Weer een nieuwe Audi A2 liefhebber die met de deur in huis komt vallen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
weerman
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 dec 2014, 14:55 0 x

Sinds enkele weken ben ik ook een "trotse" eigenaar van  een Audi A2 1.4 benzine MPV.
Gaaf karretje met trekhaak voor de fietsdrager,
Heeft 124.000 km gelopen en is van oktober 2001.
Ik had hiervoor een Audi A4 1.6 op LPG die 250.000 km heeft gelopen. Die motor een 8 klepper liep als een zonnetje.
De 16 klepper in de A2 reutelt echter stationair en draait dan slechts 700 toeren met af en toe een dip naar 500 toeren.
Ook loopt de motor rauw. Olieverbruik schijnt nog mee te vallen. heb er in 1000 km slechts een half litertje bijgevuld.
Vraag:  Zou het vernieuwen van de distributieset en waterpomp eventueel multiriem en spanrol het lawaai van de motor kunnen verminderen?  Dat gereutel stationair draaiend doet mij echt aan de distributie denken. Maar ja in deze AUA motor zitten geen kettingen maar riemen toch?
o, ja, mijn voornaam is Kees en ik woon in Westfriesland ( N-H )
Wellicht kunnen jullie mij wat uit de droom helpen.
Audi_gekkie

03 dec 2014, 16:18 0 x

Hoi Kees, welkom hier op dit A2-forum.
Gefeliciteerd met je aankoop.Heb je ook documentatie van je A2? Klopt bijv. de kilometerstand en is het een Nederlandse auto?De A2 heeft een riem en als je niet weet wanneer de distributie riem met spanrol vervangen is, zou ik het altijd laten vervangen.Neem dan ook gelijk de waterpomp mee, want je boel ligt dan toch los.Het rare geluid kan van een spanrol komen, maar het kan ook zijn dat de riem niet "op tijd" staat, dus dat hij één of meerdere tanden versprongen is. Laat daarom de auto uitlezen.Dat de toeren zo schommelt is niet normaal. Deze moet meen ik rond de 900 toeren zitten.
Ik wens je veel plezier met de A2 en plaatst nog wat foto's van je aanwinst.
Peter

03 dec 2014, 17:40 0 x

Een "half litertje" op 1000km vind ik eerlijk gezegd veel. Dan vul je tussen 2 beurten maar liefst 7.5 liter olie bij. Hou het goed in de gaten, als het oliepijl-lampje gaat branden ben je te laat.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 dec 2014, 19:47 0 x

Welkom op het forum en vele veilige km's met de A2 gewenst.
Is de trekhaak alleen voor de fietsendrager bedoeld (pennetje dat uitsteekt boven de kogel) of is het een volwaardige haak?
Zou de auto zoals aangegeven eerst eens uit laten lezen. Heb je een onderhoudshistorie bij?
Het is wel handig als je motorgegeven/kleur/plaats waar je woont even invult, iedereen weet dan meteen waar het over gaat.
Het schommelen van het toerental zou op een luchtlek bij de inlaat kunnen duiden, maar dit is puur giswerk vanachter de computer ...
Lees voor het olieverbruik dit draadje eens door, misschien heb je er iets aan:

http://www.audi-a2.nl/discussion/2253/e ... erbruik/p1
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
stefan74
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 dec 2014, 20:07 0 x

Toen ik op zoek was naar een A2 heb ik een paar a2's testgereden en eentje maakte stationair ook meer geluid als de anderen;Ik denk achteraf dat dit de befaamde kantelende zuigers kunnen zijn, de 1 heeft er meer last van dan de ander.Wat ook een geluid kan geven is de vrijloop van de dynamo en /of de multiriem. dit is wat meer een tsjilpend geluid en de kantelende zuigers wat meer een tikkend motorgeluid.
Feit is dat een A2 1.4 benzine altijd wel een beetje een dieselgeluidje heeft.Schommelen van de toeren kan een lekke rembekrachtiger slang zijn, maar ook een lekke EGR of een vervuilde egr/ gasklephuis.De mijne heeft er een paar keer -eenmalig- last van gehad; meestal als ik veel korte stukjes achter elkaar rijdt.Op de snelweg flink gassen doet wonderen.
Plaats reactie