Voorstellen Peter_Audi_A2
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Na 4 maanden en ca. 3000 km even een update.
De auto bevalt nog steeds goed. Voor mij zijn de pluspunten:
- veel binnenruimte t.o.v. de buitenafmetingen
- compacte auto, gemakkelijk met parkeren
- hoge zitpositie
- tijdloos model, ondanks de leeftijd van de auto
- automatisch airco is prettig in gebruik
Er zijn ook wat kleine minpunten:
- de motor (1.4 16v) is onderin een beetje futloos. Bij het (vlot) optrekken moet je goed daar rekening mee houden (lees: voldoende toeren maken)
- het zicht schuin naar links is beperkt door de dikke voorruitstijl. Vooral bij rotondes moet je goed opletten.
- de neus van de auto vanaf de bestuurdersplaats niet te zien, lastig met parkeren.
- De auto is boven de 90 km/u bij sterke wind zijwindgevoelig.
- Bij bepaalde snelheden/wegoppervlakken veel bandengeruis. Kan ook met het type band te maken hebben. Vooral bij nieuw wegdek rond de 90 km/h.
- Ik mis toch wel het open dak. (overblijfsel van een lange tijd cabriorijden). Heb er vanaf gezien i.v.m. de storingsgevoeligheid van het dak.
De auto is eigenlijk niet te vergelijken met mijn vorige auto (een Golf 3 Cabrio), waarvan ik 10 jaar veel plezier heb gehad.
De A2 is veel meer een auto voor alledag, zij het wel een bijzondere ...
Wat het onderhoud betreft (banden/remmen/distributie) is de auto nu helemaal up to date.
De tijd zal leren hoe de A2 zich kwa mankementen zal houden ...
De auto bevalt nog steeds goed. Voor mij zijn de pluspunten:
- veel binnenruimte t.o.v. de buitenafmetingen
- compacte auto, gemakkelijk met parkeren
- hoge zitpositie
- tijdloos model, ondanks de leeftijd van de auto
- automatisch airco is prettig in gebruik
Er zijn ook wat kleine minpunten:
- de motor (1.4 16v) is onderin een beetje futloos. Bij het (vlot) optrekken moet je goed daar rekening mee houden (lees: voldoende toeren maken)
- het zicht schuin naar links is beperkt door de dikke voorruitstijl. Vooral bij rotondes moet je goed opletten.
- de neus van de auto vanaf de bestuurdersplaats niet te zien, lastig met parkeren.
- De auto is boven de 90 km/u bij sterke wind zijwindgevoelig.
- Bij bepaalde snelheden/wegoppervlakken veel bandengeruis. Kan ook met het type band te maken hebben. Vooral bij nieuw wegdek rond de 90 km/h.
- Ik mis toch wel het open dak. (overblijfsel van een lange tijd cabriorijden). Heb er vanaf gezien i.v.m. de storingsgevoeligheid van het dak.
De auto is eigenlijk niet te vergelijken met mijn vorige auto (een Golf 3 Cabrio), waarvan ik 10 jaar veel plezier heb gehad.
De A2 is veel meer een auto voor alledag, zij het wel een bijzondere ...
Wat het onderhoud betreft (banden/remmen/distributie) is de auto nu helemaal up to date.
De tijd zal leren hoe de A2 zich kwa mankementen zal houden ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Hierbij weer een update:
Ik heb de A2 inmiddels bijna 2 jaar in bezit en heb er ongeveer 14000 km mee gereden.
De auto houdt zich prima, ik heb geen last gehad van storingen onderweg.
Afgelopen week heb ik de auto een grote onderhoudsbeurt laten geven, daar zijn
ook geen mankementen uitgekomen (zelfs geen kapot lampje).
Niet verkeerd voor een auto die inmiddels al weer tien jaar oud is ...
Ik hoop wel dat door de grote beurt het verbruik wat gunstiger zal worden.
Ik zit nu op de ca. 1 op 14 met relatief korte dagelijkse ritten (ca. 8km enkele reis)
en een langere rit 1x per week (ca. 45 km enkele reis).
Ik heb de A2 inmiddels bijna 2 jaar in bezit en heb er ongeveer 14000 km mee gereden.
De auto houdt zich prima, ik heb geen last gehad van storingen onderweg.
Afgelopen week heb ik de auto een grote onderhoudsbeurt laten geven, daar zijn
ook geen mankementen uitgekomen (zelfs geen kapot lampje).
Niet verkeerd voor een auto die inmiddels al weer tien jaar oud is ...
Ik hoop wel dat door de grote beurt het verbruik wat gunstiger zal worden.
Ik zit nu op de ca. 1 op 14 met relatief korte dagelijkse ritten (ca. 8km enkele reis)
en een langere rit 1x per week (ca. 45 km enkele reis).
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Hierbij weer de jaarlijkse update van mijn A2. Inmiddels 3 jaar in bezit.
Het afgelopen jaar heb ik niet veel gereden met de A2, net 6000 km ...
Het was vaak mooi weer, dus heb ik veel gefietst naar het werk.
Toch een paar kleine dingen gehad afgelopen jaar:
Dimlichtlampje stuk aan bestuurderszijde. Bleek lastig te vervangen zonder de koplampunit te demonteren. Daarom ook maar meteen het stadslichtlampje vervangen en ook de bijrijderszijde aangepakt.
Schroefjes vervangen van de kentekenplaatverlichting. 3 van de 4 schroeven bleken nog heel te zijn, het 4e schroef getracht uit te boren. Is niet helemaal gelukt, klein gaatje ernaast geboord. Schroeven vervolgens vervangen door RVS-schroeven.
Motorcomputersoftware laten opwaarderen door @koop9 voor beter wegrijden vanuit stilstand.
A2 trekt nu gemakkelijker op, het afslaan bij wegrijden is vrijwel weg.
De auto rijdt er veel prettiger door.
Condens op de ruiten door een weigerende verwarming bij temperaturen rond het vriespunt (airco werkt dan niet). Probleem is 2 keer voorgekomen, opgelost door verwarming op 25°C te zetten. Uitlezen van de airco/verwarmings unit door de garage heeft niets opgeleverd.
Verder geen problemen gehad het afgelopen jaar.
Het afgelopen jaar heb ik niet veel gereden met de A2, net 6000 km ...
Het was vaak mooi weer, dus heb ik veel gefietst naar het werk.
Toch een paar kleine dingen gehad afgelopen jaar:
Dimlichtlampje stuk aan bestuurderszijde. Bleek lastig te vervangen zonder de koplampunit te demonteren. Daarom ook maar meteen het stadslichtlampje vervangen en ook de bijrijderszijde aangepakt.
Schroefjes vervangen van de kentekenplaatverlichting. 3 van de 4 schroeven bleken nog heel te zijn, het 4e schroef getracht uit te boren. Is niet helemaal gelukt, klein gaatje ernaast geboord. Schroeven vervolgens vervangen door RVS-schroeven.
Motorcomputersoftware laten opwaarderen door @koop9 voor beter wegrijden vanuit stilstand.
Condens op de ruiten door een weigerende verwarming bij temperaturen rond het vriespunt (airco werkt dan niet). Probleem is 2 keer voorgekomen, opgelost door verwarming op 25°C te zetten. Uitlezen van de airco/verwarmings unit door de garage heeft niets opgeleverd.
Verder geen problemen gehad het afgelopen jaar.

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Wat mankementen betreft wel ...Het zou bij a een saai topic worden zo!

Bewijst wel dat de A2 kwalitatief een goede auto is, ook als hij wat ouder wordt.

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Ik denk niet dat de A2 een "lampenvreter" is vergeleken met de andere moderne auto's.
"Vroegah" kon men de lampjes relatief eenvoudig onderweg vervangen, en bleef je dit minder bij. Hoogstens het aanvullen van het reservelampsetje.
Tegenwoordig moet je, als je niet handig bent, naar de garage voor de vervanging met de bijbehorende rekening ...
Dat blijft je veel beter bij, en dan wordt elke auto al snel een "lampenvreter".
Wat je hierdoor wel vaak ziet, is dat mensen lang doorrijden met een kapotte lamp ...
"Vroegah" kon men de lampjes relatief eenvoudig onderweg vervangen, en bleef je dit minder bij. Hoogstens het aanvullen van het reservelampsetje.
Tegenwoordig moet je, als je niet handig bent, naar de garage voor de vervanging met de bijbehorende rekening ...
Dat blijft je veel beter bij, en dan wordt elke auto al snel een "lampenvreter".
Wat je hierdoor wel vaak ziet, is dat mensen lang doorrijden met een kapotte lamp ...

- HansJan
- Moderator
Relatief weinig kilometers en weinig problemen, betrouwbaar en fijn voor de portomonnee!Motorcomputersoftware laten opwaarderen door @koop9 voor beter wegrijden vanuit stilstand.
De genoemde aanpassing is interessant. Ik meende dat @koop9 dat bij de laatste meeting ook bij onze auto had gecontroleerd en meldde dat er geen update was. Nu weet ik niet of de door jouw genoemde aanpassing een specifieke modificatie is, kan je daar nog iets over melden?
En wat een heerlijkheid dat we weer kunnen citeren! :-D
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Heel kort, voor de update:De genoemde aanpassing is interessant. Ik meende dat @koop9 dat bij de laatste meeting ook bij onze auto had gecontroleerd en meldde dat er geen update was. Nu weet ik niet of de door jouw genoemde aanpassing een specifieke modificatie is, kan je daar nog iets over melden?
En wat een heerlijkheid dat we weer kunnen citeren! :-D
Bij koude motor ca. 1100 toeren stationair.
Bij Airco aan ca. 900 toeren stationair.
Zonder airco ca. 650/700 toeren stationair.
na de update:
Bij koude motor ca. 1100 toeren stationair.
Bij Airco aan/uit ca. 900 toeren stationair.
Het stationaire toerental is dus iets hoger bij airco uit, waarmee het wegrijden eenvoudiger gaat.
Keerzijde is wel, dat het verbruik (theoretisch) iets hoger ligt, heb ik in de praktijk weinig tot niets van gemerkt.

- Audi_gekkie
@laudeamus-A2 zegt:"Maar vooral omdat de A2 bekend staat als een 'lampenvreter'."
Ik kan dit niet beamen, maar als het wel zo is dan kun je beter xenon monteren.
Over lampenvreter gesproken. De Peugeot Partner of 308 (beide op zelfde onderstel) vrten pas lampen. Mijn bedrijfswagen moet ik zeker 4x per jaar een lamp vervangen. Ik rijdt er echter max. 10k mee.
Ik kan dit niet beamen, maar als het wel zo is dan kun je beter xenon monteren.
Over lampenvreter gesproken. De Peugeot Partner of 308 (beide op zelfde onderstel) vrten pas lampen. Mijn bedrijfswagen moet ik zeker 4x per jaar een lamp vervangen. Ik rijdt er echter max. 10k mee.
- HansJan
- Moderator
@Peter_Audi_A2: bedankt voor de toelichting maar betreft dit een specifieke aanpassing of is dit onderdeel van een integrale update van de motormanagementsoftware?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16