Oude diesels vandaag in het AD

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 nov 2019, 22:16 2 x

Fijnstofbelasting dus... Wat een lariekoek. Een benzinemotor levert nog veel fijner (lees: gevaarlijker) stof dan een euro3 dieselmotor. Krijgt de benzinerijder straks een fijnerstofbelasting en een extra CO2-belasting?
De aap komt uit de mouw. Al deze milieuophef gaat dus maar weer om één ding; de schatkist vullen. De overheid ziet de aardgasbaten teruglopen, de belastinginkomsten op elektriciteit (eigen zonnepanelen) en bijv. ook het vertrek van grote bedrijven, zoals Tata steel, gaat gepaard met minder inkomsten en meer uitgaven door meer werkloosheidsuitkeringen. Ze zijn de kas aan het vullen!
Deze week was er nog een bericht uit Brussel; landen als Italië moeten minder geld uitgeven, Nederland(ers) juist meer. Men wil dat we ons spaargeld uitgeven. Aan zonnepanelen, warmtepompen, auto's etc. Het maakt niet uit eigenlijk, als we het maar uitgeven. Dan is het aspect milieu altijd een heel dankbare reden; wie kan er nou tegen milieubeleid zijn? Daar geef je toch graag je spaarcentjes aan uit? Persoonlijk doe ik voorlopig helemaal niks. Geen warmtepomp, geen elektrische auto, geen (extra) zonnepanelen of isolatie.
Laatst gewijzigd door jmkoole op 23 nov 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 nov 2019, 22:40 0 x

Waar is afgelopen 70.000 het profiel van mijn banden gebleven?

Of je nu Diesel, Benzine, LPG of op groene Stroom reed, die is tot stof weg geblazen.
Van 8 naar 2 mm en nu nieuwe nodig.

Ook fijn stof maar ik denk dat ze de oude diesels op deze manier kwijt willen.
Vreemd dat ik voor mijn Kampeerauto nog niets binnen heb, want ik betaal ¼ tarief voor die lompe bus.
Geen €2000,- maar slechts bijna €500,- en wat gaat dat worden.
Ook voor bedrijven die €460,- per jaar betalen?

Ik wacht rustig af tot het bekend word, is het per auto of ook per KG een toeslag.
Ooit was de 1.2 Tdi belastingvrij, en nu dit weer!
Hoe onbetrouwbaar is de regering als je vanaf 2008 tot 2014 gratis mocht rijden...?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

23 nov 2019, 23:13 1 x

Roet was al lang een probleem alleen de oplossing met een roetfilter heeft de ongefilterder auto tot een smeerlap gemaakt.
En in mijn ogen terecht
Ook benzine auto's krijgen een roetfilter .
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2019, 09:58 0 x

Als een Retro Fit Roetfilter de oplossing was, hadden we die wel gemonteerd.
Maar na investeren van €1000,- in deze + montage + registratie en elke 80.000 km naar garage voor regenereren of een duurdere die het zelf doet, dan mogen we wel elk Centrum weer in en als dat Euro 5 zou opleveren?

In Duitsland gebeurde dat vaker, maar zolang RDW een bewijs van Importeur en/of Fabriek eiste en die het weigeren omdat ze liever nieuwe verkopen dan ombouw zit daar het probleem.

En de kosten, er zijn voldoende schade voertuigen met passende filters die op Roet Meeting eronder gezet konden worden, kosten minder dan €100,- en alleen de RDW licht dwars.
Die €130,- Diesel boete voor onze A2 diesel zal niets opleveren.
Net als een sloop premie, dan verdwijnen ze niet mee... alleen minder verkoopbaar.

Een lobby om schoner gemaakte voertuigen bij RDW wel er door te krijgen zonder lastige Importeur/fabriek verklaring dus gewoon meten en aanpassen dat pasje.

Het omsmelten van de A2 en een nieuwe A1 maken kost meer energie dan het schoner maken!
En dat terwijl Den Haag op de TV zegt, probeer eerst alles te repareren, niets zomaar weggooien!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 nov 2019, 10:35 1 x

eekhoorntje schreef:
24 nov 2019, 09:58

Die €130,- Diesel boete voor onze A2 diesel zal niets opleveren.

Het omsmelten van de A2 en een nieuwe A1 maken kost meer energie dan het schoner maken!

En dat terwijl Den Haag op de TV zegt, probeer eerst alles te repareren, niets zomaar weggooien!
Inderdaad, voor een tientje per maand extra kosten ga je geen andere auto kopen. Daar doe ik mijn AMF in ieder geval niet voor weg.

Het produceren van een nieuwe auto - zeker een EV - kost zoveel energie, vervuiling en grondstoffen, daarvan kunnen wij nog decennia in onze A2 rijden.

Die derde is leuk! Probeer eerst alles te repareren voor je nieuw koopt. Totaal tegenstrijdig met de economische beginselen van groei. We moeten investeren, consumeren, weggooien en weer nieuw kopen. Daar draaien de fabrieken op en hebben we werk van. Althans, daar is het westerse model op gebaseerd, wat je daar ook van vindt...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

24 nov 2019, 17:57 1 x

Toch hebben we een geweldig tegenstrijdige regering, zeker wanneer je de SIRE campagne ‘Waardeer het, repareer het’ ziet. Auto's, die tenslotte toch groter en duurder zijn gaan we weren/slopen/uitvoeren zodat er nieuw gekocht/gebouwd moet worden?????? Er zijn ook apparaten die meer energie verbruiken, en door die te repareren blijven ze dat evengoed doen.

Overigens ben ik het er zeker mee eens dat je dingen/spullen zolang mogelijk moet blijven gebruiken, maar dan ook ALLE dingen!

Jos.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2019, 21:48 0 x

Als we een oude Glasbak met 600 watt stroomgebruik repareren met nieuwe lampen er nog in uit 1967 krijgen we dus complimentje....
Zelfde voor de oude Plasma, mooi beeld maar stroom misbruik, de kachel kan standje lager!

Zoek eens een nieuwe 4K TV die meer als 100 watt gebruikte, is je huiskamer dan wel groot genoeg!

Het is eigenlijk nog erger... de Auto Union 100 van 1980 mag volgende jaar met de 5D gewoon Amsterdam het centrum in, 40+ en geen belasting betalen en als die over 20 jaren versleten is en als Trabant afgevoerd worden kunnen we de eerste A2 weer van stal halen!

De 100 gebruikte iets meer, geen 1:23 maar 1:16 als je niet plank gas ging!
En Jos_br, wat is de uitstoot van de 5D 100 Avant en een AMF?
Mogen we komen meten of gaat je meter dan stuk/vervuild?
Wel even wachten tot deze jarig is, nu nog erg duur in belasting....

4 september 1980 afgeleverd en dan mag Jos-br de APK voor 2 jaren doen...
op maandag 6 september 2020!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 nov 2019, 14:13 0 x

RDW stuurde mail terug, een DPF of Diesel Partitie Filter zou een Euro 3 misschien en Euro 4 vrijwel zeker naar Euro 5 krijgen, maar ze zoeken het nu uit of herkeuren naar Euro 5 mogelijk is of niet.

De Euro 4 is tot in 2010 geleverd dus als je een andere kocht, eerst naar Euro norm kijken want dat is bepalend of je minder mag betalen.
Enkele uit Duitsland geïmporteerde A2. Tdi hebben al Euro 5 overgenomen.

Dat zijn vermoedelijk met achteraf filter die je bij garage kunt laten regenereren of omruilen.
Dan worden ze tot 1200 graden opgestookt om schoon te branden.

De nieuwere auto's hebben dit ingebouwd, maar bij plotselinge file stopt deze en morgen nog een keer proberen, dan heb je hoger verbruik en kan het soms enkele weken duren voor dit eindelijk klaar is.
Daarom ga ik ook voor de wissel DPF.

Maar ik wacht op antwoord of hier om keuren naar andere norm wel of niet mogelijk is zonder die brief van PON.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

26 nov 2019, 14:38 2 x

Ben bang dat het je niet gaat lukken eekhoorntje. Lees hier het verhaal (Kassa) van een camperbezitter:

