Mijn Mis-K00P ?

Offtopic & overig
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

23 nov 2019, 16:07 3 x

Ja, de titel en prijs verklaarde veel.

Een Duitser die in Mei 2004 een mooie 1.6 Fsi koopt met OSS & Leder/Alcantare in de Dolfijn Grijze kleur, nieuwe bij plaatselijke dealer.
Deze is tot 2009 onderhouden en daarna bij dubieuze Universele garage's en zelf....
Na inruil in oktober 2016 voor een A1, waarbij de TUV nog tot april 2018 door loopt...
Deze is ingeruild met 401.??? Km en ze wilde hem met grote beurt verkopen voor €4995,-

Echter, bij die beurt kwamen ze zoveel ellende tegen dat ze de verkoop annuleerde en deze in de hoek gezet hebben, en een schade claim bij de vorige eigenaar ingediend hebben.

Na veel gezeur en stilstaan was ik de hoogste bieder voor Export!
Deze bleek op 2 cilinders nog te lopen, en de nieuwe tandriem zat op duidelijk oude rollen.
Ook was er geprobeerd om 4 schijven te vervangen maar als je een Inbus voor een Torq gaat gebruiken,
dan kost dat veel extra tijd dus monteur stopte daarom ermee....
Ook nog een Penbobine met bekende verkeersdrempel aan bovenzijde....
Ik had er nog 1 dus maar even gewisseld.

Wel was de tank ruim ¾ vol, en vond enkele bonnetjes tussen boekjes van E10.
Na de stethoscoop op smartphone gezet te hebben even naar binnen gekeken, na 3 jaren stilstand zal ik flinke klonten drijven van bedorven benzine!
Omdat ik geen interesse had in slepen maar even 2 liter spiritus gehaald bij de Aldi.
Die erbij, en rijden maar, van eerst 2 cilinder, later 3 en laatste stuk af en toe weer 4!

Thuis gekomen de onderhoud historie even gelezen en vooral die laatste van 2017 was leukste.
Zo was de inlaat, normaal kunststof met bekende klepjes hersteld met Fuck Tape en lijm...
na aftappen benzine, verwijderen brandstof filter en injectie pomp + injectoren voor reinigen en controle, werd dus revisie.... had ik ook 5 boren nodig om de bouten van de remklauwen uit de boren.
Die Torq was vrijwel rond gedraaid.

Omdat de koppeling ook twijfelachtig aanvoelde gelijk maar blok eruit gehaald, afgetapt incl. versnellingsbak en dat was hard nodig.
De accu, ja die van 08 04 was dus originele en daar was na 3 jaren stilstand niet veel meer van over!

Nu thuis met 402.204 Km, hoe krijg je het zo erop?
Toeval dus....

Maar die deurvangers, die knakken achter maar voor meer knallen!
Dus alle 4 mag ik nu doen.
Ook het schuifdak, even 1 clip gedaan, weer netjes dicht en straks de andere ook maar even.
En de trekhaak, ja die kwam niet los, flink rammen en nu eraf...
Geen idee wat deze DHZ nog meer ellende heeft veroorzaakt maar hoe langer je zoekt.....
Van 1e eigenaar met boekjes.....

Het is uiterlijk een perfecte krasvrije auto met na reinigen nette stoelen, een gebruikt stuur na zoveel Km en totaal versleten pedaal rubbers, maar dat zijn de kosten niet.
Echter, onder de kap en zo komt er erg veel werk aan.
De achterveer was gebroken, schokdempers origineel dus gaan ook gelijk weg.

Ik heb hem al sinds eind september maar meer werk dan ik dacht.
Je kunt voor de prijs die ik betaalde niet veel verwachten, maar zo erg.... toch rijdende thuis gekomen en de sleepstang niet nodig gehad.

En dan te bedenken dat iemand na lang sleutelen een AMF weg wil doen.....

Jammer dat een dealer een door hun afgeleverde na 12½ jaar blind inruilen.
Deze was ook 2 jaren terug zeker geen €4995 waard...
Ik betaalde veel minder en woon gelukkig naast een grote sloperij en laten ze nu ook in de Golf vaak deze Fsi blokken hebben, een met maar 132.000 km gevonden!
Dat blok was duurder als mijn Duitse aankoop, maar ik klaag niet.
Bleek net een nieuwe Conti set in te zitten, ook de koppeling gedaan en blijk nu met oude zooi zitten.

Ik heb de oude injectoren en pomp na reviseren al verkocht en dat brengt al meer op dan Auto + blok gekost hebben....
Ja, een sloper is best leuk, maar wel telkens iets ontdekken dat stuk is.
Net handen gewassen en ik zie later wel weer of het volgend jaar af komt..
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

24 nov 2019, 21:35 0 x

Deel 2;

Ik heb een foute motor gekocht op de sloop!
Ja, geen 1.6 Fsi met 4 klep kop maar een 2005/08 geleverde 1.6 met 2 kleppen per cilinder!
Deze 77 Kw / 105 Pk heeft totaal andere achterkant dus geen gevoelig plastic, maar ook geen Super nodig , deze mag gewoon door lagere compressie E10 tanken!

Iets minder PK dan gehoopt maar wel meer koppel tussen de 750 en 1800 toeren!
Deze in de Seat Leon en Skoda Octavia geleverde is degelijk en betrouwbaar.

Verder heb ik het oude 16 kleppen blok van onder geopend en daar zoveel zwarte drab gezien, er lijken nog een krukas in te zitten... rest is bagger!
Na 400.000 km dus goed dat ik deze heb vervangen.

In deze sloper zaten dus Tandriem uit maart 2018 en nieuwe koppeling met drukgroep...
Met de 134.000 km dus beter als de echte goede blok die veel geld zou kosten.
Ik bespaar dus hierdoor nu 20 cent per liter omdat E10 voldoende is en deze er voor geschikt is na enig nazoeken.
De 16 klepper 1.6 Fsi niet en hoewel deze wat lastig te vinden is, hij was niet duur, nauwelijks vraag naar.

Ik heb even online gekeken bij de onderdelen; Riemset en Koppeling zijn goedkoper, net als injectoren en de injectie pomp... en ik moet de reeds gekochte bougies weggeven, moeten echt ander type NGK in!
Wel voordeliger en ik ga nu het juiste type onderdelen noteren....

Maar is deze Foute hoort er eigenlijk niet in motor nu een Misk00p of juist een perfecte oplossing? :sleepy:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 nov 2019, 12:01 0 x

Heb voor de nu geen Fsi meer 1.6 een LPG set klaar liggen!

Deze 72 liter tank betekende wel de 42 benzine weghalen!
Daar komt een 7 liter tank voor terug bij het gereedschap vak.

Ook de uitlaat moet dan anders en dat word een motorfiets demper met andere pijp.
Dan kan ik gas vullen via Benzine klep en de Benzine tanken dan via slang en trechter.. 2x per jaar E 10 erin voor de start... deze 1.6 , 8 klepper met 77kw/105Pk is dus totaal andere kop en gaat prima op LPG & E10 is gebleken uit de opgave. geen 98 meer nodig... voor Euro 95 gemaakt en in Duitsland mag deze gewoon door geen 1:12 maar 1:10,5 compressie zelfs Normale benzine 92 hebben!

Ik twijfel nog of ik de 7 Liters benzine inbouw want de elektrische verwarming en 100% gas is ook mogelijk. Die kan ik in Russia kopen en ook bij -40C. blijken die nog te starten, maar trekken wel de accu leeg als je korte stukjes ga rijden.. moet deze aan de stekker alsof het een EV is!

Met 100% LPG dus geen reserve meer, maar wel Gas stand aflezen op Benzine meter!
Wel overweeg ik de 72 liter tank die op 80% vulling maar 57,6 liters netto is bij 1:13 maar 443 Km... en als ik er stiekem 95% van maakte is het 68,4 of 889 km in theorie.
Dan kan ik als Diesel gewoon 800 Km rijden tot lampje gaat piepen!

De MRB is dan geen €1090 per jaar voor AFM/BHC/ATL maar slechts € 500,-
De 1.6 Fsi is 1000 Kg en op benzine €380,- per jaar 95 kwartaal, LPG3 is 4x125, €500,- dus leuke besparing...
€1090,- - €500,- dus €590,- besparen.
1:13 voor 63,9 cent L is per 1000 km maar €49,16 Op LPG3
1:23 voor 142,9 gister gezien voor diesel €62,13 voor Diesel rijders.
€ 12, 97 per 1000 km en bij maar 20.000 km al €259,4 per jaar.

