nieuw op forum A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 mar 2025, 21:32 1 x

ik zit nog is even bij de ""ebay"" deur te kijken (https://www.ebay.de/itm/326154609049?_s ... BM0vzbzK9l ook deze deur begint ook het aluminium flink te corroderen / rotten waar de buitenspiegels opkomen..goed dat ik het weet, dan gaan mijn spiegels ook er binnenkort af om dit te behandelen, als dit begint gaat het wel heel snel !
helaas zie ik toch steeds meer delen waarbij het aluminium goed is aangetast, dan heeft het nieuw ook niet echt goed in de lak gezeten, zoals achter de spiegel, dat blijkt nu wel.
de 2 achterdeuren heb ik trouwens al behandeld met tectyl ml. zodat dit niet meer zo snel zal ontstaan !
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 mar 2025, 18:14 0 x

ik heb even achter mijn eigen spiegels gekeken, ook bij mij het aluminium flink aan het corroderen/ rotten. helemaal verpoeierd.
de corosie zit gelukking niet in de deur/raam stijl ,de witte afdruk op deurstijl is puur van de aluminium versteviging van de spiegels zelf.
ook hier weer : het heeft nooit goed in de lak gezeten waardoor alumuminium volledig is aangetast !
het idee dat er niets met het aluminium kan gebeuren (wat ik veel lees, het kan niet roesten) is natuurlijk niet waar, ik zie steeds meer zaken die wel degelijk aangetast zijn, en nooit goed in de lak heeft gezeten.(corrodatie is ook een vorm van roest)
in ieder geval ga ik de spiegels ook weer netjes maken en behandelen/conserveren om dit proces te stoppen.
Bijlagen
IMG_1937[1].JPG
IMG_1937[1].JPG (2.5 MiB) 1549 keer bekeken
IMG_1935[1].JPG
IMG_1935[1].JPG (2.63 MiB) 1549 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2025, 18:50 0 x

de spiegels gedemonteerd van de deuren, jeetje het aluminium frame gedeelte is bij beide spiegels volledig aangetast, het aluminium zit ook een soort van versmolten met de kunstof delen , het gaat wel los maar is niet te demonteren om op te knappen.
iemand hier ervaring mee ? ( hoe spiegel uit elkaar te halen..)
helaas concludeer ik wel intussen dat er een hoop delen/aanbouwdelen van auto in slechte staat zijn, of veroest, of gecorrodeerd, bouten breken af etc, zo goed is het allemaal niet meer.
Bijlagen
IMG_1939[1].JPG
IMG_1939[1].JPG (2.97 MiB) 1376 keer bekeken
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 mar 2025, 20:28 0 x

ik ben er al uit, eerst de spiegels er af, dan kan de rest uit elkaar geschroefd/geklikt worden !.
zoals op foto nu goed te zien dat het behoorlijk rot is. ook hier weer : blank aluminium op blank staal. nog net niet het ophangpunt/draaipunt spiegel doorgerot of losgekomen !
wat mij betreft hebben ze bij audi echt lopen slapen, in ieder geval zo goedkoop mogelijk produceren, bv alleen al achterklep:

veroeste ophanging spoiler,
veroeste boutjes die onderste kunstof plaat vasthoud,
verroeste bussen voor kentekenplaat
verroeste schroeven kentekenplaatverlichting

ook wat de spiegels betreft ga ik deze helemaal opknappen nu alles uit elkaar ligt.
tot nu toe is elk losgehaald onderdeel al een project op zich geworden ! :dizzy:
wel blij dat ik hier bijtijds bij bent, nu is het nog te redden.
Bijlagen
IMG_1943[1].JPG
IMG_1943[1].JPG (2.71 MiB) 1352 keer bekeken
IMG_1942[1].JPG
IMG_1942[1].JPG (4.2 MiB) 1352 keer bekeken
IMG_1941[1].JPG
IMG_1941[1].JPG (3.98 MiB) 1352 keer bekeken
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 mar 2025, 20:39 1 x

marcoa2 schreef:
17 mar 2025, 18:50
de spiegels gedemonteerd van de deuren,
aluminium direct op ijzer / koper enz geeft elektrochemische corrosie: het aluminium wordt omgezet in aluminium oxyde, het witte poeder spul wat er nu overal op zit.
En pakking van rubber tussen het alu en ijzer stopt de corrosie op voorwaarde dat er geen water bij kan.

Sterkte met deze job !
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
audiJan
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

18 mar 2025, 22:27 4 x

Is niets raar aan deze constuctie hebben alle auto,s
Frans en Koreaans
Het voldoet aan de eis levensduur.

