Color me BAD

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Dennis_11_11
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

20 jan 2025, 12:46 5 x

Hoi Leden,

Mijn naam is Dennis en sinds kort eigenaar van een (voor sommige forumleden) bekende gele Color Storm.
Ik vond het leuk om op Marktplaats naar auto's te zoeken , zonder echt de intentie te hebben om er eentje te kopen.
Toen ik deze voorbij zag komen, dacht ik "wauw deze is wel erg leuk". Heb vervolgens op youtube diverse video's over de A2 bekeken en allerlei posts op dit forum gelezen.
De aanwezigheid van dit forum en een goede garage in de buurt deden mij besluiten om de A2 te kopen. Distributieriem wordt binnenkort vervangen en doel is om deze in zo goed mogelijke staat te houden.
De CS is nu overigens in Friesland te vinden en omgeving Utrecht :) .

download/file.php?mode=view&id=12682&si ... c5bcdfd71a
Bijlagen
Audi_A2_CS.jpg
Audi_A2_CS.jpg (296.95 KiB) 1635 keer bekeken
Airspeed

20 jan 2025, 19:51 0 x

Leuke titel en volgens mij een geweldige aankoop!
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Dennis_11_11
Audi A2 clublid

21 jan 2025, 08:51 1 x

Airspeed schreef:
20 jan 2025, 19:51
Leuke titel en volgens mij een geweldige aankoop!
Dank je wel :) Oude groep uit de jaren 90, ik vond het wel toepasselijk op dit model . Er moet nog wel het een en ander gebeuren. Tussen de 2 en 3000 toeren houdt ie in en vervolgens lijkt het net alsof er een turbo inknalt en de auto ervandoor gaat.
Er zit vocht in een koplamp en het lijkt net alsof ik de hendels van de achterbankleuningen zo los kan trekken. Deze voelen echt kwetsbaar aan. Bij het starten valt het op dat ik kort een ratel hoor, welke vervolgens weer verdwijnt. Ik heb nog te weinig met de auto gereden om te kijken of het komt door het lange stilstaan of dat er echt iets vervangen moet worden. Ik heb ook het gevoel alsof de auto aardig wat brandstof lust. Ben benieuwd wat de actieradius uiteindelijk zal zijn. Qua rijgedrag vind ik het opvallend hoe strak deze op de weg ligt. Het is leuk sturen op dijkweggetjes.
De overstap van een C1 naar een A2 is een leuke upgrade .
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

21 jan 2025, 11:26 1 x

Over het geratel bij een koude start, alsof je een diesel hebt gekocht ,zou ik me maar geen zorgen maken. Dat is wel 1 van de kleinere problemen van de BAD.
Het wordt veroorzaakt door de nokkenas verstelling van de inlaat.
Die heeft oliedruk nodig om in de juiste positie te komen.
Als je de motor even stationair laat lopen (ongeveer 1 minuut) voor je hem uitzet kan het geratel soms wel een stuk minder worden de volgende dag.
Het futloos zijn of inhouden tussen 2 en 3 duizend toeren is een wat moeilijker op te sporen probleem. Dat kan aan meerdere dingen liggen maar vaak aan de bediening van de klepjes in het inlaat gedeelte.Daarvoor zou je wel naar Terpstra kunnen gaan. Als die er niet uitkomt maar gelijk door naar de A2 dokter in Waalwijk.
Succes!
Gowiie80
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2025, 13:10 1 x

Welkom!

Leuk, nog een A2 in Fryslân 😄
Veel rijplezier en wie weet spotten wij elkaar weleens.
Audi 80 B3 1.6 1990 Young Edition
Audi A2 1.4 2002
Voor de A2 liefhebbers op fb:
https://www.facebook.com/share/wQS9LakqEgXsUT7q/
Rein
Audi A2 clublid

21 jan 2025, 16:04 1 x

Welkom hier en congrats met de aankoop.

