Pagina 1 van 1
LIFePO4 accu
Geplaatst: 16 jul 2021, 15:05
door toutdroit
De LifePO4 accu's beginnen langzaam maar zeker betaalbaar te worden (afijn, nog niet helemaal

)
https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... %2522%257D
Heeft een dergelijk type accu voor /nadelen voor een auto (A2)?
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 16 jul 2021, 16:54
door AudiFanSedert1971
Hij moet wel geschikt zijn als startaccu......
Dat zie ik niet staan.
Ook je dynamo moet aangepast worden voor lithiumaccu als accu mogelijk voor startaccu bruikbaar is.
Kijk maar vergelijkbare accu's bij:daar staat niet geschikt voor startaccu.
https://www.accuserviceholland.nl/lfp-v ... fepo4.html
Tip
https://youtu.be/fF9fhlr9S5s
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 16 jul 2021, 19:08
door eekhoorntje
Mijn E bike, keek op deze LIFePo4 van 24 volt... .26,2 volt normaal 29,8 volt laden!
Maar als ik de helft neem, 12 volt zou ik 14,9 volt uit de Dynamo moeten krijgen?
Ik zie geen maximale startstroom die tenminste 600A moest zijn en denk dat deze langzaam leeg zal lopen.
En 9 oktober beloven ze, erg lang wachten.
Na beneden Scrollen en ja hoor, max 200A staat daar!
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 17 jul 2021, 07:05
door Blauwbaard
Kan iemand me uitleggen what's the point? Voor dat geld heb je een dikke Varta, nieuwe dynamo en een druppellader.
...of je kunt de buurman 31x een krat SchultenLauw geven elke keer als hij moet helpen duwen. Daar kom je het winterseizoen ook wel mee door
https://www.aldi.nl/merken/aldi-merken/ ... ticle.html
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 17 jul 2021, 11:20
door Peter_Audi_A2
Dergelijke accu's zijn vooral bedoeld als extra accu voor bijvoorbeeld campers e.d. voor de stroomvoorziening in de camper.
Deze wordt dan gescheiden gehouden van de stroomvoorziening van de motor.
Zo loop je niet het risico (start)accu van de motor leeg te trekken tijdens het staan op de camping.
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 19 jul 2021, 16:29
door Peter_Maathuis
Mijn A2 e-tron rijdt op LiFePo4 (86 cellen à 3,3 Volt in serie). De binnenkort leverbare Sono Motors Sion rijdt op (zonnecellen en) LiFePO4.
Een LiFePO4-accu heeft als voordeel boven Li-ion dat ie niet onblusbaar in de fik gaat (zoals Tesla af en toe demonstreert).
LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 20 jul 2021, 13:09
door toutdroit
Peter_Maathuis schreef: ↑19 jul 2021, 16:29
LiFePO4 heeft als voordeel boven de normale (loodzuur) accu, dat je hem veel verder kunt ontladen. Maar dat heb je in een auto (waar je de accu alleen gebruikt bij het starten) helemaal niet nodig. Je mag LiFePO4 wel belasten (kortstondig) tot 10C, dus een 60 Ah accu kan gerust een paar seconden 600 Ampère leveren. Voor een caravan of camper wordt LiFePO4 wel toegepast omdat dezelfde capaciteit aanzienlijk minder gewichtig is vergeleken met een (semi)traction (loodzuur) accu.
Kan de alternator zo'n accu 'gewoon" laden of is dat wat ingewikkelder?
Kunnen de + en - accu klemmen van de A2 er "gewoon op" en laadt ie dan ook op of wordt dat ingewikkeld?
Re: LIFePO4 accu
Geplaatst: 20 jul 2021, 20:48
door Peter_Maathuis
Als er een BMS in zit, kun je de laadspanning aan de "buitenkant" aanbieden. Het BMS zorgt ervoor dat alle (4) cellen tot hetzelfde niveau worden opgeladen. De (4) cellen zijn nooit exact hetzelfde, dus door herhaald ontladen en laden gaan de cellen uit elkaar lopen qua spanning. Het BMS "synchroniseert" de cellen bij het opladen.