levensverwachting A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Pjotter

15 sep 2013, 19:52 0 x

Beste Audi A2 rijders,

Na jarenlang vaak gewisseld te hebben van merk en type auto (inclusief een oldtimer) zijn mijn vrouw en ik al ruim 3 jaar tevreden met onze VW Touran uit 2006 en sinds bijna 2 jaar de Audi A2 (002 - 90.000km), die ik het meeste rijd). Wij willen graag nog lang plezier blijven houden van beide auto's want het moge duidelijk zijn dat afschrijving veelal de hoogste kostenpost is en blijft per gereden kilometer. Nu heb je een technische en een economische levensduur van een auto. Wat ik me nu afvraag is hoe lang onze auto's nog mee zullen kunnen gaan. De Audi is van aluminium doch kunnen elektrische componenten het ook begeven...
Wie volgt er in de discussie over de levensduur van een A2?

Groeten van Pjotter
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 sep 2013, 21:03 0 x

zo uit mijn hoofd hebben beide 12 jaar tegen roesten van binnenuit.

de A2 van alu en de touran dubbelzijdig verzonken.
op de A2 zit minder elektronica dan een touran.
maar de A2 heeft misschien al meer km´s gemaakt?
de huidige auto´s hebben veel last van vervuiling door EGR werking en het ¨nieuwe rijden¨ hierdoor veel aanslag op kleppen en inlaat waardoor rijgedrag storingen. iets dat we bij de A2 niet hebben.
de motoren en bakken hebben niet het eeuwige leven.
voor beide auto´s is nog genoeg te krijgen als het mis gaat, maar op de lange duur zal er meer te krijgen zijn voor de touran omdat er daar nou eenmaal meer van zijn gemaakt, tot nu zo´n 1.5 miljoen tegenover 176.377 van de A2
motoren en bakken zijn van beide in diverse modellen bij vw, audi, seat, skoda gemaakt dus goed verkrijgbaar.
tevens zijn het een populaire merken in de aftermarket en revisie bedrijven dus zat keuze.

het grote probleem van de huidige auto´s is dat ze op een gegeven moment economisch total los gaan omdat de reparatie kosten te hoog zijn, dit in tegenstelling tot vroeger waar een auto aan zijn einde kwam door roest.
denk b.v. aan complexe elektronische storingen waar veel zoektijd in gaat zitten.

ik zou me voorlopig geen zorgen maken.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 sep 2013, 19:46 0 x

Mijn vorige auto's zijn eigenlijk altijd weggedaan wegens (opkomende) roest, niet door mechanische problemen.

Ik ben benieuwd hoe de A2 het in dit opzicht gaat doen. Roesten kan hij in ieder geval niet, aluminium oxideert ... ;)
Technische delen zijn relatief goedkoop te vervangen, de carrosserie is een ander verhaal. Reparaties bij schade
aan de carrosserie zijn duur en kunnen snel leiden tot een economisch totall loss.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Pjotter

16 sep 2013, 23:26 0 x

Ik maak me voorlopig maar geen zorgen en verwacht dat de A2's in het algemeen nog wat langer blijven leven dan bijvoorbeeld de Golf 2, waarvan je er nog best een aantal ziet rijden. Als ik de afschrijvingscurve van een A2 goed bekijk blijft deze Audi nagenoeg altijd nog € 4.000,= (of vaker) nog wat meer waard. Dit zou inhouden dat er niet zo snel sprake zal zijn van een totall loss bij schade of een relatief dure reparatie. Het is natuurlijk ook maar de vraag hoe verzekeringsmaatschappijen hier tegen aan kijken.

25 Jaar moet voor de meeste A2's toch wel haalbaar zijn. Tel hier voor de (trouwe) forumleden nog eens 5 jaar bij op aangezien zij/wij min of meer toch fan zijn van dit model.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

23 sep 2013, 11:00 0 x

Och, ik denk dat de A2 kwalitatief gezien, goed in elkaar geschroefd zit. Het koetwerk is alu, dus dat staat er over een eeuw nog (mits dat je geen schade rijdt). Aandrijving en transmissie is, zoals reeds vermeld, ook in heel wat andere modellen gebruikt, dus daar is voldoende vervanging voor handen.

Het grootste probleem zal hoogstwaarschijnlijk de electronica gaan worden. Dat is de Achillishiel van elke moderne auto. Electronica en auto's staan op gespannen voet met elkaar. Hoe complexer de electronica (door o.a. veel opties erop te hebben), des te meer klachten kun je in de toekomst gaan verwachten.

Courante (slijtage) delen zullen dus lang genoeg in circulatie blijven. is het niet via de reguliere kanalen, dan wel via het clubcircuit en particulieren / liefhebbers.

Bijvoorbeeld. Ik heb van al mijn oldies al heel veel niet courante, maar wel zeer gezochte, onderdelen op de plank liggen, en ook veel slijtagedelen. Ook voor de cabriolet ben ik hiermee begonnen (pas een complete uitlaat incl. kat, lambda en spruitstuk) gescoord. Ligt nu netjes te wachten, totdat ik hem eens een keertje nodig heb. Altijd als ik eens een keertje iets tegenkom voor een nette prijs, dan koop ik het. Zo hou ik de zaken EN redelijk goedkoop En rijdend. En daarnaast veel (technische) documentatie zien te bemachtigen over de auto die je hebt. Daar ben ik liefhebber voor.

Maar ik snap, dat dit niet iedereen doen kan of wil doen. Of als je de auto alleen maar als een vervoermiddel ziet.
Plaats reactie