Hallo allemaal, even voorstellen.
Mijn naam is Johannes woonachtig in het hoge noorden (Leeuwarden) en sedert een kleine week de eigenaar van een A2 1.4 benzine uit 2003. De A2 is van buiten delphingrau en van binnen anthraciet en heeft behalve de climate control niet verdere luxe mijns inziens.
Aangekocht bij een garage op basis van zo meenemen. De a2 is op een paar kleine krasjes na uiterlijk zeer mooi. De alu velgen verdienen op termijn wel wat liefde.
Qua interieur ruikt en ziet de a2 er perfect uit. Wel de bekende slijtageplekken op de knopjes van de climate control en aan/uit knop verlichting. Met mijn 1.89 zit de auto nog steeds prima en op de achterste stand zit ik perfect.
Qua onderhoud heeft de a2 wat liefde nodig. Olie + filter, tandriem, waterpomp en spanrol. Verder brandt het motorlampje (vermoedelijk een sensor) want de temp meter werkt niet.
Qua rijden is het even wennen wat betreft het onderstel. Het stuitert een beetje op slecht wegdek en hobbeltjes in de weg. De a2 rijdt wel strak verder en voelt op de snelweg niet aan als een kleinere auto. De motor valt me niet tegen, had minder power verwacht.
Qua wensen wil ik op termijn cruise control laten inbouwen en een 2din radio/navigatie. Eerst maar even het noodzakelijke onderhoud en genieten. Fijn dat er een actief forum is van en voor a2 rijders, ik hoop dat ik bij kan dragen en sta zeker op voor een lidmaatschap/contributie in de toekomst.
Wat liefde nodig
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Welkom op het forum en vele veilige km's gewenst met de nieuwe aanwinst.
Het stuiteren op een slecht wegdek komt me wel bekend voor: de auto heeft een korte wielbasis en is relatief licht.
Als je maar gas geeft komt de auto door het geringe gewicht goed vooruit, is mijn ervaring.
Info is hier voldoende te vinden (ook via de zoekfunctie op de home-pagina).
Succes met het (verder) opknappen/verfraaien van de auto, we zijn hier gek op foto's van de A2.
Het stuiteren op een slecht wegdek komt me wel bekend voor: de auto heeft een korte wielbasis en is relatief licht.
Als je maar gas geeft komt de auto door het geringe gewicht goed vooruit, is mijn ervaring.
Info is hier voldoende te vinden (ook via de zoekfunctie op de home-pagina).
Succes met het (verder) opknappen/verfraaien van de auto, we zijn hier gek op foto's van de A2.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Ljouwert
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Nieuwe motor
Na het vervangen van bougies, kabels, egr klep en bobineblok bleef cilinder 4 zonder opgaaf van reden in storing lopen. Soms direct na de start op 3 cilinders, veelal bij stationair draaiende motor (bijv bij het stoplicht).
De kop is er uiteindelijk afgehaald en toen bleek het euvel uiteindelijk een kapotte klep te zijn. Waarschijnlijk veroorzaakt door de aangetroffen cilinderschade. In overleg met de monteur afgewogen wat de beste optie zou zijn. Neem in gedachten dat de distributie/spanrollen/waterpomp en thermostaat ook aan vervanging toe waren.
Optie 1:
Klepje vervangen, pakkingsetje + distri set etc zoals beschreven
Optie 2:
Revisie van huidige blok waarbij er via een revisiebedrijf de cilinders zouden worden opgeboord en nieuwe cilinders geplaatst + distri set etc zoals beschreven
Optie 3:
Nieuw (onder)blok, geleverd incl distri set door Morien automaterialen
Uiteindelijk is het optie 3 geworden, de meest prijzige optie waarbij de afweging was dat optie 1 een lapmiddel zou zijn geweest (kans op dezelfde storing binnen korte tijd). Optie 2 was slechts een fractie goedkoper waardoor ik meer vertrouwen had in het nieuwe blokje.
Koppelingsplaten en schijven + blokken zijn direct mee vervangen nu we toch bezig waren.
Economisch niet mijn beste keuze helaas maar ik kon niet afstand doen van de A2. Het is een prettig wagentje waarbij ik ook niet veel km's rij dus ik verwacht nog vele jaren A2 plezier.
Zal binnenkort foto's bijvoegen.
Wensenlijst:
- Knakkend geluid uit de deur lv (bloedirritant)
- Cruise control installeren
- Bekerhouder 1x (defect)
- Bevestiging zonneklep lv (defect)
- Afdekkapjes krikpunten monteren
+ Tijd voor een sticker op het achterraam

Na het vervangen van bougies, kabels, egr klep en bobineblok bleef cilinder 4 zonder opgaaf van reden in storing lopen. Soms direct na de start op 3 cilinders, veelal bij stationair draaiende motor (bijv bij het stoplicht).
De kop is er uiteindelijk afgehaald en toen bleek het euvel uiteindelijk een kapotte klep te zijn. Waarschijnlijk veroorzaakt door de aangetroffen cilinderschade. In overleg met de monteur afgewogen wat de beste optie zou zijn. Neem in gedachten dat de distributie/spanrollen/waterpomp en thermostaat ook aan vervanging toe waren.
Optie 1:
Klepje vervangen, pakkingsetje + distri set etc zoals beschreven
Optie 2:
Revisie van huidige blok waarbij er via een revisiebedrijf de cilinders zouden worden opgeboord en nieuwe cilinders geplaatst + distri set etc zoals beschreven
Optie 3:
Nieuw (onder)blok, geleverd incl distri set door Morien automaterialen
Uiteindelijk is het optie 3 geworden, de meest prijzige optie waarbij de afweging was dat optie 1 een lapmiddel zou zijn geweest (kans op dezelfde storing binnen korte tijd). Optie 2 was slechts een fractie goedkoper waardoor ik meer vertrouwen had in het nieuwe blokje.
Koppelingsplaten en schijven + blokken zijn direct mee vervangen nu we toch bezig waren.
Economisch niet mijn beste keuze helaas maar ik kon niet afstand doen van de A2. Het is een prettig wagentje waarbij ik ook niet veel km's rij dus ik verwacht nog vele jaren A2 plezier.
Zal binnenkort foto's bijvoegen.
Wensenlijst:
- Knakkend geluid uit de deur lv (bloedirritant)
- Cruise control installeren
- Bekerhouder 1x (defect)
- Bevestiging zonneklep lv (defect)
- Afdekkapjes krikpunten monteren
+ Tijd voor een sticker op het achterraam

- ronald.bos
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Herkenbaar