..


Want als er 500 EV 's bij kantoor parken 3 fase snellader's willen hebben zo'n een klein gebied dan kunnen de energie netbeheerders wel alvast de wijk groepen gaan upgraden bij die kantoor parken ....

Laat staan als al die mensen naar huis gaan en vervolgens thuis ook vast een paal hebben staan...zo ook in de woonwijken de wijktrafo verdeel blokjes behoorlijk ge upgrade moeten worden.

In onze wijk al inmiddels 2 van zulke verdeel blokjes in vlammen op gegaan zeg maar in Almere buiten,die pas sinds 1995 er stonden... .

En de laatste jaren steeds meer leasebakken in de omgeving aan de laadpaal hangen ... ja zolang de subsidie kraan open blijft staan...
Laatst gewijzigd door AudiFanSedert1971 op 09 nov 2018, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Plaats reactie