Voorstellen: Ben met een A2 1.2 TDI

Stel hier jezelf en je A2 voor.
mauritsvs

02 mar 2012, 12:21 0 x

Hetzelfde verhaal dus als richtingaanwijzers op een bromfiets.

Maar jij koopt dus lampjes + kapjes voor €80,- alleen voor de sier, en sluit het niet aan???
Ben_3L

02 mar 2012, 13:31 0 x

[quote="mauritsvs"]Maar jij koopt dus lampjes + kapjes voor €80,- alleen voor de sier, en sluit het niet aan???[/quote]

Jep :) Misschien dat ik ze toch ooit aansluit als ik een geschikte schakelaar met mistlampfunctie vind en voldoende tijd heb.

Haal ik ze er gewoon uit voor de APK, zo gedaan. Thanks voor de tip.
Romulus

02 mar 2012, 15:34 0 x

[quote="mauritsvs"]Maar jij koopt dus lampjes + kapjes voor €80,- alleen voor de sier, en sluit het niet aan???[/quote]Hoewel ik van het thuisfront nooit toestemming hiervoor zou krijgen, kan ik me er wel iets bij voorstellen. Om het met Wolfgang B. van hiernaast te zeggen: "sie werten die Frontpartie richtig auf". Tja, daar heeft-ie wel gelijk in...

Zie hier: (plaatje van Ben, pagina 1)
Afbeelding
chartjes

03 mar 2012, 10:48 0 x

[quote="Ben_3L"][quote="mauritsvs"]Maar jij koopt dus lampjes + kapjes voor €80,- alleen voor de sier, en sluit het niet aan???[/quote]

Jep :) Misschien dat ik ze toch ooit aansluit als ik een geschikte schakelaar met mistlampfunctie vind en voldoende tijd heb.

Haal ik ze er gewoon uit voor de APK, zo gedaan. Thanks voor de tip.[/quote]

Allemaal,

Met het eerder gegeven info ben ik het niet eens.
De werking van de mistlampen aan de voorzijde is geen verplichte eis. Als beide mistlampen niet werken wordt hierop niet afgekeurd. Vroeger was dit wel zo maar ik dacht sinds 2010 niet meer. Wie roept?
Ben-3L als je twijfelt dan kun je de originele kappen zonder uitsparing er voor drukken. Dit past gewoon meen ik me te herinneren(ff proberen). Hoef je ze niet te verwijderen en wat het oog niet ziet>>>>

Groeten,

Cees.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 mar 2012, 12:45 0 x

Cees schreef:
Allemaal,

De werking van de mistlampen aan de voorzijde is geen verplichte eis. Als beide mistlampen niet werken wordt hierop niet afgekeurd. Vroeger was dit wel zo maar ik dacht sinds 2010 niet meer. Wie roept?
Ben-3L als je twijfelt dan kun je de originele kappen zonder uitsparing er voor drukken. Dit past gewoon meen ik me te herinneren(ff proberen). Hoef je ze niet te verwijderen en wat het oog niet ziet>>>>

Groeten,

Cees
Cees, je mag van mij aannemen dat indien ik zoiets opschrijf weet waar ik het over heb.
Ik heb hierbij de verwijzingen naar de APK dokumentatie (2011) waarin e.e.a. is verwoord!
Het betreft hier een tweetal artikelen uit de regelgeving. Het 1e artikel geeft aan dat de mistlampen aan de voorzijde erop mogen zitten maar niet vallen onder de "verplichte verlichting" die op een personenauto aanwezig moet zijn, het 2e artikel gaat over de wijze waarop de keurmeester de aangebrachte "extra" verlichting moet controleren en waaraan deze verlichting moet voldoen. En m.n. in het 2e artikel zit de verplichte werking van de gemonteerde mistlampen aangezien ze ingeschakeld visueel gecontroleerd moeten worden

