Aangenaam!

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Antonius
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2019, 22:54 0 x

Ik heb ook nog een mail naar Sjouke Dijkstra gestuurd. Gevraagd om meer info wat onderhoud betreft. Grote beurt ? Distributie vervangen? Etc.
Wacht antwoord af en zal het dan wel plaatsen op het forum.
Ben benieuwd....
De groene in Markelo heeft m.i. OSS (Open Sky System - glazen dak dat je wel op lekkage moet controleren) want ik zie geen ribbels in het dak.
Ik heb twee weken terug voor het eerst een stukje in een 911 mogen sturen. Het was 996 targa dus met een glazendak van voor naar achter. Dat geeft een fantastisch licht en ruimtelijk interieur. Ik stel me dat in een A2 met OSS ook zo voor. Echter de kans op storing en gedoe om het weer op te lossen staat me niet zo aan. Hoe moet ik dit inschatten, is het iets constructiefs? Dat ze allemaal een keer gaan omdat het ontwerp niet goed is of is het slijtage van tandwielen, kabels en geleide materiaal dat op zich te vervangen is?
Ik was vanmiddag even op pad dus heb net pas naar @Antonius gereageerd en ga morgen kijken.
leuk en spannend Peter!
Audi A2 1.4 CS blauw 2005
Porsche 924S my 1987
Simplex Amsterdam 50 'er jaren
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2019, 23:05 1 x

Antonius schreef:
20 jan 2019, 22:54
De groene in Markelo heeft m.i. OSS (Open Sky System - glazen dak dat je wel op lekkage moet controleren) want ik zie geen ribbels in het dak.
Ik heb twee weken terug voor het eerst een stukje in een 911 mogen sturen. Het was 996 targa dus met een glazendak van voor naar achter. Dat geeft een fantastisch licht en ruimtelijk interieur. Ik stel me dat in een A2 met OSS ook zo voor. Echter de kans op storing en gedoe om het weer op te lossen staat me niet zo aan. Hoe moet ik dit inschatten, is het iets constructiefs? Dat ze allemaal een keer gaan omdat het ontwerp niet goed is of is het slijtage van tandwielen, kabels en geleide materiaal dat op zich te vervangen is?
Eigenlijk beide, het is technisch een erg complex systeem en heeft onderhoud nodig. Als dat niet gebeurt gaat ie kapot, en reparatie is via de officiële wegen erg duur dus de meeste mensen laten het dan maar zo. Er zijn wel een aantal handige harries die ze kunnen repareren, geloof dat @Ron47 is een van is. Overigens is een OSS wat niet opengaat natuurlijk nog steeds goed voor licht van boven, alleen even opletten of deze lekvrij gesloten is.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

21 jan 2019, 10:41 0 x

https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... asbaarheid

Ja, deze heeft voor iets meer een Westfalia nieuwe roestvrije vaste voor €196,43 zonder kabel set...
Of €292,60 een afneembare nieuwe !

De kabel sets mag je kiezen, voordelige 7 polige en zelf door verbinden of betere kant en klaar set.
Wel vreemd dat Jan Eenink deze niet even na schoonmaken zwart heeft gespoten, roest onder een A2 zetten?

Wel wil ik waarschuwen, mijn Winparts vaste trekhaak was niet goed passende!
Eerst alle bouten slechts enkele slagen erin draaien en daarna past vast zetten.
Ik denk dat de bouwen bij indraaien wat vrij zwaar ging beschadigd zijn.
Ik had beter vooraf met ratte staart vijltje die zoek was het kunnen uit vijlen!

Het €8,65 snoertje voor 7 polige is te doen als je de kleuren weet en na afloop alles goed af kitten met siliconen om storingen door groen koper te voorkomen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Peter_Maathuis
Moderator

21 jan 2019, 19:57 1 x

Ik heb @Antonius een uitgereide e-mail gestuurd met mijn bevindingen bij Holva, maar voor de andere geïnteresseerden hier een verkorte versie.
https://link.marktplaats.nl/m1360095631
Eigenlijk niets bijzonders, prima rijdende A2, soepel, goede koppeling, geen trillingen of rammeltjes, netjes van buiten en van binnen.
Een correct ingevuld onderhoudsboekje, distributie vervangen bij 90k en 180k km, laatste beurt en APK medio 2017 dus mag wel weer eens. Beetje knorrende motor (kantelende zuigers), niet ongewoon voor een AUA-motor en niet iets om de auto voor te laten staan.
De originele accu staat er nog in, maar hij startte vlot na een koude nacht. De trekhaak blijkt afneembaar en de bijbehorende sleuteltjes zijn erbij, aftermarket radio met USB-poort, twee klapsleutels. De auto is ingeruild door iemand die als gevolg van overplaatsing aanzienlijk meer ging rijden en een diesel Renault Clio kocht bij Holva.
Kortom, een prima A2 voor erbij of als eerste auto en voor een correcte prijs. Misschien iets te kaal (origineel NL-auto) voor de A2-liefhebber, maar daar valt wat aan te doen: cruise control, mistlampen, comfort knipper, bagage-afdek-rollo, ...
bjmeengs
Audi A2 clublid

21 jan 2019, 20:24 1 x

Bouwjaar 2004, is het dan geen BBY motor. En deze BBY hebben toch ook meer last van kantelende zuigers . Wel een erg nette A2 voor leuke prijs.
Peter_Maathuis
Moderator

21 jan 2019, 21:12 1 x

Ja natuurlijk, er zit een BBY in (wordt bevestigd door de RDW-variant).
iKnijff
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 jan 2019, 21:52 0 x

Peter_Maathuis schreef:
21 jan 2019, 19:57
Ik heb @Antonius een uitgereide e-mail gestuurd met mijn bevindingen bij Holva, maar voor de andere geïnteresseerden hier een verkorte versie
Mooi dat je dit doet. :thumbmin:
Antonius

21 jan 2019, 22:13 1 x

Mooi dat je dit doet. :thumbmin:
Dat is het zeker! Nog even met Peter gesproken en ik ga morgenvroeg maar eens naar de verkoper van deze A2 bellen. Ik moet maar even iets forceren op het werk om de komende dagen naar het Brabantse land te kunnen afreizen om de auto zelf te bekijken.
Peter, nogmaals veel dank. Ik hou jullie op de hoogte...
Porsche 924S my 1987
Antonius

23 jan 2019, 21:27 1 x

Vandaag naar Valkenswaard geweest om de grijze A2 te bekijken en er een stuk in te rijden.
Samen met een goede vriend die, toeval of niet, een Fabia rijdt met een 1.4 benzine motor (150.000 km). Voor vertrek wat ruitenwisser vloeistof bijgevuld en aandachtig naar de stationair lopende motor geluisterd. Die loopt als een zonnetje. Tenminste wat referentie materiaal voor later.

In Valkenswaard stond de auto klaar. Even rondom de auto gesnuffeld en ik wilde graag de kap open hebben om de motor te bekijken. Het trekken aan de hendel haalde weinig uit. Afijn, veel gelezen over de A2 en de serviceklep is wel voorbij gekomen maar dit had ik me er niet van voorgesteld. Handig hoor! Samen met de verkoper de kap eraf gehaald. Het zag er op zich netjes uit. Wel heel donkere olie aan de stok, niveau kon ik niet aflezen, volgens de verkoper netjes op peil. Ook smerige remvloeistof. Op zich was dit bekend, Peter gaf al aan dat een beurt nodig was, ik zou er zonder problemen een grote beurt van willen maken. Motor laten lopen met open klep, liep netjes constant zonder trillingen. Wel wat geluiden die ik niet direct kon plaatsen behalve het geklik van de injectoren.

Klep dicht en rijden! Vrij snel voelde we een trilling. Ik weet nog steeds niet of het vlakjes op de banden waren of dat het correspondeerde met het geluid dat we van de motor hoorde. We hebben een stukje snelweg gepakt, intussen kachel en blower en wat andere zaken getest. Dat werkte allemaal naar behoren. Gestopt op een P langs de snelweg. Met mijn oor voor de serviceklep aandachtig geluisterd. Het was net een diesel. Het geluid dat we binnen hoorde en waar we vrij zeker de resonantie van in het interieur hoorde had hier met te maken. Ik weet niet of Peter dit het knorren noemt en dat het dus de kantelende zuigers zijn maar vertrouwen gaf het me niet. Daar bij zag ik veel bijgewerkte plekken rondom de auto en maakte de auto een wat verwaarloosde indruk.

De verkoper ging in de verdediging en stelde natuurlijk de juiste vraag; wat ik verwachte van een auto met zo'n prijs? Tja... Mijn vriend zag al eerder mijn twijfel en maakte de juiste opmerking door te zeggen dat dit mijn eerste A2 was die ik zo bekeek en waarin ik gereden had. Laten we zeggen dat ik nu een nulmeting heb. De A2 op zich heeft me zeker overtuigd, de ruimte, materiaal gebruik, het stuur en rij gedrag, allemaal goed. Alleen deze was het niet, hij overtuigde me eenvoudigweg niet.

De bevindingen van Peter zijn zeker van waarde geweest. Hij heeft veel meer ervaring en tilt misschien niet zo zwaar aan het knorren. Ik durf er zelf op dit moment niet aan te beginnen. Mijn budget heeft wat meer ruimte en misschien verhoog ik het nog wat. De zoektocht die nog maar net begonnen is gaat verder.

Ik twijfel nog over de groene in Markelo. Die heeft dat panorama dak. Ik ben bang dat ik dat heel leuk vind en er voor kan vallen als de auto voor de rest in orde is. Misschien dat het beter is om naar Eenink te gaan. Op zich een leuke besteding voor aankomende zaterdag...
Porsche 924S my 1987
Peter_Maathuis
Moderator

23 jan 2019, 21:50 1 x

De nulmeting en een ervaring rijker!

Goed om te horen dat je keuze voor de A2 bevestigd is, ook al wordt het niet deze A2. Je hebt nu een goede indruk van wat je voor 2..3 mille kunt verwachten qua A2, maar met een ruimer budget mag / moet je uiteraard kritischer zijn. Maar realiseer je dat elke A2 15..20 jaar oud is en dus wel wat sporen van gebruik zal vertonen.

Olie peilen met de peilstok is een crime bij A2, maar gelukkig heeft hij een goed werkende oliepeil-sensor: zolang er geen lampje op het dashboard aangaat, zit het wel goed met het oliepeil. De oliekwaliteit zal na 1,5 jaar en 25.000 km wel wat te wensen overlaten.

Veel succes bij de verdere zoektocht! Jan Eenink is een prima adres om verschillende prijsklassen A2 te vergelijken. We blijven je volgen ;)
Plaats reactie