23 mei 2012, 11:42
0 x
[quote="Drenthe"]Ik denk dat de auto weinig olie gebruikt (weinig km en droog). Kan je er op één of andere manier de kans verkleinen dat het olieverbuik buitenproportioneel toeneemt?
Geschat wordt dat er max 20.000 km p.j. wordt gereden en geregeld kortere ritten. Wellicht van de longlife afstappen?[/quote]Aangenomen dat je de auto met een verse beurt meekrijgt: koop (of beding) er nu een fles olie bij van de juiste specificatie en leg die in de kofferbak. Als je dan moet bijvullen heb je zeker de juiste. Olie peilen of de waarschuwing in het dashboard afwachten*, dat is een kwestie van voorkeur (* optie 3 is oliepeil uitlezen met VAGCOM, best of both). De waarschuwing komt tijdig genoeg en is betrouwbaar genoeg om op te varen, dat doe ik dan ook. Als je fatsoenlijk kunt peilen zie je meer, maar dat is bij de A2 een (hengel)sport op zich. Statistisch heb je een behoorlijke kans op een wat hoger olieverbruik. De oorzaak zijn bepaalde soorten zuigerveren die door de hele productie tot het laatste bouwjaar gebruikt zijn. Elke AUA/BBY kan dus olie verbruiken, maar het hoeft niet. Ergens in 2005 is het probleem verholpen dus alleen bij de allerlaatste komt olieverbruik eigenlijk niet voor. Dat de motor droog is van buiten zegt dus (helaas) niets over het optredende olieverbruik.
Voor jouw verwachte kilometers zou ik er een goede 5W40 (evt. 10W40) op doen en er lekker een jaar mee rijden. Dat doe ik zelf namelijk ook. Goede kans dat het verbruik daarmee aanzienlijk lager is dan met de 5W30 Longlife olie, bij mij scheelt het de helft.