Wat doe je als je met je geliefde dieselcamper je eigen stad niet meer in dreigt te komen omdat er een milieuzone aan zit te komen? Dan vergroen je ‘m met een roetfilter en een katalysator zodat je ‘huisje op wielen’ stukken schoner wordt. En dan maar hopen dat je stadsbestuur je – schonere - camper accepteert en je in de toekomst tóch je eigen stad in kunt blijven rijden.
Ombouwen naar Euro4
Hans Leibbrand uit Arnhem liet zijn Volkswagen camperbus uit 2005 ombouwen ‘om het milieu te helpen’. Hij liet zijn camper ombouwen van Euro3 naar Euro4. Door de inbouw van het roetfilter en de katalysator is zijn camper gelijk aan een camper uit 2006, en dan heb je, volgens de Duitse autoriteiten, opeens de Euro4 norm te pakken met je diesel uit 2005. Op basis van het ‘certificaat van inbouw’ dat Leibbrand kreeg van het inbouwstation, kreeg hij een groen vignet voor de milieuzone in Duitsland.
Deze week liet hij zijn camper onderwerpen aan een roetstofmeting bij een erkend APK-keuringsstation. En wat blijkt? Zijn oude camper kan zich vanaf nu meten met de nieuwste dieselauto’s! De uitstoot was vergelijkbaar met die van een kakelverse Euro6 diesel die in 2017 de fabriek uit rolde.
Geen hogere euronorm door bouwjaar.
Helaas ligt het in Nederland niet zó simpel. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gaat namelijk alleen uit van de leeftijd van de auto en dus alleen van de typegoedkeuring die ooit voor dit type is verleend. De Datum Eerste Toelating (DET) is de enige wegingsfactor bij het bepalen van je uitstoot. Dus je kunt je auto vergroenen tot je een ons weegt, maar je krijgt er in ons land geen hogere euronorm mee. Dan rest alleen nog sloop of export van je auto én je verlies pakken. Deze situatie geldt bijvoorbeeld in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht waar de gemeente alleen naar het bouwjaar kijkt en niet meeweegt hoe vervuilend je auto nu daadwerkelijk is.
Maar Hans Leibbrand heeft geluk: hij gaat, met Kassa in het kielzog, naar de Arnhemse wethouder Geert Ritsema toe met de vraag of hij misschien wél rekening wil houden met zijn aanpassingen ten behoeve van de luchtkwaliteit. En deze wethouder heeft goed nieuws: “Ik vind het heel erg positief dat u zelf het initiatief heeft genomen om hem te verschonen, om te bouwen naar Euro4 en dat moet beloond worden wat mij betreft. Dus zolang ik hier wethouder ben zal ik me ervoor hard maken dat u met deze auto gewoon de stad in mag. Het gaat er niet om wanneer die gebouwd is, het gaat erom hoe vervuilend die is en als een oude auto schoon is gemaakt, is ie wat mij betreft welkom in Arnhem.”
Toelatingseisen verschilt per stad
Hans Leibbrand kan dus in zijn woonplaats nog jaren van zijn busje genieten en, ook in de toekomst, gewoon in het centrum van Arnhem in rijden. Maar in andere steden kan hij in de toekomst nog steeds problemen krijgen want hij krijgt géén Euro4 aantekening op zijn kenteken, zo heeft de RDW hem telefonisch al laten weten: “Omdat wij alleen de Euroclassificatie kunnen wijzigen als er een verklaring van de fabrikant bij zit, omdat dat te maken heeft met het complete voertuig en niet alleen met het roetfilter.”
De toelatingseisen zijn in iedere stad verschillend. Amsterdam, Rotterdam en Utrecht kijken alleen naar je bouwjaar, dus dan heeft vergroenen geen zin. Maar er zit beweging in. In Maastricht wil het stadsbestuur in de nabije toekomst óók een milieuzone invoeren, maar dan op basis van het Duitse vignetsysteem wat is gebaseerd op de euronorm zoals die in Europa gemeengoed is. De milieuzones zijn nu nog letterlijk een lappendeken waardoor je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Het ligt dus voor de hand om één uniform systeem van emissie-eisen voor de hele Europese Unie te bedenken. En dat is de euronorm waar fabrikanten zich nu al aan houden. Nederland loopt een beetje achterop, zo lijkt het wel. Het gekke is dat voor vrachtauto’s de emissienorm wél uitsluitend is gericht op de euronorm. Het zou een schone zaak zijn als dat in de toekomst ook voor personenauto’s zou opgaan.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

26 nov 2019, 17:31 0 x

Het probleem is RDW, als hij er een Benzine motor met LPG in had gedaan was deze wel herkeurd.
Net als de Elektrische, dan kan het wel.

Het probleem is dus schoener maken met zelfde brandstof mag hier niet.
Maar overstap naar andere wel.

Kreeg vandaag een brief voor mijn Kampeerauto, van €500,- naar 15% meer dus €575,- en dat is best te doen, alleen mag ik vrijwel geen enkele stad meer in.
Volgend jaar mogen ze kiezen, Euro III of Euro IV toe laten.
Maar ik heb Euro II dus mag rondjes rijden en Amsterdam uitroken maar niet erin!

Met de landelijke regel komt bouwjaar te vervallen.
Dus een Euro 4 BHC omruilen voor een BMW uit 2010 met ook Euro 4 kan dan niet meer...
dat was van 2003 tot 2010 mogelijk, voor Euro 4, de Euro 3 is tot december 2005 verkocht.

Ik wacht af wat RDW gaat antwoorden, vooral nu ze weten dat een oude uit 1980 die 40 jaren oud is elke binnenstad wel in mag, maakt niet uit welke brandstof of hoe smerig.
Begreep alleen dat naast DPF ook NOx moet voldoen dus water injectie of zo?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie