Hallo allemaal,
Al zo'n jaar of 5 kan ik mij de trotse eigenaar noemen van een A2. "Je hebt een kleine Rolls-Royce gekocht", zei mijn vriend L. nadat ik hem een dagje door de provincie had gereden. Ik ben inmiddels vergroeid met dat ding, de A2 is een verlengstuk van me geworden. Toen ik besloot dat ik maar weer eens een auto moest, las ik een artikel van Bas van der Putten in NRC waarin hij de A2 de hemel in prees. Hij stond voor 3000 euro, ik bood 2500 en heb uiteindelijk 2850 betaald. Lager kon niet, zei de handelaar, want hij had er een nieuwe koppeling in moeten zetten. Na 3 maanden rijplezier stond ik met gillende motor stil in een naburig dorp: koppeling totaal versleten. Voor 600 een nieuwe (bij mijn eigen monteur). Nu staat mijn geliefde wagentje al maanden stil: bij de APK bleek (o.a.) de lichtschakelaar kapot. Wat mijn monteur ook probeerde, nergens een schakelaar te krijgen. Nu ben ik een paar jaar flink in de lappenmand geweest en nu langzaam aan het herstellen met overigens een conditie van 0,0, dus ik heb niet veel kunnen doen. Op internet zie ik wel aanbieders van schakelaars die erop lijken, alleen zitten daar de andere knoppen aan de andere kant.
Sorry voor de wat wazige foto's: ik heb mijn smartphone laten vallen (ook dat nog). Wat ik bij aankoop nog niet wist is dat, zoals je kunt zien, de verchroomde ringen om de meters ontbreken. Welke mafklapper sloopt die er nou uit (of was het een optie?). Verder de gebruikelijke - lees ik hier - gebrekjes: hemel laat los, motormanagementlampje brandt af en toe. O ja, en km-stand bij aankoop: 164.000 (nu 124.000). En de mokhouders willen niet meer dicht.
Als iemand een tip heeft over de lichtschakelaar, bij voorbaat dank. Die ringen komen wellicht nog wel eens. Eerst maar weer aan de praat en door de APK krijgen.
Nog bedankt voor de supersnelle toezending van de clubsticker!
Even voorstellen
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 jun 2025, 13:30
- Locatie: Winsum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
- Bijlagen
-
- 20241223_123043.jpg (2.52 MiB) 271 keer bekeken
-
- 20250220_153527.jpg (3.12 MiB) 271 keer bekeken
-
- 20250220_153515.jpg (3.79 MiB) 271 keer bekeken
-
- 20250220_153451.jpg (3.1 MiB) 271 keer bekeken
-
- 20250207_122705.jpg (3.14 MiB) 271 keer bekeken
-
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 24 jun 2025, 13:30
- Locatie: Winsum
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Twee foutjes rechtzetten. De huidige km-stand is natuurlijk 224.000 en niet 124.000. Verder nog de foto waarop je ontbrekende chroomring bij de snelheidsmeter kunt zien (nou ja zien...) en de overijverige mokhouders. De grijze aanslag op het stuur is inderdaad schimmel maar gelukkig makkelijk weer weg te vegen. Op de bijrijdersplek liggen onderdelen van het linkerachterportier dat op geen enkele manier meer open wilde.
- Bijlagen
-
- 20250220_153606.jpg (2.98 MiB) 270 keer bekeken
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Welkom bij de club!
Als ik je introductie zo lees, heb je wel wat pech gehad en niet alleen met de A2. Hopelijk vanaf nu beter!
Om te beginnen zou ik wel even zijn terug gegaan naar de verkoper die "de koppeling vernieuwde". Hier is m.i. sprake van oplichting en hij zou gerust de helft van de reparatie hebben kunnen betalen. Als hij daartoe niet bereid is, zou ik hem met naam en toenaam hier bekend maken, zodat anderen niet ook worden belazerd.
Wat betreft je lichtschakelaar: die is inderdaad lastig te vinden, maar je zou als tijdelijke oplossing een vw-schakelaar van ali... kunnen monteren. Kun je de verlichting weer gebruiken. Ook een UK-versie (met de twee draaiknopjes aan de verkeerde kant) is te gebruiken, maar niet in te bouwen.
Niet alle A2's hebben chroom (of titanium) ringen rond de klokken. Een ander instrumentenpaneel (met ringen) is wel in te bouwen, maar let op: er zijn veel verschillende uitvoeringen en omwisselen is niet simpel: de startblokkering zit in het instrumentenpaneel en dat werkt samen met de ECU (ze herkennen elkaar aan de pincode, die moet correct worden geprogrammeerd). Mijn suggestie: wen aan de zwarte ringen of probeer ze over te zetten uit een ander instrumentenpaneel.
De bekerhouders zijn vrij simpel uit te bouwen (samen met de ventilatie-openingen erboven). Dan kun je kijken of ze te repareren zijn dan wel vervanging zoeken.
Ik denk dat het een APK-eis is, dat alle portieren van binnenuit te openen zijn. Je moet dus wat met je LA portier. Ik heb weleens een gaatje geboord aan de binnenzijde om het slot open te krijgen (je moet wel weten waar je ongeveer moet zijn - de RA deur kan je daarbij helpen). Als je de deur open hebt, kun je het slot vervangen door een goed werkend slot.
Als ik je introductie zo lees, heb je wel wat pech gehad en niet alleen met de A2. Hopelijk vanaf nu beter!
Om te beginnen zou ik wel even zijn terug gegaan naar de verkoper die "de koppeling vernieuwde". Hier is m.i. sprake van oplichting en hij zou gerust de helft van de reparatie hebben kunnen betalen. Als hij daartoe niet bereid is, zou ik hem met naam en toenaam hier bekend maken, zodat anderen niet ook worden belazerd.
Wat betreft je lichtschakelaar: die is inderdaad lastig te vinden, maar je zou als tijdelijke oplossing een vw-schakelaar van ali... kunnen monteren. Kun je de verlichting weer gebruiken. Ook een UK-versie (met de twee draaiknopjes aan de verkeerde kant) is te gebruiken, maar niet in te bouwen.
Niet alle A2's hebben chroom (of titanium) ringen rond de klokken. Een ander instrumentenpaneel (met ringen) is wel in te bouwen, maar let op: er zijn veel verschillende uitvoeringen en omwisselen is niet simpel: de startblokkering zit in het instrumentenpaneel en dat werkt samen met de ECU (ze herkennen elkaar aan de pincode, die moet correct worden geprogrammeerd). Mijn suggestie: wen aan de zwarte ringen of probeer ze over te zetten uit een ander instrumentenpaneel.
De bekerhouders zijn vrij simpel uit te bouwen (samen met de ventilatie-openingen erboven). Dan kun je kijken of ze te repareren zijn dan wel vervanging zoeken.
Ik denk dat het een APK-eis is, dat alle portieren van binnenuit te openen zijn. Je moet dus wat met je LA portier. Ik heb weleens een gaatje geboord aan de binnenzijde om het slot open te krijgen (je moet wel weten waar je ongeveer moet zijn - de RA deur kan je daarbij helpen). Als je de deur open hebt, kun je het slot vervangen door een goed werkend slot.