Je vergeet dat de auto al op de sloop had moeten staan.
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 mar 2025, 21:06 3 x

klopt, een hoop zaken zijn einde levensduur. ook voor een audi a2. dat mn a2 al op de sloop hoord te staan vind ik wat kort door de bocht.
dat zou je dan van elke youngtimer kunnen zeggen !
daarom pak ik een en ander nu gelijk goed aan om erger te voorkomen. en het vooral weer jaren goed te houden, uiteindelijk heb ik daar zelf profijt van, en scheelt het op langere termijn veel onderhouds/reparatiekosten.
ik wilde dat juist op dit forum benadrukken dat veel dingen dringend aandacht nodig hebben om het goed te houden, juist voor de toekomst .

@toutdroit
klopt ja alu en staal geen goeie combi ,meer corrosie.op minst edele metaal. je heb ook veel verschillende aluminiumsoorten, het beste bij contact regen/zout/pekel is geannodiseerd aluminium dat waren de alu spiegelframes duidelijk niet. maar ook aluminium wat geen contact heeft met andere soorten metalen geeft uiteindelijk corrosie als de laklaag (beschermlaag !) weg is. laatst ergens iemand lekage bij een audi a2, ooit een keer vooruit vervangen en met lossnijden oude ruit lak beschadigd met mesje , ook helemaal aangetast rondom vooruit ,ook allemaal gaatjes in aluminium. (putkorrosie) mijn motto is dan ook altijd , het hoefd niet perfect te zijn, als het maar goed in de lak zit !
spiegels zijn nu weer in orde en weer gemonteerd !
marcoa2
Audi A2 clublid
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
Locatie: Gorinchem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

10 apr 2025, 21:03 1 x

weer even een kleine update en weer wat kleinere dingen gedaan ook :

kunstof delen rond kofferdekselrand gedemonteerd, ik wilde eigenlijk per see weten hoe het daar onder uit zou zien ,wat ik dacht bleek waar te zijn, veel opgehoopt vuil, en wat er nog uitviel bij demonteren. echte potgrond. helemaal dichtgeslipt ook.
vreemde constructie ook, het is niet waterdicht, eigenlijk loopt al het (vuile) water van dak direct onder de kunstof kappen weg naar onderen. alleen aan de zijkanten zaten de kappen origineel met smalle losse stroken dubbelzijdig tape vast, deels verteerd, ook niet echt waterdicht.
alles weer netjes schoongemaakt en weer in elkaar gezet. bij bovenranden en zijranden iets opgevuld met vloeibare zwarte pakkingskit. zodat het weer enigzinds vuilremmend en waterdicht is en rammelvrij. de carroserie en felsnaden onder de kappen zag er overigs na schoonmaken weer als nieuw uit ! allemaal zeer goed in de lak , dat scheelt !
(zwarte pakkingskit hard uit als zeer zacht rubber, als het weer los moet kan dat ! deze toepassing heb ik ooit zelf verzonnen, de meeste verklaren me voor gek, maar het werkt perfect. :) )

ook mn oude spoiler die van auto afkwam toch maar aan het opknappen geweesd in mn vrije uurtjes tussendoor. osmosevorming weggeslepen, geplameerd met 2k plamuur voor polyeste/kunstof, 2 rvs hoeken met rvs bouten/moeren in de spoiler gemaakt voor extra versteviging van het geheel.
dichtgezet en verlijmd met sikaflex.
veel sterker als het origineel nu. en roestvrij en waterdicht.
alleen nog afspuiten. los nergens te koop (alleen incl gehele ruit) dus automatisch een heel zeldzaam item !
die gaat op de plank als reserve.

intussen ook al aardig wat onderdelen verzameld voor de onderkant. (remmerij,ophanginging,schanierpunten homokineten ashoezen fuseekogels ophangrubbers etc binnenkort de laatste bestelling doen , er schiet me elke keer weer iets te binnen..
dan kan de auto omhoog en zal dan wel een tijdje zo blijven staan.
ik begin met de achteras. daar zit ook de meeste roestvorming meeste richting remtrommels, vraagd het hards om aandacht.heel flink aan het roesten nu. ( verder niet doorgeroest ofzo, is nog prima te behandelen ! )
alles in 1 keer vervangen voor nieuw als het toch los moet.
Bijlagen
IMG_2011[1].JPG
IMG_2011[1].JPG (3.45 MiB) 345 keer bekeken
IMG_2010[1].JPG
IMG_2010[1].JPG (4.93 MiB) 345 keer bekeken
IMG_2009[1].JPG
IMG_2009[1].JPG (4.43 MiB) 345 keer bekeken
IMG_1991[1].JPG
IMG_1991[1].JPG (2.65 MiB) 345 keer bekeken
IMG_1988[1].JPG
IMG_1988[1].JPG (2.65 MiB) 345 keer bekeken
Plaats reactie