Oude diesels vandaag in het AD

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 nov 2019, 23:14 1 x

jmkoole schreef:
27 nov 2019, 22:57
Hoe brengen we het aantal inwoners van NL terug van 17,4 naar 5,3 miljoen?
Dat zou een hoop problemen oplossen :mrgreen: Wat dat betreft valt er wel wat te zeggen voor de ideeën van Thanos om de helft van de bevolking van het universum te verwijderen ;)

Hoe dan ook stel ik voor dat we discussie even laten voor wat het is. Er onstaat alleen maar ergernis en dat is helemaal nergens goed voor. Zie ook mijn reactie hier: viewtopic.php?p=81897#p81897
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 nov 2019, 23:23 1 x

jmkoole schreef:
27 nov 2019, 22:41
Ben het helemaal met je eens Spits.
Ik geloof er helemaal niks van dat iemand met een Tesla een schonere footprint achter laat dan iemand die in een oudere A2 tdi rijdt. Tel alles maar eens bij elkaar op...
Je vergelijkt hier appels met peren.....

Vergelijk nu eens een A8 4.2 TDI met diezelfde Tesla, is wat eerlijker.....

Ook een EV is vervuilend, geen ontkomen aan, alleen is een EV minder vervuilend dan een vergelijkbare fossiele auto.

Nu is een A2 een heel duurzame auto, ze gaan lang mee door de gebruikte materialen.
Dus is altijd "schoner" dan een nieuw geproduceerde auto als je een goed functionerende A2 daar voor weg zou doen.
Dus gewoon oprijden is het schoonste.......
Heb je de keus om een nieuwe auto uit te zoeken, dan is een EV de schoonste keuze.
https://www.transportenvironment.org/pr ... lectricity
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 nov 2019, 06:01 0 x

Studies studies studies... Wat je ook wil 'bewijzen', er is wel een studie te vinden. CO2 is niet de enige milieufactor...

https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... iendelijk/
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 nov 2019, 07:04 1 x

Dergelijke "journalistieke waarheden" zijn al vaker voorbij gekomen.
Staat vol met aannames die van geen kant kloppen en er worden zaken waarbij de fossiele industrie zijn enorme uitstoot van onder andere CO2 voor het gemak maar even vergeten worden.
Ik heb die al een paar keer aangehaald, maar worden met het grootste gemak onder het vloerkleed geveegd.
TNO heeft daar al eens uitgebreid een onderzoek naar gedaan, well to wheel, en die kwamen toch tot heel andere conclusies......een EV is toch heel wat schoner dan een ICE, zelfs op kolenstroom zo een 40%.
Maar geloof wat je geloven wil, maar laat je geen zand in de ogen strooien.
Ik heb mij de laatste jaren flink verdiept in deze materie, en steeds weer stuit je op zaken dat het milieu altijd op plaats 196 komt, eerst de centen.
En om een firma als VAG en Bosch nog te vertrouwen dat ze plotseling het ei van columbus hebben gevonden en er plotseling diesels zijn uitgevonden waarbij de lucht schoner uit de uitlaat komt dan dat ie erin gaat dan ben je wel heel naief.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 nov 2019, 12:21 0 x

Beste Rolf & de rest.

De EV is leuk als je een nieuwe auto zou willen maar zolang een Lease Leaf elders meer op bracht dan hier zal de gebruikte markt voor ons erg mager blijven.

Ik heb uitgerekend wat een A2 vernietigen en omsmelten koste en een de kosten van de nieuwe A1.
Dat is 2x een erg hoog energie gebruik, vervoer, omsmelten, maken en transport voor onderdelen voor de nieuwe klaar is....
Een huidige A2 kan nog 20 jaren mee zonder te roesten, dus over 40 jaren gerekend koste deze maar €20.000,- ooit : 40 = €500,- per jaar!

Als je minder dan 16.000 km gaat rijden in een AMF is de uitstoot nog steeds lager dan een nieuwe A1 die maar 20 jaren mee kan en dan op is.
Die A1 is zwaarder, gebruikte hierdoor veel brandstof en de 3 cilinder 999 cc met meer PK heeft bepaald geen reputatie wat levensduur betreft, mijn kantel zuigers gaan langer mee!

Ik heb RDW gevraagd en nu wachten zij op antwoord van Ministerie of ze de regels voor herkeuren willen aanpassen.
Nu mag de RDW geen ooit NL auto terug keuren naar andere Euro norm tenzij de fabriek toestemming zou geven en daat laatste is de kans nihil!

De overheid roept vaak 1 Europa e n omdat elders bij onze Vrienden het wel mag wil ik hier ook herkeuring na aanpassen Euro Norm toe gestaan gaat worden.

Volgens RDW is nu ruim 60% van de A2 voorraad diesel, en zijn er nog handelaren zoals in Vorden die ze soms nog zonder kenteken in voorraad hebben.

