Stuurbekrachtiging verwijderen APK waardig?

Offtopic & overig
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 jan 2020, 11:09 4 x

DED@2 schreef:
06 jan 2020, 10:11
@eekhoorntje ,
Ik heb geen idee meer waar je het over hebt. Ik denk dat meer dan de gemiddelde a2 bezitter wel 2x achter zijn oren krabt voordat hij de oplossingen kiest die jij maakt. Los van (on)kunde is het voor de apk niet meer of minder volgen van regelgeving. Dus of het de beste oplossing is kan men zich afvragen.
Persoonlijk heb ik vaak mijn bedenkingen bij jouw hersenspinsels, als ik ze al kan volgen.
Aan de andere kant heb je weer een a2 gered van de vergetelheid en dat is ook zeker wat waard! 👍
Mee eensch, ook dat er weer een A2 gered is........ Maar als ik de begin post lees, is de keuze voor deze creatieve (nood)oplossing een financiële afweging.
Hoe veilig zal deze A2 over een paar dagen/weken/maanden nog zijn? De APK kijkt naar minimale veiligheids eisen, waarop het voertuig op dat moment aan moet voldoen.

Autorijden is niet goedkoop, maar ik denk dat het verstandig is om te zorgen dat je auto het hele jaar in ieder geval aan de minimale eisen voldoet...... is het niet voor jezelf om veilig onderweg te zijn, dan wel voor je medeweggebruikers

Misschien wil de eigenaar van het voertuig er ook nog wat over zeggen? Gezien het om een mede forumlid gaat, zoals door meneer Eekhoorn gezegd.....
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 jan 2020, 11:30 2 x

Ja, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten: een A2 gered maar minder prettig bruikbaar (en onverkoopbaar) gemaakt via een in mijn ogen wat vergezochte en complexe omweg. Maar als mantijd niets kost en het ANY-stuurhuis ligt stof te verzamelen, is de gekozen weg enigszins begrijpelijk als tijdelijke oplossing...

Ik denk dat Dirck dit een leuk en leerzaam experiment vond (en dat was het ook), maar praktisch???

Ik heb hier nog een stuurhuis en bekrachtigingspomp liggen die de eigenaar van de A2 (dan wel een betrokken knaagdier) voor een bescheiden bedrag had kunnen (en nog kan) overnemen. Daarmee was een werkende stuurbekrachtiging behouden met (waarschijnlijk) minder werk.

En overigens denk ik dat een EV op de vooras wat lichter is dan een A2 met ICE en de stuurbekrachtiging dus minder hard nodig heeft (maar ik ben blij dat ie erin zit en goed werkt :innocent: ).
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

06 jan 2020, 12:10 1 x

Nou, daar komt ie, in 3.....2.....1......
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

06 jan 2020, 12:20 1 x

Beste allen; 3,2,1???? nee een trage Raket!


Naast het stuurhuis waren ook leidingen aan 't zweten en de pomp vertrouwde ik ook niet meer.

Leuk als je een stuurhuis kunt halen, maar leidingen en pomp is lastiger als je geen voorraad hebt.
Ik wilde herstellen maar zal de sporen van Waterpomptang en zo...

En als je dit hebt liggen, een zeldzame 1.2 Tdi waar er minder dan 7000 van gemaakt zijn....
Dus niet voor iedereen en omdat op Zaterdag de werkplaatsen dicht zijn of ze geen voorraad hebben.

Ik twijfelde tussen zoals jos_br riep, aftappen en droog maken maar als je zoveel sporen van reparatie pogingen ziet op dit oude ijzer, kies ik voor zekerheid van kale iets andere.

Als de Seat Dealer zegt voorlopig werkplaats vol zit en hoopt dat nieuwe delen nog leverbaar zijn.
Samen met tot Dinsdag gekeurde dus een te late APK.
Ik heb een mede Forum lid geholpen en een tandriem uit 2008 is ook een zeer groot risico.
Voor minder als Dealer offerte voor alleen stuur deel, tevens een SKF setje compleet gedaan, en vooral de waterpomp en spanrol waren niet meer bepaald betrouwbaar te noemen.

De stuur & fusee kogels, waren nog goed maar uitgedroogd rubber dus volgende jaar 4 nieuwe omdat ze lek zijn?
Dan is 4x€1,38 voor de Brezan rubbers een goede oplossing voor preventief onderhoud.

En als de RDW keurmeester een complimentje geeft voor nette oplossing, en de Seat Monteur het hier ook mee eens is, beter dan droge afgetapte want olie vrij kan deze ook vast gaan lopen na enige jaren!
Naast de bekrachtiging is een droge ook de smering en bescherming kwijt dus liever slopen dan over enkele jaren plotseling vast zittende.

Ik had ook liever de echte oplossing gedaan maar geld en tijd tekort was dit de enige keuze helaas.
Hoe hou je een AUA betaalbaar en betrouwbaar en deze ANY onderdelen kunnen nog vele jaren mee, wat er niet op zit kan ook nooit stuk.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
iKnijff
Berichten: 374
Lid geworden op: 20 aug 2015, 09:50
Locatie: Nieuwkoop
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

06 jan 2020, 15:37 0 x

Peter_Maathuis schreef:
05 jan 2020, 11:20
maar het antwoord hoeft voor mij niet per sé een heel A4'tje te beslaan :mrgreen:
(':
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 jan 2020, 16:25 1 x

Was het schorsen van de A2 geen optie?
Had je de gelegenheid gegeven om een gebruikte en/of gereviseerd bekrachtigd stuurhuis te zoeken,
en ook meteen gelegenheid om te sparen voor de vervanging.

Ik vind dit persoonlijk een "penny wise/pound foolish" oplossing.

Dit soort vervangingen is alleen interessant als je er een circuit- en/of extra zuinige auto van wil maken.
Daar passen de 195mm brede banden dan niet echt bij ...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

06 jan 2020, 17:59 0 x

Deze persoon wilde rijden, niet schorsen en 63 km fietsen naar werk.

Dan is snel herstel voor elke dag nodig de oplossing.
Hij had gewoon eerder de APK moeten laten uitvoeren en meer tijd voor zoeken onderdelen gehad.
Ik heb dit alleen maar uitgevoerd, alleen leidingen leeg en pomp los wat voldoende,
maar ook de tandriem, toevallig gezien en hij heeft er zelf voor gekozen.

Er waren geen leidingen beschikbaar Zaterdag en Maandag middag moest hij werken...
2x rijden wilde hij zeker niet en met herstel van andere dingen erbij is hij tevreden.

Mijn vraag was, mag dit voor RDW en daar heeft Jos, Seat garage en RDW nu positief op geantwoord.
Het is niet mijn auto, gewoon een van de vele nieuwe forum leden van afgelopen jaar geholpen.

Vooral nadat ik de tang afdrukken en ronde bouten zag, dan is herstel niet mogelijk en alles vervangen had toch gemoeten, en bij afdrukken, op 50% past het op A6 formaat. :@@
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 jan 2020, 18:12 1 x

Spits schreef:
06 jan 2020, 11:09
Misschien wil de eigenaar van het voertuig er ook nog wat over zeggen? Gezien het om een mede forumlid gaat, zoals door meneer Eekhoorn gezegd.....
Daar ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar ...
Plaats reactie