Voorstellen : Audi A2 1.6 FSi
- tkosa2
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Beste lezers,
Deze week heb ik in Duitsland een A2 1.6 FSI gekocht en ingevoerd. Kleur zwart, met 210.000km gereden en een jaar TUV keuring.
De auto staat momenteel in een parkeergarage na de RDW keuring en BPM aangifte, wacht op NL kenteken.
Het is een auto met een deukje boven het achterwiel, daarom was de prijs ook aanvaardbaar, ik wilde deze versie omdat het een redelijk zeldzaam model is, en 4 schijfremmen heeft.
De auto zal in de omgeving van Leiden rondrijden.
De auto werd zonder handleiding geleverd, die zoek ik nog. Er zijn genoeg te vinden voor de 1.4 maar voor de 1.6 heb ik deze nog niet gevonden.
Hetzelfde voor een goede DHZ klushandleiding, veel voor de 1.4 maar ook voor de 1.6 nog niet gevonden.
Deze week heb ik in Duitsland een A2 1.6 FSI gekocht en ingevoerd. Kleur zwart, met 210.000km gereden en een jaar TUV keuring.
De auto staat momenteel in een parkeergarage na de RDW keuring en BPM aangifte, wacht op NL kenteken.
Het is een auto met een deukje boven het achterwiel, daarom was de prijs ook aanvaardbaar, ik wilde deze versie omdat het een redelijk zeldzaam model is, en 4 schijfremmen heeft.
De auto zal in de omgeving van Leiden rondrijden.
De auto werd zonder handleiding geleverd, die zoek ik nog. Er zijn genoeg te vinden voor de 1.4 maar voor de 1.6 heb ik deze nog niet gevonden.
Hetzelfde voor een goede DHZ klushandleiding, veel voor de 1.4 maar ook voor de 1.6 nog niet gevonden.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Welkom @tkosa2 ,
Er is wel een werkplaatshandboek, niet heel duur.
De beschrijving van de werkzaamheden is wel wat summier , het lijkt op het originele Audi werkplaats handboek
https://www.amazon.de/Audi-99-05-Zylind ... ranleitung
Het gewone instructie boekje is ongeveer het zelfde als de 1.4 . Ik kan zo wel eens kijken of er verschillen zijn maar vast niet veel.
Op het forum is ook genoeg materiaal te vinden over de 1.6 FSi, meestal van af een probleem of een foutcode benaderd maar laat je niet afschrikken!
Ook het op hetEngelse forum: A2OC is genoeg informatie te vinden
En het Duitse forum : A2freun.de staat helemaal bol van problemen en oplossingen van de FSi .
Er is wel een werkplaatshandboek, niet heel duur.
De beschrijving van de werkzaamheden is wel wat summier , het lijkt op het originele Audi werkplaats handboek
https://www.amazon.de/Audi-99-05-Zylind ... ranleitung
Het gewone instructie boekje is ongeveer het zelfde als de 1.4 . Ik kan zo wel eens kijken of er verschillen zijn maar vast niet veel.
Op het forum is ook genoeg materiaal te vinden over de 1.6 FSi, meestal van af een probleem of een foutcode benaderd maar laat je niet afschrikken!
Ook het op hetEngelse forum: A2OC is genoeg informatie te vinden
En het Duitse forum : A2freun.de staat helemaal bol van problemen en oplossingen van de FSi .
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Welkom,
Hopelijk krijg je met deze naam op de nummerplaat geen Hagel Schade.....!
En dat deukje, soms is dat na demonteren binnen bekleding er uit te drukken, minder of niets meer zichtbaar, afhankelijk of het op een balk zit en niet bereikbaar is of niet.
En het boekje, in November 2002 werd mijn auto in de Ardennen afgeleverd, en dat boekje is voor 1.2 Tdi, 1.4 Diesels, 1.4 BBY en 1.6 Fsi geschreven dus ik vind alle gegevens van alle mogelijke erin.
Het Nederlandse boekje is hier ooit online gezet.
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?t=1634
Hopelijk krijg je met deze naam op de nummerplaat geen Hagel Schade.....!

En dat deukje, soms is dat na demonteren binnen bekleding er uit te drukken, minder of niets meer zichtbaar, afhankelijk of het op een balk zit en niet bereikbaar is of niet.
En het boekje, in November 2002 werd mijn auto in de Ardennen afgeleverd, en dat boekje is voor 1.2 Tdi, 1.4 Diesels, 1.4 BBY en 1.6 Fsi geschreven dus ik vind alle gegevens van alle mogelijke erin.
Het Nederlandse boekje is hier ooit online gezet.
https://audi-a2.nl/viewtopic.php?t=1634
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- tkosa2
Bedankt voor de links en adviezen. I heb de handleiding in PDF vorm gelezen, inderdaad weinig verschil in de 1.4 en 1.6. Het enige wat ik graag nog had willen vinden is of er euro 95 of 98 in moet. Volgens het brandstofklepje mag het beide, maar ik heb ook op fora gelezen dat de motor toch het best op 98 loopt omdat anders de pingel sensor het vermogen terugregelt.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ja klopt, op Ron 98 heeft de FSI het naar zijn zin en Ron 95 kan wel als je even geen pomp kan vinden waar Ron 98 uit komt maar dan moet het ook nog E 5 benzine zijn.
Is het E10 dan kan er tot 10% bio-ethanol in zitten en daar is de FSI niet geschikt voor volgens de Audi gegevens.
Wij rijden meest op Shell V- power en dat gaat prima.
Is het E10 dan kan er tot 10% bio-ethanol in zitten en daar is de FSI niet geschikt voor volgens de Audi gegevens.
Wij rijden meest op Shell V- power en dat gaat prima.
- tkosa2
Bij het rijden van Duitsland naar NL merkte ik dat de auto op de snelweg wat ging inhouden boven 3000 toeren. Dus daar wil ik nog even naar laten kijken. Was mij bij de proefrit niet opgevallen, en ik heb geen zin, om er weer 400km voor te rijden naar de garage in Duitsland.
Zijn er in in Nederland, nog A2 experts waar jullie goede ervaringen mee hebben ?
Even googelen leert dat de Unterdrucksteuerventil nog wel eens stuk wil gaan, en wat lastig te vervangen is. Kan toch pas nadat NL kenteken erop zit, kan nog wel een paar weken duren, gisteren de BPM aangifte verstuurd.
Zijn er in in Nederland, nog A2 experts waar jullie goede ervaringen mee hebben ?
Even googelen leert dat de Unterdrucksteuerventil nog wel eens stuk wil gaan, en wat lastig te vervangen is. Kan toch pas nadat NL kenteken erop zit, kan nog wel een paar weken duren, gisteren de BPM aangifte verstuurd.
- Spinazie
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik zou niet zomaar onderdelen gaan vervangen. De A2 dokter in Waalwijk heeft behoorlijk wat ervaring met de A2's, of je zou @koop9 kunnen vragen, hij woont iets dichterbij voor jou. Zou wel de moeite nemen bij een ervaren iemand langs te gaan. De FSI is redelijk zeldzaam, en heeft z'n bekende zwakke punten.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Workshop manual tekst specifiek over de 1.6: https://workshop-manuals.com/audi/a2/po ... ne_number/
Overigens kun je daar zo'n beetje alles vinden (ook over andere Audi's)
Overigens kun je daar zo'n beetje alles vinden (ook over andere Audi's)
- tkosa2
Inderdaad ga ik niet zomaar onderdelen vervangen, maar de Unterdruckdose had ik op google gevonden als veel voorkomend euvel, het kan natuurlijk ook iets anders zijn, ik heb de auto voor de koop uitgelezen met een ODB lezer, en op basis van de foutcodes heeft de garage nog de MAP sensor vervangen, Dus wellicht is daar iets fout gegaan.
Dus als de NL kentekenplaten erop zitten, ga ik eerst zelf even kijken, en anders maak ik graag gebruik van de aanwezige expertise. Dan wordt het nog een garantie kwestie met garage Hagelstein, dat is dan wel wat lastig met een import auto, ik heb ze op de hoogte gesteld dat er een issue is, en ik een diagnose laat stellen. Leek mij wel een nette garage. Ik heb zwart op wit dat de auto een goed draaiende motor heeft, dus het is meer een kwestie of het de moeite waard is om er 400km voor te rijden, of dat ik het er bij laat en het zelf (laat) verhelpen wat dichter bij huis.
Wordt vervolgd (nadat ik een NL kenteken heb).
Dus als de NL kentekenplaten erop zitten, ga ik eerst zelf even kijken, en anders maak ik graag gebruik van de aanwezige expertise. Dan wordt het nog een garantie kwestie met garage Hagelstein, dat is dan wel wat lastig met een import auto, ik heb ze op de hoogte gesteld dat er een issue is, en ik een diagnose laat stellen. Leek mij wel een nette garage. Ik heb zwart op wit dat de auto een goed draaiende motor heeft, dus het is meer een kwestie of het de moeite waard is om er 400km voor te rijden, of dat ik het er bij laat en het zelf (laat) verhelpen wat dichter bij huis.
Wordt vervolgd (nadat ik een NL kenteken heb).