Het ‘turbo effect’ herken ik, er is een software update - Proboost - beschikbaar die er (bij mij) voor zorgt dat het vermogen eerder en geleidelijker los komt.
Het brandstofverbruik kan tegenvallen als je veel korte stukjes rijdt, op langere afstanden zou je easy 1:14 en beter moeten kunnen halen.
Wel altijd e5 brandstof tanken, bij voorkeur helemaal zonder ethanol want de FSI gaat niet goed op dat spul dus nooit e10 tanken.
Lar
Audi A2 clublid

21 jan 2025, 17:03 1 x

Welkom bij de club van de slechteriken. (met 1 k) en succes met het opknappen. In het begin best wel geld geïnvesteerd in de A2. Laatste jaren lijkt er een einde aan te zijn gekomen. Alleen de oliedruksensor moet iedere 5000k vernieuwd worden (piep piep piep = 10 euro Meyle) Op langere afstanden 90 km p u. op de gps en CC is 1:18 mogelijk anders duidelijk minder zuinig. komt wellicht door dat loeizware elektrische dak. :cool: Ondanks dat de A2, iedere dag door de zilte wind gepekeld wordt voor de deur, houdt de lak etc. zich erg goed. Zelfs de plaatstalen draagarmen zijn nog origineel. (wel inspuiten) Veel plezier.
Airspeed

21 jan 2025, 22:59 2 x

Rein schreef:
21 jan 2025, 16:04
Welkom hier en congrats met de aankoop.

Het ‘turbo effect’ herken ik, er is een software update - Proboost - beschikbaar die er (bij mij) voor zorgt dat het vermogen eerder en geleidelijker los komt.
Het brandstofverbruik kan tegenvallen als je veel korte stukjes rijdt, op langere afstanden zou je easy 1:14 en beter moeten kunnen halen.
Wel altijd e5 brandstof tanken, bij voorkeur helemaal zonder ethanol want de FSI gaat niet goed op dat spul dus nooit e10 tanken.
X2 om geen E10 te tanken en ook geen 95 E5.
Deze motor moet 98 octaan hebben. Zelf denk ik dat een hoog verbruik ook mede komt doordat de ecu de ontsteking terug regelt als-ie 95 ‘voelt’ (klopsensor). Ik heb het idee dat na een paar tankbeurten 98 (nadat vorige eigenaren ongetwijfeld “goedkoop” 95 hebben getankt) de ecu het pas vertrouwt en de ontstekingsmomenten pas weer terug op ‘norm’ zet.
Maar dat is mijn persoonlijke gevoel/indruk.

Verder denk ik dat deze direct ingespoten motoren na zoveel km’s echt een inlaatspruitstuk reiniging nodig hebben, waarna de ‘stratified’ inlaatstroom pas weer goed werkt en het gunstige verbruik terug komt. Zolang al die koek in je inlaat de flow verpest, werkt het hele principe van FSI niet en regelt de lambda sensor bij om toch een betere verbranding te krijgen met hoog verbruik tot gevolg.
Helaas in combinatie met injectoren reinigen (van die e10 meuk) niet goedkoop, maar ik denk wel soort van noodzakelijk. Gevolgen van de inlaat koek zijn anders steeds slechter afdichtende kleppen en hoe dan ook misfires op sommige cilinders, die ook met nwe bobines en bougies niet verholpen zullen worden.
Maar nogmaals, allemaal mijn persoonlijke mening en deductie van problemen van anderen.
In de zomer is mijn verbruik overigens nog iets lager. Ik rij nu vnml snelweg 1:17 in de zomer 1:18 tot 18,5 gemiddeld met de rode (nu 306.000km).
De blauwe FSI is duidelijk onzuiniger, maar nog steeds 1:16 in de winter.
Misano rode CS FSI, eind 2003, (dood) panoramadak, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, 16" velgen, facelift serviceklep, Pro-Boost ecu upgrade
Blauwe CS FSI, 2005, pro-boost
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2025, 13:57 1 x

Mijn Gele CS is ook regelmatig aan de andere kant van het Lauwersmeer te vinden. Wellicht zien we elkaar een keer, veel succes met je aankoop :thumbmin:
TJT
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2025, 18:27 1 x

Die staat er optisch mooi bij!
Blijft toch een kekke uitvoering, de gele CS.
Ach, ik ben bevooroordeeld, want ik heb er zelf ook een. :mrgreen:
Wellicht spotten we elkaar nog eens, aangezien ik woonachtig ben in omgeving Utrecht.
Plaats reactie