nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
DED@2
Audi A2 clublid
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 feb 2025, 10:46 0 x

Yep dat is hem 👍!
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
marcoa2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 feb 2025, 18:10 0 x

de haperende achterverlichting in dak is gerepareed , inderdaad solderingen die geen contact meer maakte even nagelopen met een soldeerbout, weer dik in orde ! en bedankt voor de tips weer,super !
nog even het volgende :
als de achterdeuren open zijn word dit dan ook aangegeven in het display dachboard ?
(zie foto) bij mij geen rectie op display..
Bijlagen
IMG_1848[1].JPG
IMG_1848[1].JPG (2.72 MiB) 1455 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

02 mar 2025, 19:12 0 x

ik zit eigenlijk nog steeds met dezelfde vraag, worden de achtertdeuren open ook aangegeven op het display instrumentarium ?

ik heb namelijk een deurslot verwijderd van de achterdeur en opengeschroefd, hier zitten 3 microswitches in, deze blijken goed te werken.
(doorgemeten)
heb vervolgens het electrische gedeelte achterdeur slot weer aangesloten, en handmatig de grote microswitch handmatig ingedrukt , dan wordt er op het display aangegeven dat de voordeur openstaat, maar niet van de achterdeur !?

ik denk wel dat ik nieuwe achterdeusloten gaat bestellen, je kan duidelijk zien dat een en ander behoorlijk is versleten, (kunstofslijpsel) waardoor te veel speling. hierdoor worden zeer waarschijnlijk de microswitchen niet altijd goed ingedrukt wat de storingen achterportieren veroorzaakt !
Bijlagen
IMG_1872[1].JPG
IMG_1872[1].JPG (2.96 MiB) 1272 keer bekeken
IMG_1871[1].JPG
IMG_1871[1].JPG (4.02 MiB) 1272 keer bekeken
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

02 mar 2025, 20:12 1 x

Dit staat in de handleiding, Audi vond het blijkbaar niet nodig om de portieren apart aan te geven,
Ik herinner mij uit het verleden dat ik bij deze melding op het punt stond de bekleding van de bestuurdersportier te verwijderen.
Bij een rondje rond de auto zag ik dat het rechter achterportier niet goed was gesloten ...
Bijlagen
aanduing portie open-dicht.jpg
aanduing portie open-dicht.jpg (83.86 KiB) 1260 keer bekeken
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
marcoa2
Audi A2 clublid

02 mar 2025, 22:15 0 x

dankjewel peter audi, wel heel apart dan want in mijn instructieboekje word er wel geschreven dat ook achterportieren symbool op het display aangeven, ik pak het er net bij. nogal verwarrend dan. (zie foto van mijn instructieboekje ) ik lig er verder niet van wakker van, maar iets klopt er dan niet in de omschrijving blijkbaar !

ik heb nog eens goed gekeken naar elektrische verbindingen op printplaat ook hier weer 2 slechte contacten, ik heb het wel nog gesoldeerd maar al met al is het gehele slot een beetje einde levensduur, te veel speling / slijtage in kunstof overbrengingen vanaf de 2 electromotortjes waardoor de 3 microswitches maar net net werken, soms niet. dit verklaard ook direct de soringsmeldingen over deze achterportiersloten.
achteraf gezien had ik hier eigenlijk niets meer mee moeten doen, de storingen voor lief laten, maarja ik heb altijd zoiets van zit het er op moet het goed werken ook ! wel weer een (te) dure grap eigenlijk maarja

heb op internet gezochd naar nieuwe sloten achter, maar ik kan alleen nog maar het slot linksachter nieuw kopen ( autodoc) maar slot rechtsachter nergens te vinden nieuw ! blijkbaar worden er geen nieuwe achterportiersloten meer gemaakt dat is niet zoon goed nieuws eigenlijk
Bijlagen
IMG_1873[1].JPG
IMG_1873[1].JPG (3.64 MiB) 1225 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

02 mar 2025, 22:22 0 x

lees ik verder zie ik dat het alleen bij uitgebreid display geld, en ik heb het standaard display , dus raadsel opgelost !
marcoa2
Audi A2 clublid