Deze €259,4 brandstof voordeel en €590,- MRB voordeel = €849,40 per jaar dus de €1700,- voor een nieuwe LPG installatie is na 2 jaren net niet afbetaald! Kom daarbij gewoon €0,80 tekort! :cry



Achteraf had ik beter een AUA of BBY kunnen pakken, die is maar €330,- voor LPG3 maar ja,
wel tragere! :cry
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 nov 2019, 13:12 1 x

Volgens mij is het absoluut geen miskoop Knabbel & Babbel, want het houd je mooi bezig. Zowel in de werkplaats als achter het toetsenbord :joy:
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 nov 2019, 14:41 0 x

Beste @jmkoole,

Heb net een sloper gered, deze AMF was dus ook hoge tarief, loopt nog redelijk en ik heb net
Roetfilter gehaald en ga zo testen. Als ik onder de norm bleef wil ik RDW vragen voor herkeuring.
Er staat niets op Kenteken pasje van vorige eigenaar, voertuig nog geschorst.
je dat
Maar als na herkeuring ik er Euro 5 uithaalde zou dat €130,- per jaar opleveren.
Ik wacht op RDW of ze dit doen met de brief elders erbij.
Dat word dan als het zou lukken een Roetfilter Meeting + meten bij een garage waar je ook wel eens kwam?

De roetfilters op de sloop zijn maar €50,- tot nu toe, tenzij er een enorme vraag nu komt....
Het hoeft geen VAG filter te zijn maar vooral die onder de 100.000 km pluk ik zelf wel.
Met Filter zagen, uitlaat zagen en inzagen en met klemmen vast zetten zouden we voor €100,- vermoedelijk klaar zijn.
Ik weet alleen niet hoeveel een meting gaat kosten maar als we totaal onder de €150,- blijven is het snel terug verdiend, we moeten nog 20 jaren voor de eerste MRB vrij worden.... dus 20x €130,- = €2600,- of hou je dat zelf niet meer vol?

Ik doe mijn best en dat sloop deel is geen punt, maar montage mogen de Leden zelf doen.
Ik zal als het lukt de Forum Leden weigeren, en zo word onze Club sterker!

En als ik op de Jupiter in Heereveen kom, hoe ver is dat om gelijk Koffie te halen?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 nov 2019, 15:32 1 x

Top idee🐿!
Als je wat aandacht besteed aan de uitvoering krijg je vast een aantal tevreden clubleden!
Alleen hoe ga je het regeneren(=schoonbranden) oplossen?
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 661
Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
Locatie: Sdwest-Frysln
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 nov 2019, 16:23 1 x

Mooi idee eekhoorntje, maar ik ben bang dat doe club bureaucraten absoluut niet mee zal willen werken...
Van een Euro3 een Euro5 maken, daar komt wel wat bij kijken. Inderdaad dat regenereren, dat is nog niet zo simpel. Het werkt met druksensoren, brandstof injecteren, niet alleen maar een filter monteren.
Koffie komen drinken in Snits mag altijd! Stuur even een pb-je voor tijd/adres.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 nov 2019, 17:06 0 x

Zodra een roet filter dicht zit na 80.000 tot 120.000 km is het even wisselen en een goede garage
heeft meestal wel apparaten voor regenereren..

Het inbouwen van nieuwere types onderzoek ik ook maar hoe regel je dat in de ECU?
In theorie kan het wel maar met 2 klemmen en elke 80.000 km ruilen en je kunt weer een paar jaren vooruit.

Duitse Freunde doen het ook zo, een wissel filter en dat is maar 10 minuten werk, dat wisselen.
Moet nog even vragen wat het regenereren kosten daar.

De voertuigen na 2008 hadden dit er wel in zitten maar moet eerst maar eens dit erdoor krijgen.
Dat schema komt wel als de 1.6 LPG klaar is. want dat is schonere brandstof en omdat ik geen €1700,- voor nieuwe wil betalen word dat retour Riga en eerst in Letland een LV kenteken halen.
Retour is €250,- aan gas nodig... + €100,- voor een Ex Volvo installatie die ik ga inbouwen!

Daarna nog even hier van Duits via Lets naar NL kenteken voor €104,-
Laat daar in Riga ook de APK doen, blijft daar 3 jaren geldig voor maar €16,50
Dan neemt RDW wel alles over!

Maar de roet filters worden hier wel gedaan... als het lukt, gewoon proberen en we zien wel zei de blinde!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie