In plaats van elders topic's stelen (Dynamo voor de zilveren) misschien maar beter hier verder te gaan met onze "A"-vonturen.
'De blauwe' kochten we met een nog rijdbare lekke koppakking. Dus weinig gebruikt en de boel goed in de gaten gehouden. Voor de vakantie zou reparatie ons toch niet meer lukken qua tijd.
Daarbij was door de ophaaltocht met de Mercedes A er een ander probleem boven water gekomen.Toen we die kocht had ie een wat zangerig geluid in z'n 5e. Vond dat verder niet erg alarmerend - heb jaren een auto gehad die ook heerlijk 'zong' in z'n hoogste versnelling - beetje met een ritme/kadans zelfs.
Alleen omdat de zilveren A2 bij ons operationeel was bleef dochters meer in de MB rijden (woont niet meer thuis -- hemelsbreed 1 km verderop) en was die voor mij tijdje uit beeld. Tot ik er half juni weer eens in stapte. Ships! Het gezang had zich uitgebreid naar de 4e en 3e versnelling. MB Forum op....oke; die hebben een versnellingsbakprobleem - lagers lopen eruit. En de bakken van een 2-liter zijn blijkbaar schaars...(veel hulp via dat forum krijg je overigens niet

) en revisie kost bijna net zoveel als de aanschafprijs van de auto. Hmmm - dat ritje met die A2 achterop heeft de kwaal dus definitief naar boven gebracht. Liever nu - dan dat ik straks met 1500 kg vouwwagen erachter op de helling bij Luik sta - dat wel.
Afijn - wederom te kort dag voor een reparatie-actie waarvoor ik zeker nog wat researchtijd nodig heb. En toen - MP afgestruind naar een (tijdelijke) vervanging. Komen we toch uit bij een oude roffel - zeker na onze eerdere ervaringen met een T5 een paar jaar terug. In een nutshell: V70 uit 1998 aangeschaft 140 pk versie 2,5 ltr op G3. 526.000 km op de teller. 4000 km daarvoor nog nieuwe distributie erop. Nieuwe remmelarij voor. Nieuwe veerpoten voor. Grote beurt gehad. Gat in de onderhoudshistorie van 2 jaar - maar wel alle rekeningen van de laatste 2 jaar erbij. Allemaal plus. De minnen; brede scheur voorruit (geen apk probleem), uitlaat lekt. Loopt rouw onderste toeren in z'n 1. naafkappen 4x weg, bestuurdersdeur doet niet mee met ontgrendeling (wel op slot

), cc doet het niet en de airco / blower geven weinig sjoege. Vraagprijs € 990,00. Meegekregen voor € 750,00.
Beetje aandacht aan gegeven; flink gepoetst, nieuwe aanzuigbuis (rauwe lopen weg), nieuwe naafkappen. Achterklepspoiler gescoord voor weinig (smoelt gewoon beter), vertroeteld met TSL toevoeging. Heeft ons prima naar en door de vakantie gesleept. Wel 1:6 op LPG maar het beestje had natuurlijk nogal wat mee te slepen. Enige probleem was dat halverwege de uitlaat voor de klem afbrak. Sportvolvo! Anderen betalen veel voor zo'n geluid

. Opgelost met wat boodschappen bij de Bricomarché. Plaatje gegalvaniseert ijzer, blikschaar, gungum en 2 uitlaatklemmen. Het zit nu nog

. Inmiddels de 530.000 gepasseerd en 3/4 liter olie moeten bijvullen en dat was met het zware werk.
De laatste week van de vakantie vast een serieuze bestelling onderdelen voor de A2's gedaan; koppakking-set incl bouten, distributie-set (als het dan toch los moet - en geen historie voor de blauwe A2 - tellerstand uitlezen met VCDS gaf geen info), filters, bougies én een koppelings-set met druklager voor de zilveren. Alhoewel ik twijfel of die wel versleten is - de bekende trucjes doorstaat hij goed -maar koppeling grijpt zeer hoog aan in vergelijk met de blauwe.
Een week na terugkomst eerste sleuteltijd voor de blauwe gepland. Helaas valt de zilveren dat stil met dynamo-problemen. Staan er ff twee stil.
De blauwe al zover uit elkaar geschroefd dat we toe zijn aan de kruk-as bout. Alleen daar stuiten we nu op een ernstig probleem. Die zit zo
gigantisch vast.
.

- Gereedschap.jpeg (734.51 KiB) 3995 keer bekeken
Mijn oude luchtsleutel te weinig kracht.
Electrische Lidl met 400 Nm - geen beweging.
Warm gestookt en af laten koelen. Geen resultaat.
Zelf een poelie-blokkeerder gemaakt en 12 kant dop 3/8" erop -verloop breekt af
Met de dynamo had ik ook een 12 kant dop 1/2" gekocht.... - verlenging 1/2" breekt ook gewoon af!.
Sterker nog de M12 bouten van m'n blokkeerder trek je krom.
.

- Poeli blokkeerder.jpeg (653.2 KiB) 3995 keer bekeken
.
HELP! en nu? Bij HBM machines hebben ze een slagmoersleutel die 1300 Nm levert - maar gaat dat goed?
Als de boel breekt ben ik verder van huis. Iemand nog ideëen?