Nieuw op het forum
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Heel veel info is op dit forum te vinden, maar alvast een schot voor de boeg:
De aankooptips vindt je hier: http://www.audi-a2.nl/categories/aankooptips
Vervang de schroeven van de kentekenplaatverlichting door een RVS variant, de originele schroeven zijn een van de weinige onderdelen die flink roestgevoelig zijn.
Maak de afvoerrubbers onder de motorkap schoon. Als deze verstopt raken blijft er water in staan dat bij een flinke regenbui je interieur instroomt.
Extra comfort? Installer de knipperlichtmodule! Werkje van 15 minuten en je krijgt drie knippers terug bij één keer aantikken. Indien interesse graag een PB.
De EGR wordt bij de diesels regelmatig afgedopt. Op het forum kan je hier ook veel info over vinden. Tunen van de 1.4 diesel kan ook heel goed, bij JB Autoservice kan je hiervoor prima terecht!
Zo, ga nu effe een bakkie drinken. Succes! ;-)
De aankooptips vindt je hier: http://www.audi-a2.nl/categories/aankooptips
Vervang de schroeven van de kentekenplaatverlichting door een RVS variant, de originele schroeven zijn een van de weinige onderdelen die flink roestgevoelig zijn.
Maak de afvoerrubbers onder de motorkap schoon. Als deze verstopt raken blijft er water in staan dat bij een flinke regenbui je interieur instroomt.
Extra comfort? Installer de knipperlichtmodule! Werkje van 15 minuten en je krijgt drie knippers terug bij één keer aantikken. Indien interesse graag een PB.
De EGR wordt bij de diesels regelmatig afgedopt. Op het forum kan je hier ook veel info over vinden. Tunen van de 1.4 diesel kan ook heel goed, bij JB Autoservice kan je hiervoor prima terecht!
Zo, ga nu effe een bakkie drinken. Succes! ;-)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
@Bluemotion Dat klopt, ik heb de auto gekocht in Sneek (Scharnegoutum) ..
Er zitten helaas geen boekjes bij maar de site van de RDW verteld mij dat ik de 14e
eigenaar ben.. (!) dus elk jaar een andere eigenaar.. ik hoop er toch even wat langer in te rijden.. (!)
Mijn eerste auto was een Renault 5 GT Turbo, dus ik heb al wel in de vingers hoe je met een 1.4 turbo om moet gaan.. ik laat de A2 ook altijd even nadraaien na een rit.. Verder ben ik nu niet meer zo'n racer, ik probeer nu zuinig te rijden.. dus rond de 120 op de snelweg.. 110 als het rustig is.. Ik vind de A2 plezierig rijden tot dusver.. (Alleen het schakelen met nog even wennen..) sinds 2001 is dit mijn 14e auto..kwa model is deze toch wel het mooist vorm gegeven.. Ik ga zeker nog even diverse draadjes doorlezen!
In ieder geval alvast bedankt voor de reakties!
Er zitten helaas geen boekjes bij maar de site van de RDW verteld mij dat ik de 14e
eigenaar ben.. (!) dus elk jaar een andere eigenaar.. ik hoop er toch even wat langer in te rijden.. (!)
Mijn eerste auto was een Renault 5 GT Turbo, dus ik heb al wel in de vingers hoe je met een 1.4 turbo om moet gaan.. ik laat de A2 ook altijd even nadraaien na een rit.. Verder ben ik nu niet meer zo'n racer, ik probeer nu zuinig te rijden.. dus rond de 120 op de snelweg.. 110 als het rustig is.. Ik vind de A2 plezierig rijden tot dusver.. (Alleen het schakelen met nog even wennen..) sinds 2001 is dit mijn 14e auto..kwa model is deze toch wel het mooist vorm gegeven.. Ik ga zeker nog even diverse draadjes doorlezen!
In ieder geval alvast bedankt voor de reakties!
- NicolasVDW
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de turbo van de A2 geen olie doet circuleren bij stationair toerental. En dat dus de auto zo laten draaien geen invloed heeft en zelfs nefast kan zijn.
Kan iemand dit mij bevestigen? Ik denk dat ik het zag op A2OC.net
Kan iemand dit mij bevestigen? Ik denk dat ik het zag op A2OC.net
- Audi_gekkie
Hallo Piet,
Welkom op het forum en veel plezier met je A2.
Welkom op het forum en veel plezier met je A2.
Als ik voor het stoplicht sta dan loopt ie ook stationair.. Maar als iemand deze bewering kan bevestigen dan heeft het idd geen zin na een autorit...Ik meen ergens gelezen te hebben dat de turbo van de A2 geen olie doet circuleren bij stationair toerental. En dat dus de auto zo laten draaien geen invloed heeft en zelfs nefast kan zijn.
Kan iemand dit mij bevestigen?
- NicolasVDW
It is not recommended to let the TDI engine idle for extended periods of time. Aside from wasting fuel, causing unnecessary emissions, and not accomplishing anything (the engine won't warm up at idle anyway), the turbocharger depends on having a certain minimum level of boost pressure to maintain the condition of the seals. Extended periods of idling may cause a certain amount of oil consumption, and the oil consumption may clog the catalytic converter. Some owners who have let their engine idle for a long time report the engine running poorly for some time afterward. And no, you don't need to worry about what's going to happen if you get stuck in a traffic jam now and again, it's not THAT serious. Just don't start the engine 20 minutes before you want to leave in the morning every day, in the false hope of having a warm interior... (found on http://www.tdiclub.com)
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik denk dat hier bedoeld wordt dat je na de koude start van de motor meteen weg kunt rijden, en niet de motor 20 minuten op stationair toerental moet laten warmdraaien voordat je gaat rijden.
Dat is trouwens voor elke motor slecht of het nu een (turbo)diesel en/of (turbo)benzinemotor is.
Het even stationair laten draaien van een turbodiesel of turbobenzine na een (snelle) rit is bedoeld om het toerental van de turbo zo laag mogelijk te krijgen en de turbo meteen te laten afkoelen door het laten circuleren van de olie.
Welkom overigens op het forum, en vele veilige km's gewenst met de A2 ...
Dat is trouwens voor elke motor slecht of het nu een (turbo)diesel en/of (turbo)benzinemotor is.
Het even stationair laten draaien van een turbodiesel of turbobenzine na een (snelle) rit is bedoeld om het toerental van de turbo zo laag mogelijk te krijgen en de turbo meteen te laten afkoelen door het laten circuleren van de olie.
Welkom overigens op het forum, en vele veilige km's gewenst met de A2 ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- NicolasVDW
Ja, ik denk het ook. Maar wat bedoelen ze met de afdichtingen?
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Wat ze daar mee bedoelen is dat de turbo bij stationair toerental geen druk levert en er dus geen laaddruk de turbo uitkomt maar er juist aan gezogen word doordat de motor lucht blijft zuigen, hierdoor word er olie uit de keering gezogen die bij het rijden niet voorkomt omdat er dan laaddruk is en de keering door de druk eigenlijk zelfs nog wat word aangedrukt.
Elke turbo heeft lekkage naar binnen toe, haal de slang los en je zal olie zien, geen zorgen dus, heel normaal.
En wat Nicolas melde over geen olie bij de turbo bij stationair toerental, dat is niet juist, er is altijd oliedruk want anders is hij snel stuk.....
Elke turbo heeft lekkage naar binnen toe, haal de slang los en je zal olie zien, geen zorgen dus, heel normaal.
En wat Nicolas melde over geen olie bij de turbo bij stationair toerental, dat is niet juist, er is altijd oliedruk want anders is hij snel stuk.....
- NicolasVDW
Bedankt voor de correcte uitleg, ik probeer ook slechts bij te leren.