a2 1.4TDI uit dld geïmporteerd
Vandaag met de auto voor de keuring geweest. Moest de richtingaanwijzer-lampjes aan achterzijde beide vervangen vanwege teveel wit licht en was ook volledig terecht. Oude lampjes zat haast geen oranje meer aan... Verder geen problemen dus hij mag weer 'n jaartje snorren!
En dat alles voor 30 euro bij de ATU. Relaxte keurmeester, ik moest 'm alleen wel even wijzen op de steunpunten voor de krik want de houtblokken lagen in eerste instantie onder de plastic onderdorpels en die hadden dat niet leuk gevonden.
En dat alles voor 30 euro bij de ATU. Relaxte keurmeester, ik moest 'm alleen wel even wijzen op de steunpunten voor de krik want de houtblokken lagen in eerste instantie onder de plastic onderdorpels en die hadden dat niet leuk gevonden.
Vorige week een gebruikt achterspatbord via LRP besteld (zie dit topic). Maandagavond geld over gemaakt, donderdag in huis, aanrader! Ik had mijn A2 gekocht met flinke krassen op 't spatbord, dus ik had nog op het verlanglijstje staan om dat eens aan te pakken en nu kwam ik de juiste kleur tegen op LRP.
Prachtig zoals de A2 is opgebouwd. Wiel eraf, wielkast-bekleding (binnen in wielkast) los en daarna kon het spatbord eraf gehaald worden. Een heleboel schroeven die los moesten en 3 spreidnagels die opnieuw gebruikt kunnen worden. Ik kende 't fenomeen spreidnagel niet, maar ik heb een foto van de werking van deze dingen gemaakt. In 't midden is de nagel zoals deze bevestigd zit. Rechts is de situatie waarbij de nagel eruit getrokken kan worden (dan is 't palletje binnenin naar binnen gedrukt), en links is de nagel klaar om opnieuw bevestigd te worden (na bevestiging wordt 't palletje vlak gedrukt zoals op de middelste situatie, waardoor de uiteinden gespreid worden).
Uiteindelijk de hele zooi weer in elkaar, en weg zijn de krassen
Prachtig zoals de A2 is opgebouwd. Wiel eraf, wielkast-bekleding (binnen in wielkast) los en daarna kon het spatbord eraf gehaald worden. Een heleboel schroeven die los moesten en 3 spreidnagels die opnieuw gebruikt kunnen worden. Ik kende 't fenomeen spreidnagel niet, maar ik heb een foto van de werking van deze dingen gemaakt. In 't midden is de nagel zoals deze bevestigd zit. Rechts is de situatie waarbij de nagel eruit getrokken kan worden (dan is 't palletje binnenin naar binnen gedrukt), en links is de nagel klaar om opnieuw bevestigd te worden (na bevestiging wordt 't palletje vlak gedrukt zoals op de middelste situatie, waardoor de uiteinden gespreid worden).
Uiteindelijk de hele zooi weer in elkaar, en weg zijn de krassen

Mooie klus, dank voor de beschrijving! Ik vrees dat dat op mij ook nog wel eens zal toekomen (zie bijv. straks op de meeting)... :o maar met deze beschrijving durf ik dat misschien wel aan.
Over die spreidnieten had ik eerder al wel eens gelezen, maar niet zo in me opgenomen. In de duurzame-ontwerphoek wordt zoiets wel "design for disassembly" genoemd, oftewel de ontwerper houdt al rekening met het later ooit uit elkaar halen van zijn product en zorgt dat dit (gemakkelijk) mogelijk is.
Over die spreidnieten had ik eerder al wel eens gelezen, maar niet zo in me opgenomen. In de duurzame-ontwerphoek wordt zoiets wel "design for disassembly" genoemd, oftewel de ontwerper houdt al rekening met het later ooit uit elkaar halen van zijn product en zorgt dat dit (gemakkelijk) mogelijk is.
Romulus schreef,
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Deze spreidnieten worden ook gebruikt om interrieur panelen vast te zetten,tenminste bij mijn
bussie zaten de plafond platen vast met deze dingen,zat dan wel een inbus opening in om ze los te draaien.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wel leuk om te zien dat die spatbord randen zo makkelijk te verwijderen zijn, kunnen we op deze manier onze eigen colorstorm maken :lol:
Rens
Deze spreidnieten worden ook gebruikt om interrieur panelen vast te zetten,tenminste bij mijn
bussie zaten de plafond platen vast met deze dingen,zat dan wel een inbus opening in om ze los te draaien.
Wel leuk om te zien dat die spatbord randen zo makkelijk te verwijderen zijn, kunnen we op deze manier onze eigen colorstorm maken :lol:
Rens
Afgelopen tijd heb ik zelf een trekhaak gemonteerd. Wilde graag de mogelijkheid hebben om 'n fietsendrager of aanhanger mee te kunnen nemen, en op een gegeven moment zag ik een aanbieding voor 350 euro voor een afneembare haak incluis de voertuigspecifieke kabelset. Het kost een aanzienlijk hoeveelheid uren, maar dan heb je ook wat. Bijgevoegd vind je een forse hoeveelheid foto's en de beschrijving van hoe ik 't aangepakt heb. Veel leesplezier!
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dat ziet er gelikt uit !! Een trekhaak is altijd gemakkelijk. jij hebt ook de juiste trekhaak, je ziet er ook waarbij er een uitsparing gemaakt dient te worden in de achterbumper. Afgrijselijk vindt ik dat. De zeer uitgebreide montage met foto,s is een zeer welkome aanvulling hier op het forum. Heb je wellicht ook een handleiding, hoe de achterbumper gedemonteerd wordt ?
- joris1980
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Dat ziet er idd goed uit
! Ik wou dat t makkelijker was om een trekhaak te monteren bij de A2 :?
Tis dat ik niet wist dat n A2 zo specifiek is wat betreft montage van een trekhaak, anders had k er 1 met fabrieksaf trekhaak gezocht.
Ff vraagje Falcon: waar heb je de trekhaak gekocht? En was t een eenmalige aanbieding?
Vriendelijke groet, Joris

Tis dat ik niet wist dat n A2 zo specifiek is wat betreft montage van een trekhaak, anders had k er 1 met fabrieksaf trekhaak gezocht.
Ff vraagje Falcon: waar heb je de trekhaak gekocht? En was t een eenmalige aanbieding?
Vriendelijke groet, Joris
@joris: Ik heb 'm bij kfzpoint.de vandaan, maar dan via ebay. Als je geen PDC hebt kun je de universele (7 polige) kabelset nemen en kost het je momenteel €337 (+18 verzend). Overigens zeer nette verkoper die keurig reageerde op mijn klacht dat de bout af kon breken. De voertuigspecifieke kost momenteel 389 ex verzend.
@chipsoer: Voor het uitbouwen van de bumper heb ik bijgevoegde handleiding gebruikt, uiteraard gevonden via onze duitse A2 vrienden.
@chipsoer2: Ook voor deze haak mag je je bumper verminken. Het is echter een zeer bescheiden uitsnede, die onzichtbaar is vanaf de buitenkant. En dát is het belangrijkste!
@chipsoer: Voor het uitbouwen van de bumper heb ik bijgevoegde handleiding gebruikt, uiteraard gevonden via onze duitse A2 vrienden.
@chipsoer2: Ook voor deze haak mag je je bumper verminken. Het is echter een zeer bescheiden uitsnede, die onzichtbaar is vanaf de buitenkant. En dát is het belangrijkste!