Voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
falcon

22 mei 2012, 20:59 0 x

Voor 200e, goeie prijs! Dat adresje heeft vast nog niet eerder een A2 voorzien van trekhaak :) En die Tabbert, als je kogeldruk maar onder de 50kg blijft :)
Romulus

23 mei 2012, 11:42 0 x

[quote="Drenthe"]Ik denk dat de auto weinig olie gebruikt (weinig km en droog). Kan je er op één of andere manier de kans verkleinen dat het olieverbuik buitenproportioneel toeneemt?
Geschat wordt dat er max 20.000 km p.j. wordt gereden en geregeld kortere ritten. Wellicht van de longlife afstappen?[/quote]Aangenomen dat je de auto met een verse beurt meekrijgt: koop (of beding) er nu een fles olie bij van de juiste specificatie en leg die in de kofferbak. Als je dan moet bijvullen heb je zeker de juiste. Olie peilen of de waarschuwing in het dashboard afwachten*, dat is een kwestie van voorkeur (* optie 3 is oliepeil uitlezen met VAGCOM, best of both). De waarschuwing komt tijdig genoeg en is betrouwbaar genoeg om op te varen, dat doe ik dan ook. Als je fatsoenlijk kunt peilen zie je meer, maar dat is bij de A2 een (hengel)sport op zich. Statistisch heb je een behoorlijke kans op een wat hoger olieverbruik. De oorzaak zijn bepaalde soorten zuigerveren die door de hele productie tot het laatste bouwjaar gebruikt zijn. Elke AUA/BBY kan dus olie verbruiken, maar het hoeft niet. Ergens in 2005 is het probleem verholpen dus alleen bij de allerlaatste komt olieverbruik eigenlijk niet voor. Dat de motor droog is van buiten zegt dus (helaas) niets over het optredende olieverbruik.

Voor jouw verwachte kilometers zou ik er een goede 5W40 (evt. 10W40) op doen en er lekker een jaar mee rijden. Dat doe ik zelf namelijk ook. Goede kans dat het verbruik daarmee aanzienlijk lager is dan met de 5W30 Longlife olie, bij mij scheelt het de helft.
Drenthe

23 mei 2012, 12:24 0 x

Dank voor de uitleg.. De auto heeft eind 2011 nog een longlifebeurt gekregen, en kan dus nog behoorlijk wat km mee. Ik las hier op het forum dat je via VAGCOM de auto kan overzetten van longlife op regulier, dan moet ik dat maar doen ten tijde dat hij om service vraagt.

Vriendelijke groet
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 mei 2012, 12:49 0 x

[quote="falcon"]Wat Theo zegt klopt niet helemaal. Als je longlife olie gebruikt kun je in de computer van het motormanagement aangeven hoeveel km de olie maximaal mee mag gaan tot de service melding opnieuw verschijnt. Meestal is dit bij longlife 30000km. Ook kun je het maximale aantal dagen aangeven tot de servicemelding verschijnt. Ik heb dit voor mijn auto op 720 dagen gezet en dat is niet ongebruikelijk bij longlife. Het is dan maar net welke waarde je eerder bereikt. Daarnaast meet de auto de verontreiniging van de olie op basis van hoe de auto gebruikt wordt. Veel korte stukjes is meer verontreiniging. Zo kan het zijn dat de computer van de auto na 22000 km en 1,5 jaar vindt dat je aan een olie-service toe bent terwijl je nog niet op 30000 of 720 dagen zit.
[/quote]

Falcon, je hebt wel gelijk in hetgeen je stelt, echter de indruk wordt een beetje gewekt dat er daadwerkelijke verontreiniging van de olie wordt gemeten! Dat is dus niet zo! Het wordt vastgesteld middels een aantal te meten waardes (waaronder het aantal startbewegingen zoals ik zei) waarbij vooraf is aangenomen dat bij het bereiken van een totale waarde (middels de combinatie van die gemeten waardes) de olie zodanig is verouderd dat deze moet worden vervangen.

Theo
audietje

23 mei 2012, 13:43 0 x

Olie peilen of de waarschuwing in het dashboard afwachten*, dat is een kwestie van voorkeur zegt Romulus.

Daar heeft ie gelijk in. Ik peilde geregeld maar de peilstok is bijna niet "uit te lezen" en dus onbetrouwbaar.
Ik wacht nu ook het bericht op de centrale display op het dashboard af en gooi er dan een half litertje bij.
Alleen als ik een lange snelwegrit ga maken en er zijn plm. 1500 km verstreken na de laatste bijvulling, stop ik er zowiezo een halve liter bij.
growet
audietje
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 mei 2012, 20:37 0 x

Bij deze welkom op het forum en veel veilige km's toegewenst.
Mooi groen is idd. niet lelijk.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie