Eindelijk een A2...
- Rein
- Audi A2 clublid
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Welkom hier en gefeliciteerd met de aankoop van de A2!
Mbt de zijwindgevoeligheid, ik was vandaag onderweg en af en toe een "zwieper" maar volgens mij minder gevoelig dan voor montage van FSD's. Omdat ik er niet zeker van ben, is dit een welkom bijeffect van deze dempers???
Mbt de zijwindgevoeligheid, ik was vandaag onderweg en af en toe een "zwieper" maar volgens mij minder gevoelig dan voor montage van FSD's. Omdat ik er niet zeker van ben, is dit een welkom bijeffect van deze dempers???
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Forumleden beetje lang verhaal...en off topic sorry.
De A2 is als vele kleine en qua lage gewicht gevoeliger voor zijwind.
Vooral de dempers en veren flink km ters gemaakt hebben.
Bij ons na 225.000 km zijn vervangen van de originele dempers en veren door fsd en verlagingset Mad -25 mm daardoor de wegligging zeker is verbeterd.
De auto wordt het snelle verwerkt bij kuilen nemen etc vooral bij nemen hevige verkeersdrempels.
De zijwindgevoeligheid is zeker stukken minder geworden maar niet geheel weg maar ook niet storend.
Dat heb ik ook met andere audi's gehad .
Vooral in bochten merk ik minder dat de auto naar buiten wilt ,dus uit de bocht wilt,dus rechtdoor wilt door onderstuur. Je ook niet meer krachtig het stuur in de hand hoeft te nemen bij behoorlijk snelle bocht .
Ik sommige bestuurders bij rechtsaf wat te snel nemen op de linker baanvak terecht komen dus soms iemand afsnijden die de baan er naast heeft.
Deze situatie bij voorwielaangedreven auto's vaker eerder voorkomt bij nat of glad wegdek.
Ik kan dit natuurlijk niet met zekerheid zeggen of de verbetering wegligging alleen het gevolg is van deze set ,ik nooit een A2 met originele set in nieuwe staat had gereden.
Maar zeker is dat de dempers zich positief ons bevallen zijn.
Wat betreft over de stugheid met onze audi sportstoelen heeft met hoge zijwangen met traploos elektrisch verstelbare lenden steun en stugger af geveerd zijn dan de standaard stoelen.
Dit was al te merken met de originele audi dempers en veren waarmee behoorlijk mee was gereden (225.000km ) volgens historie van Audi.
Dus gevoel stugheid in stoel niet alleen door de verenset van Mad -25mm (progressieve veren) gerekend kan worden.
De A2 is als vele kleine en qua lage gewicht gevoeliger voor zijwind.
Vooral de dempers en veren flink km ters gemaakt hebben.
Bij ons na 225.000 km zijn vervangen van de originele dempers en veren door fsd en verlagingset Mad -25 mm daardoor de wegligging zeker is verbeterd.
De auto wordt het snelle verwerkt bij kuilen nemen etc vooral bij nemen hevige verkeersdrempels.
De zijwindgevoeligheid is zeker stukken minder geworden maar niet geheel weg maar ook niet storend.
Dat heb ik ook met andere audi's gehad .
Vooral in bochten merk ik minder dat de auto naar buiten wilt ,dus uit de bocht wilt,dus rechtdoor wilt door onderstuur. Je ook niet meer krachtig het stuur in de hand hoeft te nemen bij behoorlijk snelle bocht .
Ik sommige bestuurders bij rechtsaf wat te snel nemen op de linker baanvak terecht komen dus soms iemand afsnijden die de baan er naast heeft.
Deze situatie bij voorwielaangedreven auto's vaker eerder voorkomt bij nat of glad wegdek.
Ik kan dit natuurlijk niet met zekerheid zeggen of de verbetering wegligging alleen het gevolg is van deze set ,ik nooit een A2 met originele set in nieuwe staat had gereden.
Maar zeker is dat de dempers zich positief ons bevallen zijn.
Wat betreft over de stugheid met onze audi sportstoelen heeft met hoge zijwangen met traploos elektrisch verstelbare lenden steun en stugger af geveerd zijn dan de standaard stoelen.
Dit was al te merken met de originele audi dempers en veren waarmee behoorlijk mee was gereden (225.000km ) volgens historie van Audi.
Dus gevoel stugheid in stoel niet alleen door de verenset van Mad -25mm (progressieve veren) gerekend kan worden.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Ik heb jaren een MX5 NA gehad, de eerste generatie dus, het Europese model met 110pk. Ik vind dat model nog steeds de leukste MX5. Later modellen werden zwaarder (het 1.8 blok) en de 1.6 werd geknepen naar 90pk. Kijk eens op mobile.de, groot aanbod tegen winterprijzen.Beste Peter,
Welkom op het forum en gefeliciteerd met je aanschaf.
Ik heb een donkerblauwe met beige interieur, ik was er zelf meteen weg van, en nog steeds.
Ik wil zelf graag een MX5 aanschaffen, welk model heb jij en mag ik met eventuele vragen jou benaderen?
Ik ga iets doen met Oudi.nlHallo Peter welkom op dit forum.
We kunnen elkaar de hand schudden voor wat betraft de passie voor Audi's :-c
Mooie A2 heb je met dito opties.
Op het kenteken zie ik dat jou A2 een massa ledig gewicht van 970kg heeft.
Dit is inderdaad aan de zware kant voor een 1.4 benzine zonder OSS.
Misschien even een belletje naar RDW hoe je dit moet regelen.
Volgens mij heeft jou A2 heeft softlack, dit is bij de eerste serie nog niet gebruikt.
Ik zie dat jij mistlampen hebt, deze kun je eenvoudig omzetten naar drl's al je dit wil.
Veel plezier met je A2 en wellicht tot een volgende meeting.

- Audi_gekkie
@Peter Zelf heb ik een 5000 CS Turbo (typ44) en een 90 TD (B2) gehad.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Gisteravond ca 100km gereden (meest op de cruise control ;-)) en ervaren dat bij normaal weer (dus niet zoals jl zondag) het best meevalt met de zijwindgevoeligheid...
Vanmorgen heb ik de plaatselijke Audi dealer een longlife-service laten doen (kosten vielen me 100% mee: 240 euro) en remvloeistof laten verversen; ik heb nu dus 2 jaar / 30.000 km mobiliteitsgarantie! Ik ben er grotendeels bij gebleven en heb de auto nu ook goed van onder kunnen bekijken. Ook de monteur was zeer te spreken over de goede staat van de auto. Twee bruggen verderop stond nog een A2 voor een beurtje en buiten een derde A2 (die was van de receptionist!)
De comfortknippermodule komt eraan (met dank aan Hans Jan) en een bagagebodem heb ik gevonden bij Jan Eenink (Ruurlo). 't A2-tje wordt met de dag mooier en completer - een genot om in te rijden.
Vanmorgen heb ik de plaatselijke Audi dealer een longlife-service laten doen (kosten vielen me 100% mee: 240 euro) en remvloeistof laten verversen; ik heb nu dus 2 jaar / 30.000 km mobiliteitsgarantie! Ik ben er grotendeels bij gebleven en heb de auto nu ook goed van onder kunnen bekijken. Ook de monteur was zeer te spreken over de goede staat van de auto. Twee bruggen verderop stond nog een A2 voor een beurtje en buiten een derde A2 (die was van de receptionist!)
De comfortknippermodule komt eraan (met dank aan Hans Jan) en een bagagebodem heb ik gevonden bij Jan Eenink (Ruurlo). 't A2-tje wordt met de dag mooier en completer - een genot om in te rijden.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
Zodra je het CVO binnen hebt kun je naar het RDW om het gewicht op kenteken aan te laten passen. Ik heb diezelfde procedure destijds doorlopen, zie http://audi-a2.nl/discussion/419/gewich ... di-met-oss**@DonGaspar**: Wat betreft mijn gewicht: de verkoper vermeldde "98 euro belasting/kwartaal". Ik heb meteen in de RDW-administratie gekeken (kentekenkaartje is nog niet binnen) en daar staat 970kg leeg, 1070kg rijklaar, dus 100kg te veel.
Bij de RDW ben ik nog niet veel wijzer geworden (vraag per mail uitgezet). Ik kan me opnieuw laten wegen, maar dat garandeert niet dat er 100kg af gaat.
Ik heb nu eerst bij VW een CVO besteld (gratis!) en als ik dat heb en daarop 970kg rijklaar lees, net als in het instructieboekje trouwens, ga ik naar de RDW en probeer mijn registratie aangepast te krijgen zonder weging.
- Peter_Maathuis
- Moderator
Afgelopen maandag met mijn CVO (na aanvraag bij VW in Wolfsburg al na een paar dagen thuisbezorgd) naar de RDW geweest en "herkeuring" gehad (geen weging, alleen papierwerk aanpassen, tegen betaling van € 27,-).
Na 2 dagen was ik in het kentekenregister 100 kg afgevallen
>-
Na 2 dagen was ik in het kentekenregister 100 kg afgevallen

A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
- Peter_Maathuis
- Moderator
Het nieuwe MRB tarief gaat overigens pas in na 3 maanden (gelukkig betaal ik niet per jaar :#)
Inmiddels heb ik het nodige verbeterd aan de A2: na de cruise control volgde een "comfort"-knipper-relais en de opvouwbare bagagebodem. De buitenspiegels zijn inmiddels verwarmbaar, de audio is uitgebreid met een USB/SD/Aux-kastje als "CD-wisselaar" en de olievultrechter is nu correct; niet dat ik de peilstok ooit gebruik, ik vertrouw op het lampje. Na 6.000 km ging dat lampje aan en ik heb een halve liter olie bijgevuld. Hij is al weer 2.000 km uit, dus het olieverbruik is minimaal.
De mistlampen werken als DRL (en nu met LEDs) en de wielen zijn een maatje gegroeid. Nieuwe bougies, luchtfilter en interieurfilter zijn gemonteerd en volgende week komt er een bodemplaat onder de motor.
Voor de APK moest de gebroken veer rechtsvoor worden vervangen (en dus ook links een nieuwe veer, en meteen de schokdempers meegenomen). Maar nu kunnen we er weer een jaar tegen!

Inmiddels heb ik het nodige verbeterd aan de A2: na de cruise control volgde een "comfort"-knipper-relais en de opvouwbare bagagebodem. De buitenspiegels zijn inmiddels verwarmbaar, de audio is uitgebreid met een USB/SD/Aux-kastje als "CD-wisselaar" en de olievultrechter is nu correct; niet dat ik de peilstok ooit gebruik, ik vertrouw op het lampje. Na 6.000 km ging dat lampje aan en ik heb een halve liter olie bijgevuld. Hij is al weer 2.000 km uit, dus het olieverbruik is minimaal.
De mistlampen werken als DRL (en nu met LEDs) en de wielen zijn een maatje gegroeid. Nieuwe bougies, luchtfilter en interieurfilter zijn gemonteerd en volgende week komt er een bodemplaat onder de motor.
Voor de APK moest de gebroken veer rechtsvoor worden vervangen (en dus ook links een nieuwe veer, en meteen de schokdempers meegenomen). Maar nu kunnen we er weer een jaar tegen!

A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk