Regelunit koelsysteem/airco

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Gebruikersavatar
foppe
Berichten: 798
Lid geworden op: 30 mei 2014, 12:22

13 feb 2015, 22:59 0 x

Ik wil er anders ook wel eens naar kijken?
Het ziet eruit alsof je die print eruit moet kunnen trekken.
Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 199
Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
Locatie: Twenterand
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

13 feb 2015, 23:45 0 x

Je zou hem ook eens langs kunnen brengen bij ACtronics in Almelo, die weten er vast ook wel raad mee. Durf alleen niet te zeggen wat voor prijskaartje er dan aan hangt.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

14 feb 2015, 14:25 0 x

Vandaag een tijdje in het dorp rondgereden en een tijd de motor stationair laten draaien.
Al met al wel dik een half uur bezig geweest, maar ik kreeg 'm niet verder dan 90gr en de koelfan sloeg niet aan. Dan maar even de autoweg op en ja hoor eindelijk steeg de temp. naar 95gr, maar de koelfan is nog niet aangeslagen onderweg. Dit kon ik zien doordat ik op één van de bladen een propje kauwgom had geplakt.
De regelunit voor de koelfan stuurt de fan nu helemaal niet meer aan en moet dus spoedig vervangen worden. Gelukkig is is het winter en hoef ik mij geen zorgen te maken dat de motor oververhit raakt.
@willie60 en @foppe bedankt voor jullie reacties, maar de unit na te laten kijken zal te duur worden en even naar Alkmaar wordt mij te gortig. ;)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

15 feb 2015, 22:36 0 x

Inmiddels ben ik aan het rondkijken voor een andere regelapparaat voor de koelventilator.

Zou bovenstaand probleem ook kunnen worden veroorzaakt door een kapotte temperatuurschakelaar voor de koelventilator?

http://www.auto-onderdelen-totaal.nl/on ... ventilator
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

16 feb 2015, 11:24 0 x

Het probleem dat het regelapparaat voor de koelventilator kapot gaat is een bekend probleem.
Ik zie nu dat er meer over geschreven is op dit forum.
Uiteraard deze waarin ik ook gepost heb: http://www.audi-a2.nl/discussion/3597/k ... nue#latest, maar ook deze
http://www.audi-a2.nl/koeling-sproblemen-t1702.html

De kans is redelijk groot dat meer A2-rijders hier een probleem mee hebben, zonder dat ze het door hebben.
Dat een koelfan blijft draaien, dus ook gelijk bij een koude start heb je wel door. Maar met een koelfan die niet aanslaat krijg je pas te maken bij wat extremere omstandigheden. Denk aan files en hoge buitentemperaturen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3868
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 feb 2015, 19:17 0 x

@Audi_gekkie,

Zijn er bij het uitlezen geen foutmeldingen naar boven gekomen?
Daaruit zou toch moeten blijken wat er precies stuk is?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 feb 2015, 21:36 0 x

Vlak voordat ik dit ontdekte heb ik 'm laten uitlezen. Geen fouten die daarmee te maken had.

Inmiddels heb ik een andere regelunit gemonteerd en wederom gaat de koelfan gelijk draaien wanneer de cc op "auto" staat. Volgens een monteur die ik later sprak is dit normaal.
Iemand die ik via pb sprak zei dat dit niet zo hoort.
Jullie begrijpen dat ik het nou niet meer weet.

Wat doet de A2 bij jullie als cc op "auto" staat? Slaat de koelfan gelijk aan of niet?
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 feb 2015, 12:16 0 x

Ik heb net even gekeken bij de 3l, Fan draait ook, alleen in de 1e stand dus niet alsof hij het heet heeft.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5879
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

24 feb 2015, 15:19 0 x

Bedankt @luuske!
Bij mij begint de fan wel na een minuutje wat harder te draaien.

Ik hoop dat meer forumleden dit willen testen.
Voor jullie ook belangrijk als blijkt dat fan niet gelijk behoort te draaien. Dat betekent dat de temperatuur van de motor langere tijd niet op bedrijfstemp. komt.

Misschien kan @koop9 of eventuele monteurs uitsluitsel geven?
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1343
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

24 feb 2015, 15:44 0 x

Dat hij wat harder gaat draaien heeft een andere reden volgens ene marcel :

"In de koeltechniek (waarin ik werkzaam ben) zijn temperatuur en druk aan elkaar gerelateerd, met andere woorden als de temperautuur in de condensor stijgt zal ook de druk toenemen.
dus om de temperatuur te beheersen gebruik je een druksensor, die vervolgens de ventilator aanstuurt.
ik hoop dat hiermee jouw vraag beantwoord is."
Plaats reactie