Met DPF en injectie systeem, geen Ad Bleu is mijn keuze, er is goedkoper alternatief..
dan zou met dit injectie systeem uit Japan de NOx ook 80% lager worden.
De EGR klep hoeft dan niet meer en kan legaal uitgeschakeld worden, geen onderhoud en vervuiling en af en toe een tankje extra vullen.

Ik maak nu een oude AMF met 673.000 Km keuring klaar en hoop dat ik de bestelde Ali Express kabel binnen kreeg voor EGR uitzetten en ECU aanpassen voor de extra injectie systeem.

Euro 5 is al ruim gehaald maar ik wil voor Euro 6 gaan, dus een stap verder.... een oude Audi die net zo schoon is als de Q2 Tdi? Dat zou mooi zijn !

Maar eerst moet Ministerie de regels aanpassen want RDW voerde alleen maar uit wat zichzelf deskundig noemende politici vaak roepen!

Verder is er hier plaatselijk een VW Polo 1.4 Tdi getest, die heeft nu 276.000km afgelegd en de Euro 6 norm werd niet gehaald, net aan Euro 5... en over een jaar komt die op Euro 4 uit en die mag gewoon blijven rijden.... daar willen ze ook iets aan gaan doen.

Er is dus meer ellende en nu inruilen voor jonge Euro 6 Diesel die zwaarder is en daarmee duurder dan de huidige AMF?
Die milieu belasting is nog altijd goedkoper dan een Euro 6 Diesel van 3½ jaar oud kopen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Daan86
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 okt 2019, 23:55
Locatie: Almere
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 nov 2019, 16:04 4 x

Als mijn A2 op is, ga ik lekker deze groene auto kopen. :joy:
https://m.youtube.com/watch?v=0k1tbf8mu ... e=youtu.be
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 feb 2020, 23:00 1 x

Ik krijg met mijn 1,2 tdi in November 2020 een probleem. De gemeente Amsterdam laat vanaf dan geen diesels met euronorm 3 of ouder meer toe binnen de ring. En laat ik daar nou net wonen... 'Gelukkig' krijg ik van de gemeente 500 euro als ik 'm laat slopen. Voor een auto waar ik afgelopen April 4500 euro voor betaalde ! Ik kocht de 1,2 tdi om zo min mogelijk fosiele brandstoffen te verstoken en dit is mijn beloning.
Omdat mijn Audi uit 2005 is (voor een oudere diesel kreeg ik al geen parkeervergunning) was ik nieuwschierig naar de echte uitstoot, en heb bij Audi de specificatie van deze auto opgevraagd.
Als ik op die lijst naar de emissie kijk zie ik:
CO: g/km 0,228
NOx g/km 0,24
T/HC + NOx g/km 0,261
Partikel g/km 0,021
Allemaal binnen de euro4 norm !
Brief naar de RDW dan maar met het verzoek om het kenteken aan te passen naar Euro 4.
Helaas, De RDW baseert zich op de CVO code voor mijn auto: 70/220/EWG*2002/80A/EG. En als je dat googled blijkt die code te horen bij Euro3. Kan iemand mij uitleggen hoe dat inj elkaar steekt ?
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 feb 2020, 00:48 0 x

denk dat het te maken heeft de wagen tijdens de introductie van de a2 1.2 diesel toen nog geen euro norm 4 bestond.
De RDW heeft de waarde overgenomen die het voertuig had toen het voor de eerste keer op de weg kwam (af-fabriek)

geen rekening houdend fijnstof uitstoot bij euro norm 3 maar die wel echter bekend was...en dit staat op cvo?
dus nav de cvo heeft euro norm 3 gekregen .

kun jij die publiceren ?

zie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... w-voertuig


wat wel raar is dat de fabriek nooit meer na introductie euro 4 voor de diesel per 1 jan 2005 norm 4 voor diesel opnieuw euro norm 4 aan te vragen?

Misschien te maken ze toen al wisten later geen A2 's niet meer gingen produceren er geen aandacht aan te besteden?

Wat nu wel voor jouw een probleem gaat opleveren met nav onjuiste rdw gegevens die eigenlijk niet kloppen met de waarden die bij euro norm 4 passen het veld fijnstof ontbreekt.

heb jij verzoek ingediend met cvo waarop de roetfijnstof wel vermeld was ,verzoek deze dan in dat veld dat niet ingevuld is deze alsnog in te voeren...

vraag dan ook meteen de motivatie waarom deze dan niet gewijzigd kan worden indien de motor deze wel aan voldoet aan euro norm 4 dus waarom je niet begrijpt zoals velen de aanvraag niet is gehonoreerd.

stel eventueel je wagen ook eventueel je a2 tdi 1,2 ter beschikking om deze aan de deeltjes teller een meting te laten verrichten....je heel benieuwd bent wat de waarden werkelijk zijn....


wat ik elders las op https://urbanaccessregulations.eu/low-e ... id#Country

"In the Netherlands since July 2013 the full Euro 4 standard is required to access to the environmental zones, and retrofitted vehicles are no longer allowed. More information (in Dutch). "


Zou ik de motivatie willen weten waarom niet dit is toegestaan .mijn vermoeden deze ongeregeld is..? dat bij huidige norm vereist is ...


hier waarden voor euro 1 t/m 6 m tabellen
zie link https://www.wko.at/service/verkehr-betr ... lassen.pdf

euro 4 diesel zie pagina 13 van 49
Bijlagen
euro 4 waarden.pdf
(62.66 KiB) 132 keer gedownload
Erlass_EinstufungEuroAbgasklassen.pdf
(1 MiB) 128 keer gedownload
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

05 feb 2020, 08:41 0 x

Naar Euro 4 omzetten?