V.w.b. de "extra" toegestane verlichting (waar de mistlampen onder vallen) verwijs ik naar artikel 5.2.57 lid a) van de APK regelgeving voor personenauto's. Hierin staat:

lid a) "toegestaan twee mistlampen aan de voorzijde". (controle visueel)

Het punt waarom ze moeten werken komt nu: art. 5.2. 59 lid1), hierin staat: "mistvoorlichten en achteruitrijlichten mogen alleen wit of geel licht uitstralen".
Nu komt het: lid 1 t/m/ 8 van dit artikel dienen visueel gecontroleerd te worden waarbij de desbetreffende lichten moeten zijn ingeschakeld!! Hiermee wordt dus bepaald dat ze moeten werken anders is deze controle niet mogelijk zoals is voorgeschreven!!
Dus indien ze niet werken "afkeur"!
Helaas ik kan er niets anders van maken.
Er zijn waarschijnlijk keurmeesters die het hier niet zo nauw mee nemen maar daar gaat het nu niet om. Ik heb aangegeven wat de wet hierover stelt en die is daar heel duidelijk in!

Indien je nu nog twijfels hierover hebt en je bent zelf keurmeester dan zou ik zeggen vraag het even na op je eerst komende heroriënteringsdag APK2 bij de Innovam in Nieuwegein.

Theo
chartjes

04 mar 2012, 19:27 0 x

Thck schreef:
Cees schreef:
Allemaal,

Groeten,

Cees
Cees, je mag van mij aannemen dat indien ik zoiets opschrijf weet waar ik het over heb.
Ik heb hierbij de verwijzingen naar de APK dokumentatie (2011) waarin e.e.a. is verwoord!
Het betreft hier een tweetal artikelen uit de regelgeving. Het 1e artikel geeft aan dat de mistlampen aan de voorzijde erop mogen zitten maar niet vallen onder de "verplichte verlichting" die op een personenauto aanwezig moet zijn, het 2e artikel gaat over de wijze waarop de keurmeester de aangebrachte "extra" verlichting moet controleren en waaraan deze verlichting moet voldoen. En m.n. in het 2e artikel zit de verplichte werking van de gemonteerde mistlampen aangezien ze ingeschakeld visueel gecontroleerd moeten worden

V.w.b. de "extra" toegestane verlichting (waar de mistlampen onder vallen) verwijs ik naar artikel 5.2.57 lid a) van de APK regelgeving voor personenauto's. Hierin staat:

lid a) "toegestaan twee mistlampen aan de voorzijde". (controle visueel)

Het punt waarom ze moeten werken komt nu: art. 5.2. 59 lid1), hierin staat: "mistvoorlichten en achteruitrijlichten mogen alleen wit of geel licht uitstralen".
Nu komt het: lid 1 t/m/ 8 van dit artikel dienen visueel gecontroleerd te worden waarbij de desbetreffende lichten moeten zijn ingeschakeld!! Hiermee wordt dus bepaald dat ze moeten werken anders is deze controle niet mogelijk zoals is voorgeschreven!!
Dus indien ze niet werken "afkeur"!
Helaas ik kan er niets anders van maken.
Er zijn waarschijnlijk keurmeesters die het hier niet zo nauw mee nemen maar daar gaat het nu niet om. Ik heb aangegeven wat de wet hierover stelt en die is daar heel duidelijk in!

Indien je nu nog twijfels hierover hebt en je bent zelf keurmeester dan zou ik zeggen vraag het even na op je eerst komende heroriënteringsdag APK2 bij de Innovam in Nieuwegein.

Theo
Potverdrie, wat Theo schrijft betekent dat mijn auto in 2010 onterecht goed gekeurd is. Ik zou haast mijn beklag gaan doen en de 35 euro terug vragen; maar ja afkeuren kost hetzelfde. Toch ben ik nog niet overtuigd. Het volgende heb ik bij Innovam hierover opgezocht:

FAQ
APK Verlichting
Moeten mistvoorlichten wel of niet gekeurd worden bij de APK?
De werking van de mistlichten aan de voorzijde is geen verplichte eis. Dit wil zeggen dat als beide mistlichten niet werken hierop niet afgekeurd kan worden. Wel letten op deugdelijke bevestiging.
Echter, als de mistvoorlichten wel werken vallen ze onder de keuringseisen van toegestane verlichting en in dat geval gelden de volgende artikelen: 5.2.59 lid 1, 5.2.59a lid 1, 2 en 3, artikel 5.2.61 lid 1 en artikel 128.
De keuringeisen in het kort:
1. De kleur van de mistvoorlichten moeten wit of geel zijn.
2. Nagenoeg van dezelfde grootte, gelijke kleur en sterkte. Als één mistvoorlicht defect is, zijn de lichtsterkte links en rechts niet meer hetzelfde, dus afkeur.
3. Geen beschadigingen, reparaties of bewerkingen in de glazen waardoor lichtopbrengst, lichtbeeld of functie nadelig worden beïnvloed.
4. De glazen mogen niet zijn beplakt, gespoten of geverfd.
5. De mistlampen moeten nagenoeg symmetrisch zijn bevestigd.
6. De mistlampen moeten deugdelijk zijn bevestigd.
7. De mistvoorlichten mogen niet meer dan 0.50 meter naar binnen zijn geplaatst.
Voorheen moesten aanwezige mistvoorlichten goed werken en mochten niet meer dan 25% zijn afgeschermd. Sinds maart 2010 is dat controlepunt vervallen .
Conclusie: als de mistvoorlichten werken, kan er worden beoordeeld op punt 1 tot en met 7. Als de mistvoorlichten niet werken alleen controle op deugdelijke bevestiging.
E.e.a wordt wel verwarrend. Theo, jij hebt daar connecties vraag dan of zij de FAQ op site aanpassen.
Cees
Thck

04 mar 2012, 19:56 0 x

Cees ik ga het vanavond nog terugkoppelen met mijn collega aldaar die o.a. APK certificering doet.
Wordt vervolgd!

Theo
Thck

09 mar 2012, 14:44 0 x

Hallo cees en alle anderen die dit onderwerp interessant vinden.
Na wat rondvragen ben ik eruit. Het ligt v.w.b. dit onderwerp toch wat genuanceerder dan de regelgeving zoals deze in de basis APK richtlijnen doet vermoeden.

Het komt er in het kort op neer dat:
Mistvoorlampen behoren tot de catergorie " toegestane extra verlichting" (dus geen verplichting)
Ze moeten derhalve wel aan bepaalde eisen voldoen:
a) Indien gemonteerd en beide lampen werken dan keuren conform de gestelde richtlijnen en indien ze niet aan de richtlijnen voldoen is dit afkeur.
b) Indien gemonteerd en één van beide werkt dan ook keuren conform de richtlijnen en indien ze niet voldoen aan die richtlijnen dan afkeur.
c) Indien gemonteerd maar beide lampen werken niet dan behoeven ze niette worden gekeurd en wordt het voertuig hierop dus niet afgekeurd.

Het feit dat er naast de richtlijnen in het APK-boek ook nog een aantal aanvullingen hierover zijn uitgegeven geeft al aan dat het een onderwerp van discussie is geweest.

Hierbij nog een link naar de site van de RDW en de Innovam waar e.e.a. is samengevat.
Bij die van de RDW even naar punt 5 scrollen en bij de Innovam(IbkI) naar punt 17 op blad 66 scrollen

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202011.pdf

http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Artikelen_u ... 012012.pdf

Conclusie: Cees had gelijk en ik zat ernaast!!
Theo
Romulus

09 mar 2012, 14:49 0 x

Bedankt voor je uitvoerige toelichting en nuances, Theo!
audietje

09 mar 2012, 15:07 0 x

Weer wat geleerd. Hartelijk dank voor jullie naspeuringen.
groet
audietje
Plaats reactie