04 mar 2025, 19:44 0 x

gisteren nieuwe lichtschakelaar binnen waarmee ik ook de mistlampen voor kan bedienen.
nog even de schakelaar inpluggen en klaar, maar dat liep effe wat anders de nieuwe ali schakelaar werkte niet goed. bij nulstand schakelaar bleef het dinlicht gewoon branden, dus die schakelaar retour helaas.

nu had ik nog een andere aliexpress schakelaar met een zogenaamde ""auto"" stand, dan die maar monteren. ik moest helaas wel de logoos veranderen, maar is in orde nu.
vervolgens getest en wat blijkt met deze schakelaar:
-het lampje mistachterlicht brand niet in de scakelaar bij inschakelen, (apk afkeur)
-als ik de auto op parkeerlicht zet bij motor uit , gaan allebei de dimlichten acherzijde branden,
al met al klopt hier ook weinig van

ik trek nu wel de conclusie dat de alie express lichtschakelaars gewoon rotzooi is, goedkope meuk.
hier stop ik dus mee, zonde van de tijd ,ik ga op zoek naar een origele lichtschakelaar met mistlampfunctie voorzijde, om nog meer storing of ellende te voorkomen.
ook heb ik intussen cruise control hendel van ali binnen, deze gaat ik toch maar niet instaleren,gezien de beroerde kwaliteit, ik zit niet echt op storingen of defecten te wachten hierdoor.
Bijlagen
IMG_1886[1].JPG
IMG_1886[1].JPG (2.76 MiB) 935 keer bekeken
IMG_1877[1].JPG
IMG_1877[1].JPG (2.69 MiB) 935 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid

04 mar 2025, 21:52 0 x

wat wel gelukt is zijn de sloten achter. plastic loopwerken en mechaniek een nieuw likje vet, solderingen stekker printplaat opnieuw gesoldeerd, schoongemaakt.
opvallend dat bij beide achtersloten op precies dezelfde stekker-aansluitingen er 2 solderingen een breuk hadden !
zit nu weer in elkaar er werkt goed.
alles bij elkaar toch wel een pittige klus met demonteren/monteren erbij. niet zomaar effe te doen zeg maar.
helaas draaid 1 boutje deur die de slothouder=afdekplaatje vastklemt door, das wel jammer. dan maar er in zetten met een tikkeltje lijm of kit , het heeft verder toch geen functie. zo lijmen dat als het er weer af moet ,het er weer af kan.
zeer benieuwd of storingen van deze sloten uitblijven nu !
Bijlagen
IMG_1889[1].JPG
IMG_1889[1].JPG (2.33 MiB) 913 keer bekeken
IMG_1880[1].JPG
IMG_1880[1].JPG (2.12 MiB) 913 keer bekeken
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

04 mar 2025, 23:50 0 x

Voor wat betreft de cruise control hendel vanuit China heb ik nog geen negatieve geluiden gehoord, behalve dat de draden te kort zijn. Dus dat kun je rustig proberen.

Mss dat de lichtschakelaars voor andere VW modellen zijn met een net andere bedrading?
marcoa2
Audi A2 clublid

05 mar 2025, 00:19 0 x

@Ticcie de alie schakelaars zijn voor verschillende modellen, a4 word er bv. ook veel bij genoemd. ik krijg inderdaad, net wat jij zegt, dat voor een a2 de bedrading/uitsluitingen net wat anders zijn, a2 specifiek dus.
wat me ook opvalt is dat als ik op andere autoonderdelensites kijkt,ook allerlei verschillende soorten en modellen lichtchakelaars worden aangeboden zogenaamd ook passend op een a2, zelfs ook schakelaars met een heel andere aansluiting !
mij nog niet duidelijk wat een kwalitatief goed passend en betaalbaar alternatief is voor een lichtschkelaar met dubbel mistlampfunctie specifiek voor een audi a2, waarbij ook functies als parkeerlichten gewoon werkt zoals het hoord te werken.
ik kom af en toe wel tweede hands exemplaren tegen voor rond de 75/100 euro. ook niet echt gebruikszeker meer, ze zijn allemaal al meer als 20 jaar oud !
Plaats reactie