Mijn naam is Coen en ik kom uit het Groningse Oldehove. Halverwege september verwachten mijn vriendin (Evelien) en ik onze eerste kleine. En zijn we een tijdje op zoek geweest naar een andere auto. Momenteel rij ikzelf in een Vw t4 2.5tdi met bijna 5 ton en mijn vriendin rijd in een Suzuki Swift 1.3 16v uit 2001 (facelift oude model).
Nu ging het om een goede vervanger voor de Swift. Super auto die behoorlijk snel is (85pk bij 750kg) en waar mijn vriendin gemiddeld 1 op 19.5 mee rijd. Maar de auto is erg laag, 3 deurs en niet fijn om kinderzitjes in de manoeuvreren. De eisen voor een andere auto waren; hoge zit, luxe als cruise airco, 5 deurs, redelijk betaalbaar te rijden.
Meerdere opties overwogen. Zoals de golf 4, nadeel is weer dat de benzines zuipen en de diesels net te zwaar. Nog gedacht aan 'andere' modellen als de Ford Fusion, Vw touran, Opel Zafira, Polo 9N. Alleen gaat mijn voorkeur uit naar diesel. We zitten net onder de grens op uit te kunnen. Maar als je eens door rijd of een lange rit wil maken, ben je al snel voordeliger uit (al is het maar gevoelsmatig) met diesel. Je raad het al, toen vielen er heel veel af door het hoge gewicht en dus de hoge MRB.
En daar kwam die gekke Audi A2 in beeld, altijd een apart ding gevonden maar nooit serieus over gedacht. Na wat lezen bleek het toch een serieuze kandidaat. Licht, ruim, hoogzitter, inventief model zuinig en tsja een Duitser. Na de kosten in excel ingevoerd te hebben, komen we helemaal niet raar uit bij 12500 km per jaar. Voor de Swift 100,- , A2 1.4tdi, 150 en een Golf 4 TDI 180,-. Verschil tov een benzine A2 is ongeveer een 20,- meer.
Binnenkort eens met zijn tweeën in een A2 gaan rijden, alleen wel jammer dat ze niet heel veel worden aangeboden (1.4tdi). Ikzelf zou zo voor een 1.2 kunnen gaan, maar ik krijg mijn vriendin niet in een 'automaat' . Marktplaats elke dag in de gaten houden en lekker de tijd nemen.
Ik sleutel graag zelf, doe eigenlijk alles zelf als ik tijd heb. Behalve de koppeling van de T4... Die bak is wel heel erg zwaar

Wie weet gaan we nog veel aan jullie hebben op het forum
Groeten,
Coen