A4 - 2 = A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
FrankLM

07 aug 2012, 15:38 0 x

[quote="falcon"][quote="FrankLM"]Comfortblinker ga ik zelf wel doen, maar zo gauw er airbags in het spel komen, word ik een beetje huiverig. Denk dat ik de cruise control laat doen...ben wel technisch genoeg hoor.[/quote]Welkom Frank! Fijne wagen, je hebt 'm bijzonder fraai vastgelegd! En als je voldoende technisch bent zou ik beslist die cruisecontrol zelf inbouwen, als je de handleiding volgt gaat 't helemaal veilig met je airbag (accu is namelijk los). Zie mijn eerdere berichtje met info waar te koop en waar je de manual vindt.[/quote]

Thanks falcon!

Als ik de accu loshaal, moet ik dan rekening houden met het invoeren van de veiligheidscode van de Concert II? Want die zat namelijk niet bij deze auto. Verkoper zou dit nog navragen bij de vorige eigenaar. Of heb je daar alleen hinder van als je de radio overzet naar een andere auto?

Verder: ik heb geen VAGCOM en dat heb je toch nodig om e.e.a. opnieuw in te stellen? Wil ik eigenlijk wel een keer, maar weet nog niet precies wat ik daarvoor nodig heb en hoeveel het me kost...
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
Audi_gekkie

07 aug 2012, 18:12 0 x

[quote="FrankLM"]
Als ik de accu loshaal, moet ik dan rekening houden met het invoeren van de veiligheidscode van de Concert II? Want die zat namelijk niet bij deze auto. Verkoper zou dit nog navragen bij de vorige eigenaar. Of heb je daar alleen hinder van als je de radio overzet naar een andere auto?
[/quote]

Ik geloof vanaf half 2002 is een code invoeren niet meer nodig.
De auto is uitgerust met Canbus. Wat dat exact is weet ik niet, maar dit schijnt onder de bestuurdersstoel te zitten?
Die Canbus herkent de radio nadat bijv. de accu is losgekoppeld.

Je moet alleen een code invoeren als de radio van voertuig veranderd.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 aug 2012, 21:06 0 x

De auto is uitgerust met Canbus. Wat dat exact is weet ik niet
Canbus staat voor "controller area networK" .
Het is een aansturingssysteem wat tegenwoordig in de autotechniek gebruikt wordt i.p.v. de ouderwetse manier met naar alle apparaten verschillende draden.

In dit systeem worden meerdere apparaten via dezelfde 2 draden aangestuurd.
De gebruiker herkent zijn signaal en zal het onjuiste signaal (dus voor een ander apparaat) negeren(ieder apparaat heeft zijn eigen soort signaal).

Indien je het hebt over een signaal voor één bepaald apparaat dan heb je het over "dataprotocol". Zo kun je dus met minder bedrading toch alle apparaten aansturen.
Voordeel, zoals ik al zei, minder bedrading, minder storingsgevoelig en ook dus minder gewicht.
Een ander voordeel is dat het regelapparaat (controller) die deze signalen verstuurt ook merkt of het op de juiste wijze ontvangen is, zoniet dan kan er een foutmelding geregistreerd worden (die dan b.v. met het VAGCOM weer is uit te lezen).
Stel dat het signaal naar je rechterdimlicht niet goed wordt geregistreerd dan wordt er een foutmelding geregistreerd (al dan niet intermitted) en zal tevens het waarschuwingslampje in je instrumenetenpaneel gaan oplichten dit omdat er is geconstateerd dat er een lamp defect is.

De verschillende regelapparaten versturen continu deze dataprotocollen en ieder protocol heeft zijn eigen prioriteit.
De verschillende apparaten zijn geclusterd in groepen en per groep is er een regelapparaat (controller) aan gekoppeld.

Dit is even in het kort een uitleg wat Canbus is.

Theo
Audi_gekkie

07 aug 2012, 21:27 0 x

[quote="Thck"]Dit is even in het kort een uitleg wat Canbus is.

Theo[/quote]

Dat zeg ik :mrgreen:
audietje

08 aug 2012, 09:49 0 x

Nu weet ik eindelijk van een canbus is. weer wat geleerd !
Dank !
groet
audietje (Hans)
falcon

08 aug 2012, 13:47 0 x

[quote="Thck"]Een ander voordeel is dat het regelapparaat (controller) die deze signalen verstuurt ook merkt of het op de juiste wijze ontvangen is, zoniet dan kan er een foutmelding geregistreerd worden (die dan b.v. met het VAGCOM weer is uit te lezen).
Stel dat het signaal naar je rechterdimlicht niet goed wordt geregistreerd dan wordt er een foutmelding geregistreerd (al dan niet intermitted) en zal tevens het waarschuwingslampje in je instrumenetenpaneel gaan oplichten dit omdat er is geconstateerd dat er een lamp defect is[/quote]Dank voor je uitleg Theo. Nog wel een opmerking hierbij: mijn auto heeft wél can-bus (sept2001-mj2002 en een concert2) maar geen herkenning voor kapotte lampjes. Je moet dan namelijk ook nog FIS hebben, en dat heeft mijn A2 niet.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 aug 2012, 17:17 0 x

Klopt, dat had ik er inderdaad bij moeten vermelden, maar het ging mij in deze even om de technische mogelijkheden en uitleg m.b.t. de canbus. Maar je hebt gelijk.

Theo
FrankLM

09 aug 2012, 11:35 0 x

[quote="falcon"][quote="FrankLM"]Comfortblinker ga ik zelf wel doen, maar zo gauw er airbags in het spel komen, word ik een beetje huiverig. Denk dat ik de cruise control laat doen...ben wel technisch genoeg hoor.[/quote]Welkom Frank! Fijne wagen, je hebt 'm bijzonder fraai vastgelegd! En als je voldoende technisch bent zou ik beslist die cruisecontrol zelf inbouwen, als je de handleiding volgt gaat 't helemaal veilig met je airbag (accu is namelijk los). Zie mijn eerdere berichtje met info waar te koop en waar je de manual vindt.[/quote]

Zag net dat dat ding van Kunset niet plug en play is (losse draadjes) en die van cum-cartec wel. Klopt dat? Ik wil die zooi gewoon erin klikken en niet ook nog eens moeten solderen. Dan gaat het allemaal wel erg veel tijd kosten en dan laat ik het liever doen. Qua prijs maakt het niet veel uit, dan maar wel zo makkelijk mogelijk. En cum-cartec heeft gelijk die comfortblinker...kan die er ook meteen in.

Jammer is alleen dat die gast van cum-cartec tot eind augustus op vakantie is, dus kan dan niet nu even snel bestellen...
2004 Kristallblau 1.4 S-Line, zwart half leer interieur, sportstoelen, zwarte hemel, 16" VW Golf 4 BBS velgen + Vredestein Quatrac 5 195/50
Okumaatje

10 aug 2012, 19:26 0 x

[quote="FrankLM"][quote="falcon"][quote="FrankLM"]Comfortblinker ga ik zelf wel doen, maar zo gauw er airbags in het spel komen, word ik een beetje huiverig. Denk dat ik de cruise control laat doen...ben wel technisch genoeg hoor.[/quote]Welkom Frank! Fijne wagen, je hebt 'm bijzonder fraai vastgelegd! En als je voldoende technisch bent zou ik beslist die cruisecontrol zelf inbouwen, als je de handleiding volgt gaat 't helemaal veilig met je airbag (accu is namelijk los). Zie mijn eerdere berichtje met info waar te koop en waar je de manual vindt.[/quote]

Zag net dat dat ding van Kunset niet plug en play is (losse draadjes) en die van cum-cartec wel. Klopt dat? Ik wil die zooi gewoon erin klikken en niet ook nog eens moeten solderen. Dan gaat het allemaal wel erg veel tijd kosten en dan laat ik het liever doen. Qua prijs maakt het niet veel uit, dan maar wel zo makkelijk mogelijk. En cum-cartec heeft gelijk die comfortblinker...kan die er ook meteen in.

Jammer is alleen dat die gast van cum-cartec tot eind augustus op vakantie is, dus kan dan niet nu even snel bestellen...[/quote]

Hoi,

Ik heb de Cruise Control van Cum-Cartec ingebouwd bij mijzelf en met de beschrijving erbij is het goed te doen. Ik ben volgens mij iets van 2,5 uur bezig geweest. Het enigste wat moet gebeuren is het activeren en daar heb je Vag-Com voor nodig. Ik had iemand in de buurt die het heeft.
Mijn radiocode had ik ook niet en heb die bij de dealer uit laten lezen voor ik aan de klus begon. Dat kostte mij niets ( Dank aan Martin Schilder Alkmaar)
Echter hoefde ik de code niet in te voeren nadat de accu los geweest was.
Plaats reactie