Rein schreef: ↑21 jan 2025, 16:04
Welkom hier en congrats met de aankoop.
Het ‘turbo effect’ herken ik, er is een software update - Proboost - beschikbaar die er (bij mij) voor zorgt dat het vermogen eerder en geleidelijker los komt.
Het brandstofverbruik kan tegenvallen als je veel korte stukjes rijdt, op langere afstanden zou je easy 1:14 en beter moeten kunnen halen.
Wel altijd e5 brandstof tanken, bij voorkeur helemaal zonder ethanol want de FSI gaat niet goed op dat spul dus nooit e10 tanken.
X2 om geen E10 te tanken en ook geen 95 E5.
Deze motor moet 98 octaan hebben. Zelf denk ik dat een hoog verbruik ook mede komt doordat de ecu de ontsteking terug regelt als-ie 95 ‘voelt’ (klopsensor). Ik heb het idee dat na een paar tankbeurten 98 (nadat vorige eigenaren ongetwijfeld “goedkoop” 95 hebben getankt) de ecu het pas vertrouwt en de ontstekingsmomenten pas weer terug op ‘norm’ zet.
Maar dat is mijn persoonlijke gevoel/indruk.
Verder denk ik dat deze direct ingespoten motoren na zoveel km’s echt een inlaatspruitstuk reiniging nodig hebben, waarna de ‘stratified’ inlaatstroom pas weer goed werkt en het gunstige verbruik terug komt. Zolang al die koek in je inlaat de flow verpest, werkt het hele principe van FSI niet en regelt de lambda sensor bij om toch een betere verbranding te krijgen met hoog verbruik tot gevolg.
Helaas in combinatie met injectoren reinigen (van die e10 meuk) niet goedkoop, maar ik denk wel soort van noodzakelijk. Gevolgen van de inlaat koek zijn anders steeds slechter afdichtende kleppen en hoe dan ook misfires op sommige cilinders, die ook met nwe bobines en bougies niet verholpen zullen worden.
Maar nogmaals, allemaal mijn persoonlijke mening en deductie van problemen van anderen.
In de zomer is mijn verbruik overigens nog iets lager. Ik rij nu vnml snelweg 1:17 in de zomer 1:18 tot 18,5 gemiddeld met de rode (nu 306.000km).
De blauwe FSI is duidelijk onzuiniger, maar nog steeds 1:16 in de winter.