Ik weet dat de nieuwe regels voor alle Milieu zone's straks hetzelfde gaan worden.
Er komen Groene of Blauwe, die Euro 4 of Euro 5 als minimale eis hebben.

Ik denk dat vrijwel elke gemeente dan voor Euro 5 gaat, dan is een roetfilter noodzaak.
Dat je bij regenereren juist een overdosis uitstoot kijken ze niet naar, maar na vele schone KM en
dan als motor goed warm is en niet in file staat Schoon Branden!

Helaas is dit toegestaan, elke 80.000 km wisselen en in garage branden was schoner, maar dat doen slechts enkele landen.

Ik ben aan 't uitzoeken wat Export naar Riga in Latvia opleverde,
Daar in Letland kun je wel naar Euro 5 ombouw laten uitvoeren en testen en dan weer terug!
De kosten daar voor ombouw zitten rond €1040,- en hier weer invoeren zou met nummerplaten als deze oud genoeg is alleen Rest BPM opleveren afhankelijk bouwjaar.
Voor een 1e afgifte 2005 komt dat op €1500,- en moet je elke 80.000km dan een garage zoeken die kan schoon branden of zelf wisselen en na retour sturen vuile kreeg je statiegeld terug.

Weet nog niet wat dit schoon branden en 2x porto gaat kosten.
Ook wacht ik op RDW antwoord of ze bij een ooit NL auto op Chassis Nr de oude waarde of de gekeurde elders overnemen!
In verleden zien ze bekend nummer en kreeg je weer Euro 3, een onbekende nemen ze wel gewoon over.
Omdat deze al hier bekend is zit daar het probleem helaas.
Een bezitter in Rotterdam heeft de ombouw gedaan en wacht nu op RDW.
Naast heen en terug dus 2x 1700 km ook nog weekje daar voor ombouw + keuren.

En verhuizen? Ik denk dat vrijwel elk Centrum in de steden deze regels gaan invoeren dus Rondje Amsterdam is niet genoeg, Heel Europa willen ze doen!
Duitsers dumpen nu daarom ook vele Diesels om die Euro 3 & 4 regels.

Pas als deze 40 jaren oud is word deze weer legaal overal toegestaan.... maar om nu 25 jaren in opslag te zetten?
Zodra de 1.2 Tdi in Rotterdam Euro 5 heeft meld ik het, maar nog geen zekerheid.
Die oudere is van november 2000 en BPM vrij, en koste flink minder, is €700 voor betaald en ombouw is dus duurder als aankoop waarde!

Pas als deze Rotterdammer goed gekeurd is kunnen we alle andere Diesels ook doen.
Alleen de AMF is lastiger, BHC en ATL zijn al gedaan, mits ze niet in NL op papier kwamen.
Daarom is mijn Mandel Beige die nog hersteld moet worden straks ook via deze route!
Maar ik heb nog vele andere werkzaamheden, zoals vele een foto willen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
werner
Berichten: 65
Lid geworden op: 19 jun 2015, 11:50
Locatie: Amsterdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2020, 15:16 0 x

Vandaag contact gehad met Garage Postma in Damwoude. Zij bouwen diesel vracht- en bestelwagens om tot dual fuel met een CNG tank. Door toevoeging van gas bij de verbranding van Diesel is de verbranding vollediger en is er veel minder uitstoot van roet en NOx. Zij halen dan makkelijk euro5
Leek me wel een (niet goedkope) optie voor mijn 1,2 tdi. CNG tank erin wegenbelasting voor gas en zuinig en schoon rijden. Er is namelijk groen gas in de handel, niet fosiel maar teruggewonnen bij vergisten van mest en afval.
Helaas. Volgens Postma komen alleen bestel en vrachtwagens in aanmerking. Technisch kan het prima bij mijn Audi, maar fiscaal niet. Waar je bij de combinatie van benzine en CNG gewoon de wegenbelasting voor gas betaalt betaal je bij de diesel CNG combi wegenbelasting voor beiden. Onbegrijpelijk, je maakt je auto schoner en zuiniger, en als dank betaal je dubbel.
Iemand nog een slim idee om mijn 1,2 tdi in ieder geval euro 4 te maken ??
Plaats reactie