Even Voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 jun 2017, 12:57 0 x

Via de OBD-poort (of VCDS) kun je de stand van het gaspedaal continu uitlezen (0..100%). Dan kun je zien of het pedaal normaal reageert.

De effecten die je beschrijft, herken ik niet (bij 1.4 benzine noch bij 1.4 diesel).
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jun 2017, 14:19 0 x

De 1.6 fsi kan een p.i.t.a. zijn qua motorloop.
Maar eerst eens uitlezen met vcds, misschien dat daarmee wat bovenkomt.
De wervelkleppen in het inlaatspruitstuk willen nog wel eens blijven plakken door vervuiling.

Het gasklephuis leert zichzelf in na verloop van tijd.
Het kan wel behoorlijk vervuild zijn, dat merk je vooral als de stationair loop onregelmatig is.
rolf

12 jun 2017, 14:24 0 x

Hier nog wat proza van het engelse A2 forum, zou zomaar jou probleem kunnen zijn.....

I'll start this by saying I should of taken pictures and that this may not solve FSI issues for everyone.

So, i started noticing a strange clicking noise coming from under the bonnet when I turned on my ignition, I assumed this was normal, one of the solenoid etc. however the clicking progressively got worse. This was accompanied by the normal poor running, surging, misfires etc that a few get from their FSI's.

I investigated the noise and found it was coming from my throttle body, I went into VCDS group 60 and found ADP O.K, I switched to basic settings and the the output once again was OK, i tried again, however this time i got an error. I was getting about a 70% OK to 30% error rate when setting the throttle body so thought I would investigate a little further.

I removed the throttle body to clean and turned the ignition on with the throttle body so I could see, to my surprise the throttle body was twitching, when pressure was applied to the flap the throttle body would kick and click quite loudly. I assumed it was beyond economical repair and decided to replace.

Because I'm a curious type, I removed the retaining clips from the black plastic cover to reveal the electronic wizardry inside. Inside is a motor, a drive wheel and a connecting cog. On the drive wheel are a number of brushes, a bit like a scalectrix and on the back plate are the corresponding tracks. I'm going to assume this is the potentiometer or feedback loop.

These tracks were soiled in carbon from the motor and it doesn't take an electrical engineer to figure out that this was crossing the tracks for the feedback and really messing things up. I cleaned the tracks with some contact cleaner, reassembled, connected to the car and applied pressure to the flap in the same manner as before with no kicking or clicking (the flap just firmly remained in place) carried out calibration and took the car for test drive. The car drove like a dream, no hesitation, no jerkiness no obvious misfiring. I was amazed.

Obviously carry this out at your own risk, be cautious of the brushes, they are very fragile (i bent one right back just brushing my hand against it by accident) but it really has made a massive difference to my A2, I believe the throttle body was essentially moving all over the place instead of staying in one position or the indicated position was very different to the actual position which was throwing the whole engine management air/fuel all over the place. This may of just been a very specific problem to only my car but all these throttle bodies have motors which produce carbon which has to go somewhere!
Peter_Maathuis
Moderator

12 jun 2017, 17:11 0 x

Korte samenvatting: het gasklephuis bevat een motortje om de gasklep te besturen en een potentiometer, die aan de ECU terug meldt in welke stand de gasklep staat.

Het motortje bevat koolborsteltjes; die slijten en het koolstof-gruis slaat neer op de sporen van de potentiometer, die nu geen correcte positie van de gasklep kan terugmelden aan de ECU. Daardoor wordt al gauw een verkeerde hoeveelheid brandstof ingespoten en gaat de motor beroerd lopen.

Zwarte kastje openen en voorzichtig schoonmaken (met bijv. contact spray) bleek de oplossing.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
JJR
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 jun 2017, 21:19 0 x

Kijk! Dit gaan we morgen proberen. Merk dat het al wat minder is nu ik er gewend aan ben ( logisch). Ik heb ook een deurdranger op de sloop gevonden ( rutte bij velsen in de buurt, wie had daar professioneel al de a2 die daar stond gesloopt? Jammer dat het sportinterieur (alcantara) niet meer compleet was!). heeft iemand werkplaats handleidingen van de a2 1.6? Er is een slangetje gescheurd van de olie damp return leiding terug naar de inlaat (denk ik) en die wil ik vervangen.
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
JJR

12 jun 2017, 21:20 0 x

rolf schreef:
De 1.6 fsi kan een p.i.t.a. zijn qua motorloop.
Maar eerst eens uitlezen met vcds, misschien dat daarmee wat bovenkomt.
De wervelkleppen in het inlaatspruitstuk willen nog wel eens blijven plakken door vervuiling.

Het gasklephuis leert zichzelf in na verloop van tijd.
Het kan wel behoorlijk vervuild zijn, dat merk je vooral als de stationair loop onregelmatig is.

de loop van de motor stationair is perfect. 750 toeren per minuut, heel regelmatig. Er zitten ook nieuwe penbobines in en olie wissel en filters zijn altijd op tijd vervangen. Nu voor de zekerheid dus maar nog een keer alle filters om voor mijn eigendom een nulstand te creëren. 
1.6 FSI (BAD) | 27-02-2003| Pro Line | Ebonyzwarz pareleffect | Concert II | Mistlampen | CC | Full LED | DRL | Komfortblinker | Zomer: S line 9-spaaks 205/40R17 | Winter: Style + 185/50/15 + TT 8N
HansJan
Moderator

13 jun 2017, 23:12 0 x

Hi Jefta, welkom hier. Prachtige A2 heb je bemachtigd! Goed dat je het probleem van de kentekenplaatverlichting al hebt aangepakt, dan is dat geen verrassing meer bij de eerstvolgende wissel van een defect lampje. Zonde van de naafkappen, hoop dat je ze voor een redelijke prijs bij Audi hebt kunnen kopen. 

Het inbouwen van de set mistlampen stelt op het trekken van de draad na niet zoveel voor. Ik heb nog een compleet nieuwe set liggen. Mocht je interesse hebben, stuur me dan even een PB. Wil je deze als mistlamp of als DRL schakelen? Dat bepaalt de investering voor een eventueel andere lichtschakelaar.

Zie ook mijn HowTo voor een indruk over de inbouw:

index.php?p=discussion/2874/mistlampen- ... chting-drl
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
JJR

14 jun 2017, 00:03 0 x

Hi HansJan, Dank voor je antwoord. Ik denk dat ik ze als originele mistlampen wil aansluiten maar al met al gaat de andere schakelaar vinden een P.I.T.A ( zoals hierboven gebruikt) worden. Ik denk er dus nog even over na. Is het genoemde setje een DRL set of een mistlamp set? Is deze inclusief kabels, grillkapjes enz?
Peter_Maathuis
Moderator

14 jun 2017, 07:38 0 x

De schakelaar vinden is niet moeilijk (ik heb er nog wel een liggen, niet zo mooi, maar ook niet duur). Een mooie schakelaar vinden voor minder dan € 75 is lastig, maar voor ca € 125 heb je een nieuwe. Mooier worden ze niet.

Ik heb gewone mistlampen gemonteerd, H7 LEDs i.p.v. halogeen lampjes er in gezet en de doorverbinding achterop de lichtschakelaar gemaakt. Zo gaan ze aan als dagrijverlichting.
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
JJR

14 jun 2017, 09:04 0 x

HansJan en Peter, 
Ik zie een goede mogelijkheid hier. Van HansJan kan ik dan de mistlampen (incl grillkappen?) overnemen en van jou Peter de schakelaar. Zouden jullie mij een DM kunnen sturen me de prijs?

Ben benieuwd!
Plaats reactie